Succes EDI door beveiliging bepaald Betrouwbaar en vertrouwelijk Het lijdt geen twijfel: de vraag naar EDI-diensten zal in de komende jaren sterk toenemen. De markt zal zich met name richten op bedrijfszekere systemendie garanderen dat berich ten ongeschonden van de afzender naar de bedoelde ontvanger - en nie mand anders - worden overgedra gen. In deze bijdrage wordt ingegaan op de specifieke risico 's van EDI en de maatregelen, die daartegen geno men kunnen worden. it de toenemende belang stelling voor Electronic Data Interchange (EDI) mag afge leid worden dat de gebrui kers profijt hebben van deze snelle en efficiënte wijze van communiceren. Het ligt dan ook in de lijn van de ontwik kelingen dat EDI steeds meer geïnte greerd wordt in het bedrijfsproces. Ook 'gevoelige' informatie wordt aan dit communicatietraject toevertrouwd. Het aspect 'beveiliging', dat tot nu toe vaak slechts als sluitpost in de ontwikkeling was meegenomen, krijgt daardoor een belangrijk accent. In een online databank met per soonsgegevens is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat uitsluitend bevoegden toegang krijgen tot de gegevensverza meling of tot slechts die onderdelen waartoe zij bevoegd zijn. In een geautomatiseerd online bank systeem, waarmee cliënten via data- communicatie-faciliteiten betaalop drachten kunnen aanleveren, is het een voorwaarde dat de cliënt betrouwbaar geïdentificeerd kan worden en dat het systeem waarborgt dat de betaalop drachten authentiek zijn. Een centraal online fiattering sys teem voor bankkantoren vereist een zeer grote beschikbaarheid, opdat alle kantoren hun bancaire werkzaamheden kunnen blijven uitoefenen. Beveiligen is maatwerk Beveiliging is veelal maatwerk, waarbij 23 een evenwicht wordt gezocht tussen enerzijds de behoefte aan zekerheid en anderzijds de mogelijkheden tot beveili ging, de kosten ervan en de eventuele verdere nadelige consequenties voor de uitvoering van de EDI-dienst. Bij het ontwerpen en inrichten van een EDI-dienst moet vanaf het begin reke ning worden gehouden met de eisen die uit hoofde van beveiliging moeten worden gesteld. Deze aanpak geeft de beste garantie voor een effectieve en efficiënte beveiliging van het systeem. In het verleden is aan dit aspect vaak onvoldoende aandacht geschonken, waarbij trouwens ook aangetekend moet worden, dat de technische moge lijkheden beperkter waren dan thans het geval is. De aandacht dient zich vanaf het begin op alle deelaspecten te richten. Het krijgen van voldoende inzicht in het 'beveiligingsprofiel' van bijvoorbeeld een softwarepakket vereist vaak aanzienlijke inspanningen. Het 'certificeren' van software door een onafhankelijke kwaliteitscontrole dienst (vaak EDP-auditors geheten) zal ertoe bijdragen dat er software op de markt komt met een herkenbare beveiligings kwaliteit. Begin jaren negentig wordt de 'boom' verwacht voor dit soort beveili gingsvoorzieningen. Veiligheid is geen statisch gegeven. Beveiligingsrisico's veranderen met het voortschrijden van de techniek. Maar de werkwijze van de criminele circuits is ook aan verandering onderhevig. Dit betekent dat niet alleen in het ontwikke- lings- en realisatiestadium aandacht moet worden besteed aan de beveili ging: het is bovendien noodzakelijk dat op gezette tijden de bestaande dien sten. de voortbrengingsprocessen en de faciliteiten op hun waarde worden onderzocht en dat waar nodig aanpas singen worden doorgevoerd. Grote bedrijven die sterk afhankelijk zijn van de geautomatiseerde gege vensverwerking, waaronder financiële instellingen, beschikken over eigen EDP-auditing afdelingen, die bij voort during de betrouwbaarheid en beveili ging van geautomatiseerde systemen inclusief de datacommunicatie-netwer ken beoordelen en daarover rapporte ren. Ook de grote accountantskantoren hebben dergelijke deskundigheid in huis. Bij het beveiligen van EDI-diensten worden in de regel verschillende doel stellingen nagestreefd. Het zeker stellen van een betrouwbare dienstverlening is een belangrijke ba sisvoorwaarde. De advocaat die bij voorbeeld de Juridische Databank van Kluwer raadpleegt, wil er zeker van zijn dat hij een juist antwoord krijgt op zijn consultatie van het systeem. De bank, die een elektronisch betalingssysteem exploiteert wil er zeker van zijn dat de betalingsopdracht, die hij ontvangt au thentiek is. Voorwaarden voor betrouwbare dienst verlening zijn onder meer: een begrijpelijke manier van commu niceren met het systeem door de eind gebruiker; voldoende controles in de geauto matiseerde processen om eventuele storingen in de verbindingen, de appa ratuur of de programmatuur te ontdek ken en zo mogelijk te herstellen; een effectieve kwaliteitscontrole van alle samenstellende delen van de EDI- dienst; een goed functionerend en goed be veiligd systeembeheer. Het 'vertrouwelijk' behandelen van ge gevens door het EDI-systeem moet eveneens binnen het beveiligingscon cept als uitgangspunt worden geno men. In een aantal gevallen bieden commu nicatienetwerken onvoldoende be scherming tegen het 'afluisteren'. Bij menige EDI-dienst bestaat, onder meer afhankelijk van het toegepaste commu nicatiemedium, het risico dat de gege vens door onbevoegden kunnen wor den gewijzigd. Encriptie is een daartoe in te zetten beveiligingstechniek: de be richtgeving wordt bij verzending geco deerd. Bij ontvangst wordt de data- stroom gedecodeerd, zodat deze toe gankelijk is voor verdere verwerking. Ing. H. A. G. M. van Kemenade EDP-Auditing

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 23