1 I 1 ren dan codering alleen. Er moet te vens een dienstverlenende instantie zijn, die elektronische berichten trans porteert, dirigeert en waar nodig con verteert (omzet in een andere vorm). Communicatie Naast standaardisatie van het berich tenverkeer is de infrastructuur waar langs de communicatie verloopt een es sentiële factor voor EDI. In ons land beheert de PTT nationale netwerken (telefoon- en datanet) en biedt daarop diensten aan als elektroni sche post (bijvoorbeeld Memocom). Daarnaast zijn er ook private onder nemingen, die - met gebruikmaking van de netwerken van de nationale PTT's - wereldwijde communicatiedien sten aanbieden. De meest bekende zijn Geisco, IBM, McDonnell Douglas, Infonet, Telenet, Istel. De verzamel naam van deze diensten is Value Ad- ded Network Service (VANS). Er zijn di verse soorten VANS, maar in essentie werken zij gelijksoortig. Een bericht, dat in een computer (bijvoorbeeld een tekstverwerker) is aangemaakt, wordt door de verzender voorzien van een adressering (elektronische postbus) en via telefoon- of datanet verstuurd naar een centrale netwerkcomputer van de VANS-leverancier, waar alle elektroni sche postbussen zijn ondergebracht. Elke postbusbezitter moet van tijd tot tijd verbinding zoeken met die centrale computer om te zien of er post is. De ontvangen post kan door de ontvanger naar de eigen computer worden ge haald en lokaal worden opgeslagen. Deze werkwijze is de basisvorm en vergt niets meer dan een personal computer, eenvoudige communicatie-software en een modem voor de verbinding tussen de pc en de telefoonlijn. Uiteraard kunnen grotere bedrijven ook speciale communicatie-computers in zetten, die voortdurend in verbinding staan met de centrale netwerkcomputer van de VANS-leverancier. Bij een verder doorgevoerde vorm van informatisering kunnen bedrijven die speciale communicatie-computer ver binden met hun interne computersyste men. Geautomatiseerde plannings systemen, die werkschema's opleveren voor de produktievloer, kunnen tegelijk orders aanmaken in EDIFACT stan daard en zonder verdere menselijke tussenkomst aan de centrale netwerk computers toesturen. Toeleveranciers ontvangen dan binnen enkele secon den langs elektronische weg hun or ders, die weer zonder verdere menselij ke tussenkomst, direct in hun plan ningssysteem worden verwerkt. Rendement Het doel van EDI is hiermee duidelijk geworden: hogere snelheid van infor matie-overdracht door de inschakeling van telecommunicatie en hogere accu- TOELEVE RANCIER 1 FABRIKANT AFNEMER AFNEMER TOELEVE RANCIER 2 TOELEVE RANCIER 3 ratesse door de uitschakeling van voortdurend overnemen van dezelfde gegevens. Traagheid en fouten kosten vaak dagen tijd en veel geld. Het tegen gaan daarvan verbetert de goederen stroom en het voorraadbeheer, verlaagt het voorraadniveau, het verbetert de lo gistiek en de inzet van transportmidde len, het maakt kapitaal vrij voor andere doelen. EDI is de natuurlijke partner van just-in-time produktiemethoden en co-makership. Daarmee is tegelijk aan gegeven waar de trekkracht van EDI ligt: de automobielindustrie, de chemie, elektronica, transport, groothandel, dis tributiecentra. Maar omdat ook de dien stensector betrokken is bij papierstro men, raken banken, verzekeringsbedrij ven, douane-autoriteiten ook geïnvol veerd. Goederen, die over de grens gaan, on dervinden vaak lange wachttijden, doordat formaliteiten moeten worden afgehandeld. Zodra de douane in het EDI-circuit deelneemt, kan de informa tiestroom enigszins voorlopen op de goederenstroom en de grens bereiken voordat de goederen arriveren. De for maliteiten kunnen alvast worden ge start. Daar waar partijen goederen ver zekerd of gefinancierd moeten worden, kan de snelheid van informatie ook lei den tot een versnelling van de docu mentafhandeling door banken en ver zekeringsmaatschappijen. Kortom, met de komst van EDI wordt een nieuwe infrastructuur geboren, speciaal voor informatie, met als doel die informatie vooruit te laten lopen op de goederenstroom. Een snellere en ongeremde goederenstroom is het re sultaat. Grote belangstelling In de VS en Japan bestaat de EDI- technologie al een aantal jaren in de bovengenoemde sectoren en groeit het aantal deelnemende bedrijven met hon derden per jaar. In Europa is Groot-Brit- tannië het meest voortvarend met ver gelijkbare groeicijfers. In Nederland is de beweging sterk in opkomst in de in dustrie, handel, transport en dienstver lening. Ook binnen de agrarische sec tor wordt gewerkt aan een elektroni sche infrastructuur met value added diensten, waaronder EDI. Grote coöpe raties bezinnen zich op de toepassing ervan en als eerste experimentele toe passing moet Ositrans (bloembollen ex TOELEVE RANCIER 1 TOELEVE RANCIER 2 TOELEVE RANCIER 3 I VANS 1 AFNEMER 1 FABRIKANT AFNEMER 2 port) genoemd worden. In tal van landen en sectoren zien we dus vele kleine en grote EDI-bewegin- gen ontstaan. Vaak krijgt dit per bedrijfs tak of per bedrijfskolom gestalte. Dat kan ook niet anders, omdat het onmo gelijk is, met alle soorten bedrijven, over alle landen heen tegelijk aan tafel te gaan zitten om afspraken te maken. Momenteel zijn het de grote bedrijven met een hoge automatiseringsgraad, die er het eerst mee komen en afspra ken maken met hun toeleveranciers en afnemers. In een enkel geval hebben grote bedrijven hun toeleveranciers zelfs gedwongen mee te doen op straf fe van uitsluiting van verdere orders. Aan afnemerszijde is het spel uiteraard aanzienlijk vriendelijker. Daar proberen initiatief nemende bedrijven voordelen op basis van EDI te bieden door kortere levertijden te garanderen en verminde ring van administratieve rompslomp in het vooruitzicht te stellen. EDI heeft dus niet alleen een techni sche dimensie, maar is ook een com merciële aangelegenheid. Vroeg of laat krijgt ook het midden- en kleinbedrijf er mee te maken, in hun rol van toeleve rancier en afnemer ten opzichte van grote bedrijven. Om die reden besteden de Kamers van Koophandel aandacht aan EDI door middel van een informa tiecampagne en het houden van work shops. Ook op het niveau van onderne mersorganisaties vindt momenteel overleg plaats over tal van optredende problemen. De belangrijkste aandachtspunten zijn: de spreiding van kennis opdat alle betrokken bedrijven op tijd kunnen in haken; het bevorderen van standaardisatie en coördinatie, opdat alle genomen ini tiatieven op den duur ook op elkaar aangesloten kunnen worden; het oplossen van juridische kwesties als bewijskracht van elektronische be richten, vergunningen en documenten. Op vele plaatsen en op diverse niveaus is het fenomeen EDI in al zijn aspecten aan de orde. In dit artikel is gepoogd - zonder op details in te gaan - een overzicht daarvan te geven. De meest aangegeven weg voor verdere informa tie is die van de ondernemersorganisa ties, de Kamers van Koophandel en uiteraard de VANS-leveranciers. links: Een 'traditioneel' netwerkrechts: EDI met een VANS als knooppunt in communicatie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 22