EDI stelt nieuwe eisen aan bancaire dienstverlening 25 Elektronisch zakendoen is geen science fiction. Reeds nu onderhoudt het bekende Engelse warenhuis Marks Spencer elektronische relaties met een snel groeiend aantal leveranciers. Het bedrijfsleven is gewikkeld in een periode van ingrijpende verandering. Veranderingen als gevolg van het wereldwijd groeiend gevecht om de gunst van een steeds veeleisender consument. En veranderingen als ge volg van de opkomst van geheel nieuwe technologieën. Dat bedrijven in toenemende mate langs elektronische weg zaken doen zal een grote invloed hebben op de rol en de functie van banken. Sommi ge bankdiensten zullen verdwijnengeheel nieuwe diensten zullen ont staan. Een bank die zich echt betrokken weet bij het zakenproces van haar cliëntenkan tevens een voortrekkersrol vervullen bij het mee in goe de banen leiden van de ingrijpende veranderingen. e kijken in de toekomst en schrijven 1995... Het (fictieve) warenhuis concern Future voert een assortiment van vele duizenden artike len. Dit wordt geleverd door een groot aantal leveranciers uit binnen- en buitenland. De concurrentie is hevig. De consu ment wil kwaliteitsartikelen tegen een scherpe prijs, uitstekende bediening en service in een steeds aan de nieuwste trends aangepast assortiment. De le veranciers moeten in staat zijn razend snel tal van artikelvarianten in kleine se ries te produceren en te leveren. Om te mogen leveren voldoen alle leveran ciers aan de eis van het warenhuiscon cern dat de leveringstransacties - van offerte-aanvraag tot en met de ont vangst van de betaling - geheel elektro nisch in hoog tempo afgewikkeld moe ten kunnen worden. Want Future en haar hele netwerk van leveranciers zul len uiterst efficiënt en kostenbewust te werk moeten gaan. Dat betekent het aanhouden van minimale voorraden en automatisering van het hele handels- proces. Papier komt er nauwelijks meer aan te pas. Hoogstens voor een con tract aan het begin van een relatie tus sen warenhuis en leverancier. In dit contract wordt tevens geregeld hoe men elektronisch met elkaar zaken zal doen. De leveranciers zijn in veel gevallen as- semblagebedrijven die de eindproduk- ten in elkaar zetten. De meeste onder delen van deze eindprodukten worden toegeleverd door gespecialiseerde be drijven (co-makers), die op hun beurt ook weer in relatie staan met een net van toeleveranciers. Flexibiliteit in de produktie, zeer snelle levering van kleine series en het vermogen tot elek tronische afwikkeling van het transac tieproces zijn ook voor hen de voor waarden. Van offerte-aanvraag tot en met de betaling. Just-in-time manage ment zorgt dat de benodigde onderde len op het juiste produktietijdstip bij de leverancier van Future beschikbaar zijn. Om mee te komen in de race om de gunst van de consument zullen hele bedrijfstakken de afwikkeling van hun handelstransacties grotendeels via de computer laten verlopen. Praktisch alle transactie-informatie zal elektronisch verwerkt worden en zal gekoppeld zijn aan de eveneens geautomatiseerde lo gistieke- en produktiesystemen en ge automatiseerde administraties. Dienstverleners zullen nodig blijven om de handelstransacties soepel te laten verlopen: vervoerders over zee, over land en door de lucht, overslagbedrij ven, expediteurs, cargadoors, verzeke raars, goederenmakelaars, kamers van koophandel, douane en ook de banken. A. T. C. Siebbeles Produktontwlkkeling Buitenland

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 25