Ook in de horeca is ruimte voor toepassing van automatisering. matie is te technisch en te weinig prak tijkgericht. De ondernemers uit het MKB oriënteren zich meestal eerst in gesprekken met collega's en door het lezen van bladen. Externe adviezen worden vervolgens ingewonnen bij de computerleverancier, de accountant, het software-bureau of in mindere mate bij de branche-organisatie. Tot voor kort waren de computerpro gramma's vooral geschreven voor de grote gebruikers. De laatste tijd komt er steeds meer standaardprogrammatuur op de markt, die qua opzet en prijs ge schikt is voor kleinschalige gebruikers. Niettemin zullen veel ondernemers nog de programma's, die voldoende zijn toegesneden op hun situatie, moeten ontberen. De kleinere bedrijven kunnen zich vaak niet het kostbare maatwerk permitteren. Voor een aantal branches zijn speciale software-pakketten ontwik keld, de zogenaamde verticale softwa re. Vaak hebben branche-organisaties daarin een coördinerende rol vervuld. In de detailhandel, de horeca, de repa ratiesector en ook de bouw wordt veel gebruik gemaakt van verticale software. De kleinschaligheid van het MKB ver hindert soms dat de mogelijkheden van de automatisering volledig worden be nut. De besparingen in de arbeidskos ten worden vaak niet of nauwelijks ge realiseerd. doordat er een zekere mini male personeelsbezetting noodzakelijk blijft. De ondernemer krijgt bij automati sering betere managementinformatie, maar hij moet dan wel tijd hebben om er iets mee te doen. De deels 'zachte' opbrengsten maken het moeilijk om de toegevoegde waarde van automatise ring vooraf vast te stellen. Nadat eenmaal is besloten om tot auto matisering over te gaan, blijkt de invoe ring van het systeem vaak nog de nodi ge hoofdbrekens met zich mee te bren gen. Het personeel moet worden ge schoold. Er moeten organisatorische wijzigingen worden doorgevoerd. Het duurt maanden voordat alles naar wens draait. De service en begeleiding van de leverancier blijkt in de praktijk soms te wensen over te laten. Bovendien vin den veel ondernemers het niet prettig zo afhankelijk te worden van een sys teem dat zo vreemd voor hen is. Niet zelden hebben ondernemers met dergelijke hindernissen voor ogen be sloten om maar van het automatise- ringsavontuur af te zien. Toch is uit een onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Ambachten naar voren gekomen dat de doorzetters uiteindelijk in ruime meer derheid tevreden waren over hun inves tering. De percentages van tevreden computergebruikers uit het MKB waren volgens dit onderzoek de volgende: snelheid van werken 89% betere controle over bedrijf 88% kostenbesparing door computer 74% benutting van mogelijkheden 70% service door leverancier 60% informatie van diverse instanties 48% Automatisering noodzaak Automatisering wordt langzamerhand een noodzakelijk onderdeel van de be- drijfsstrategie. Dat geldt in sterke mate al voor het grootbedrijf, maar ook voor het MKB wordt automatisering steeds belangrijker. Automatisering kan leiden tot meer flexibiliteit, hogere efficiency en kostenbesparing, waardoor de con currenten op de markten versterkt tege moet kunnen worden getreden. Ander zijds wordt automatisering ook meer voorwaarde om op de markt te kunnen opereren. In de distributiesector komen vooral onder druk van grossiers en gro te afnemers de transacties rond de goederenstromen in toenemende mate geautomatiseerd tot stand zonder tus senkomst van papier. Uitbestedende bedrijven vragen van hun toeleveran ciers, dat zij een rechtstreekse verbin ding met hun computers hebben, onder meer ten behoeve van 'just in time'-le- veringen. Automatisering heeft dus in grijpende gevolgen voor de informatie overdracht tussen bedrijven. Er komen intensievere verbindingen tussen be drijven tot stand en daarmee sterkere wederzijdse afhankelijkheid. Los van de interne opbrengsten van automati sering krijgen vele kleine en middelgro te bedrijven de automatisering ook van buitenaf opgedrongen. Ook vanuit die overwegingen zullen deze bedrijven zich dienen te bezinnen op het investe ren in de benodigde apparatuur, de programmatuur en het personeel ten einde in de steeds sterker geïnformati seerde marktrelaties een rol van bete kenis te kunnen blijven vervullen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 20