EDI: kans voor Nederland als
Distributieland
mÈ
INTIS: een zenuwcentrum in de
distributie
Electronic Data Interchange begint in diverse sectoren van het bedrijfsle
ven al vaste voet aan de grond te krijgen. In de Verenigde Staten is bij
voorbeeld de communicatie binnen de gehele automobielindustrie - van
toeleverancier tot aan de dealer - op dit traject gebaseerd.
In Nederland maakt EDI vooral opgang binnen de transportsectorwaar
van oudsher grote stapels documenten verwerkt moeten worden. In deze
branche komt data-communicatie tot haar recht: de gegevens kunnen via
elektronische kanalen snel en foutloos worden geleid. Doordat de bericht
geving op het fysieke transport vooruit kan lopen, kunnen de administra
tieve paden al worden geëffend voordat de goederen bij de knooppunten
in de transportketen arriveren. Dat te bewerkstelligen is voor Nederland
als distributieland van strategisch belang.
e distributiesector speelt in
onze economie een belang
rijke rol. Strategisch gelegen
in de delta van Europa's be
langrijkste waterweg vervul
len de 'mainports' Rotterdam
en Amsterdam de belang
rijkste aan- en afvoerfunctie
voor Noordwest-Europa.
In Rotterdam worden jaarlijks 50 000
zeeschepen gelost en geladen, goed
voor een overslag van 250 miljoen ton.
De kennis en reputatie van ons land als
vervoerende natie heeft ook de ontwik
keling van de luchtvracht gestimuleerd.
Op Schiphol worden 2 miljoen zendin
gen per jaar verscheept: 440 000 ton
hoogwaardige vracht.
Hoewel deze cijfers op zichzelf indruk
wekkend zijn, weerspiegelen zij maar
een klein deel van onze veelomvatten
de distributie-activiteiten. Goederen
moeten worden geregistreerd, opgesla
gen. gedistribueerd, doorgevoerd naar
andere landen. Distributie is meer dan
transport. Met de organisatie en uitvoe
ring van logistieke functies rond het
vervoer van goederen, wordt in ons
land al meer verdiend dan met het ver
plaatsen zelf. Het is daarom voor ons
O Drs. R. B. Bakker
Innovatiemanagement
land van strategisch belang greep te
krijgen op het logistieke proces.
In concreto betekent dit, dat wij de aan
dacht moeten richten op de informatie
stromen die de distributieprocessen
sturen en begeleiden. We hebben het
dan over een vijfde vorm van transport
naast de vier bekende vervoersstromen
water, lucht, rail en weg: het verplaat
sen van informatie langs elektronische
weg.
Bij elk transport van goederen hoort
een informatiestroom met gegevens
over de goederen zelf en over het
transport. Zowel de goederen als de
informatie lopen over vele schakels en
moeten daarbij steeds worden overge
dragen. De kosten van dit logistieke
proces maken vaak zo'n 20% uit van de
uiteindelijke prijs van een produkt. Veel
kosten zijn verbonden aan het veelvul
dig overdragen en opnieuw invoeren
van informatie en het niet op tijd be
schikbaar hebben van de benodigde in
formatie. waardoor de voortgang van
de goederenstroom stagneert. De ad
ministratieve keten die de goederen be
geleidt en stuurt, hoort eigenlijk voor te
lopen op de fysieke transportketen, ze
ker als het om 'just-in-time' leveranties
gaat.
Rotterdam heeft deze noodzaak inge
zien.
In 1985 is daar INTIS BV opgericht om
een communicatienetwerk en een infor
matiestructuur in het leven te roepen
teneinde de strategische positie van de
Rotterdamse transportactiviteiten te
versterken.
In INTIS, dat staat voor International
Transport Information System, partici
peren de gemeente Rotterdam, de PTT
en particuliere ondernemingen.
Intis wil op basis van EDI een snelle in
formatie-uitwisseling bewerkstelligen
tussen alle partijen die bij het transport
en distributie in de haven betrokken
zijn. zoals verladers, vervoerders, car
gadoors, expediteurs, etcetera.
Als hoofdtaak verricht INTIS de functie
van 'elektronische postbus' voor alle
partijen in de Rotterdamse haven. Het
ligt in de bedoeling deze dienstverle
ning ook uit te breiden naar andere ha
vens en met andere EDI-systemen te
koppelen. INTIS ontwikkelt voorts voor
iedere keten in de bedrijfstak stan-
daardberichten op basis van Edifact, de
internationaal gehanteerde 'taal' binnen
de sectoren van transport en handel.
De dienstverlening van INTIS is niet al
leen van belang voor de vele grote or
ganisaties, die in het Rotterdamse ha
vengebied opereren. Ook kleinere on
dernemingen kunnen er hun voordeel
mee doen, want de toetredingsdrempel
wordt bewust laag gehouden. Een per-
sonal computer is al genoeg om deel te
nemen: Intis levert de programmatuur
om berichten van handelspartners in
gestandaardiseerde vorm te kunnen
ontvangen en verzenden.
EDI biedt aan de distributiesector be
langrijke voordelen. Immers, geauto
matiseerde gegevensoverdracht is min
der foutgevoelig en tijdverslindend dan
de traditionele werkwijze met documen
ten en telexen. Bovendien komt - zoals
reeds opgemerkt - de informatie eerder
beschikbaar. De volgende schakels in
de transportketen kunnen anticiperen
op de vracht, die in aantocht is; bijvoor
beeld beladingsplannen opstellen,
mensen en middelen vrijmaken.
Natuurlijk komt dit voordeel pas goed
tot zijn recht als de informatiestromen
zonder menselijke tussenkomst uit en
rechtstreeks in de informatieverwerken
de computers van de handelspartners
kunnen worden geleid. Op die manier