Snelheid en accuratesse zijn grote troeven EDI, communicatievorm voor de toekomst Ia De term EDI staat voor electronic data interchangewat zoveel bete kent als elektronische gegevens uitwisseling. Zo op het eerste oog lijkt dat niets nieuws, want het geldt voor haast elke vorm van telecommunicatie. Het bijzondere van EDI is dat uitwisseling van ge standaardiseerde gegevens toege past wordt door de koppeling van computers in verschillende secto ren van het bedrijfsleven. Alle voortekenen duiden erop dat EDI een zeer belangrijke rol gaat spe len in het zakelijk verkeer. I in de jaren '60 en '70 zijn grote bedrijven en instellin gen begonnen met auto matisering. Daarbij was het doel te komen tot een effi ciënte bedrijfsvoering. Het bleef aanvankelijk beperkt tot interne processen (boekhouding, administratie, voorraad- bewaking, planning) en wat later deed de automatisering haar intrede in de produktie-automatisering. De communi catie met de buitenwereld bleef geba seerd op post, telex, telefax en tele foon. Door de komst van telecommunicatie netwerken van de PTT en van particu liere aanbieders van netwerkdiensten, ontstond de mogelijkheid het berichten verkeer tussen bedrijven te automatise ren. Het idee ontstond in de automo bielbranche, waar men constateerde, dat voor de produktie, export en ver koop van een enkele auto soms tiental len documenten nodig waren (orders, bevestigingen, facturen, douane- en transportformulieren, verzekeringsdo cumenten, enzovoort). Op al die formu lieren kwamen heel vaak dezelfde ge gevens voor. Door het voortdurend c Drs. M. R. Creemers Stafgroep Strategie overnemen van dezelfde gegevens ont staan fouten en vertragingen. Het ligt dan ook voor de hand dat men daar voor naar een remedie zocht. De oplossingen liggen op twee terrei nen: standaardisatie en elektronische communicatie. Standaardisatie Aangezien alleen gestandaardiseerde berichten geautomatiseerd kunnen wor den, kwam dus de vraag naar stan daards sterk op. Hoe moet een elektro nische factuur, een order, een bevesti ging er uit zien? Wat moet er wel en wat niet in? Wie bepaalt dat? In de Verenigde Staten was al een standaard in omloop, net als in Japan en voordat in Europa een derde zou gaan ontstaan, is op het niveau van de Verenigde Naties een wereldwijde stan daard ontworpen: EDIFACT, EDI For Administration, Commerce and Trans port. Het is deze standaard, die het bedrij ven, die met elkaar elektronische be richten willen uitwisselen mogelijk maakt onderling op uniforme wijze af spraken te maken, definities vast te stellen, te coderen. Het voordeel van deze werkwijze is, dat ook taalverschil len kunnen worden 'weggecodeerd'. Een bedrijf in Engeland kan een factuur in het Engels opstellen, en vervolgens versturen aan een Nederlandse handels partner, die het document in het Neder lands op zijn scherm krijgt. Het zal dui delijk zijn, dat er dus meer moet gebeu-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 21