EDI: kans voor Nederland als Distributieland mÈ INTIS: een zenuwcentrum in de distributie Electronic Data Interchange begint in diverse sectoren van het bedrijfsle ven al vaste voet aan de grond te krijgen. In de Verenigde Staten is bij voorbeeld de communicatie binnen de gehele automobielindustrie - van toeleverancier tot aan de dealer - op dit traject gebaseerd. In Nederland maakt EDI vooral opgang binnen de transportsectorwaar van oudsher grote stapels documenten verwerkt moeten worden. In deze branche komt data-communicatie tot haar recht: de gegevens kunnen via elektronische kanalen snel en foutloos worden geleid. Doordat de bericht geving op het fysieke transport vooruit kan lopen, kunnen de administra tieve paden al worden geëffend voordat de goederen bij de knooppunten in de transportketen arriveren. Dat te bewerkstelligen is voor Nederland als distributieland van strategisch belang. e distributiesector speelt in onze economie een belang rijke rol. Strategisch gelegen in de delta van Europa's be langrijkste waterweg vervul len de 'mainports' Rotterdam en Amsterdam de belang rijkste aan- en afvoerfunctie voor Noordwest-Europa. In Rotterdam worden jaarlijks 50 000 zeeschepen gelost en geladen, goed voor een overslag van 250 miljoen ton. De kennis en reputatie van ons land als vervoerende natie heeft ook de ontwik keling van de luchtvracht gestimuleerd. Op Schiphol worden 2 miljoen zendin gen per jaar verscheept: 440 000 ton hoogwaardige vracht. Hoewel deze cijfers op zichzelf indruk wekkend zijn, weerspiegelen zij maar een klein deel van onze veelomvatten de distributie-activiteiten. Goederen moeten worden geregistreerd, opgesla gen. gedistribueerd, doorgevoerd naar andere landen. Distributie is meer dan transport. Met de organisatie en uitvoe ring van logistieke functies rond het vervoer van goederen, wordt in ons land al meer verdiend dan met het ver plaatsen zelf. Het is daarom voor ons O Drs. R. B. Bakker Innovatiemanagement land van strategisch belang greep te krijgen op het logistieke proces. In concreto betekent dit, dat wij de aan dacht moeten richten op de informatie stromen die de distributieprocessen sturen en begeleiden. We hebben het dan over een vijfde vorm van transport naast de vier bekende vervoersstromen water, lucht, rail en weg: het verplaat sen van informatie langs elektronische weg. Bij elk transport van goederen hoort een informatiestroom met gegevens over de goederen zelf en over het transport. Zowel de goederen als de informatie lopen over vele schakels en moeten daarbij steeds worden overge dragen. De kosten van dit logistieke proces maken vaak zo'n 20% uit van de uiteindelijke prijs van een produkt. Veel kosten zijn verbonden aan het veelvul dig overdragen en opnieuw invoeren van informatie en het niet op tijd be schikbaar hebben van de benodigde in formatie. waardoor de voortgang van de goederenstroom stagneert. De ad ministratieve keten die de goederen be geleidt en stuurt, hoort eigenlijk voor te lopen op de fysieke transportketen, ze ker als het om 'just-in-time' leveranties gaat. Rotterdam heeft deze noodzaak inge zien. In 1985 is daar INTIS BV opgericht om een communicatienetwerk en een infor matiestructuur in het leven te roepen teneinde de strategische positie van de Rotterdamse transportactiviteiten te versterken. In INTIS, dat staat voor International Transport Information System, partici peren de gemeente Rotterdam, de PTT en particuliere ondernemingen. Intis wil op basis van EDI een snelle in formatie-uitwisseling bewerkstelligen tussen alle partijen die bij het transport en distributie in de haven betrokken zijn. zoals verladers, vervoerders, car gadoors, expediteurs, etcetera. Als hoofdtaak verricht INTIS de functie van 'elektronische postbus' voor alle partijen in de Rotterdamse haven. Het ligt in de bedoeling deze dienstverle ning ook uit te breiden naar andere ha vens en met andere EDI-systemen te koppelen. INTIS ontwikkelt voorts voor iedere keten in de bedrijfstak stan- daardberichten op basis van Edifact, de internationaal gehanteerde 'taal' binnen de sectoren van transport en handel. De dienstverlening van INTIS is niet al leen van belang voor de vele grote or ganisaties, die in het Rotterdamse ha vengebied opereren. Ook kleinere on dernemingen kunnen er hun voordeel mee doen, want de toetredingsdrempel wordt bewust laag gehouden. Een per- sonal computer is al genoeg om deel te nemen: Intis levert de programmatuur om berichten van handelspartners in gestandaardiseerde vorm te kunnen ontvangen en verzenden. EDI biedt aan de distributiesector be langrijke voordelen. Immers, geauto matiseerde gegevensoverdracht is min der foutgevoelig en tijdverslindend dan de traditionele werkwijze met documen ten en telexen. Bovendien komt - zoals reeds opgemerkt - de informatie eerder beschikbaar. De volgende schakels in de transportketen kunnen anticiperen op de vracht, die in aantocht is; bijvoor beeld beladingsplannen opstellen, mensen en middelen vrijmaken. Natuurlijk komt dit voordeel pas goed tot zijn recht als de informatiestromen zonder menselijke tussenkomst uit en rechtstreeks in de informatieverwerken de computers van de handelspartners kunnen worden geleid. Op die manier

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 27