De opmars van de computer in het midden- en klein bedrijf Micro-elektronica en telecommunicatie zijn twee belangrijke pijlers van het informatietijdperk, waarin onze samenleving is beland. Jaarlijks worden vele miljarden besteed aan informaticaprodukten en -diensten. Dit jaar zullen overheid en bedrijfsleven naar verwachting f20 miljard uitgeven aan de automatisering van informatieverwerking. Dit bedrag is in de afge lopen vijf jaren verdubbeld. Daar komt naar schatting nog een slordige f3,5 miljard bij, die zal worden geïnvesteerd in de automatisering van pro- duktieprocessen. De technologische ontwikkelingen hebben gezorgd voor steeds compacter wordende computerapparatuur. Tegelijkertijd zijn de prestaties toegenomen en de prijzen gedaald. Bovendien zijn de compu ters steeds gebruikersvriendelijker geworden. Het aantal jaarlijks aange schafte grote computers ('mainframes') groeit nauwelijks meer. De inves teringen in kleinere computers, vooral in micro-computers (PC's), ontwik kelen zich daarentegen spectaculair. Er staan in Nederland inmiddels meer dan 500.000 computers en terminals opgesteld. utomatisering kent in princi pe een schier onbeperkt aantal toepassingsmogelijk heden, die door de versnel ling in de technologische ontwikkeling met rasse schreden dichterbij komen. Grofweg kunnen twee hoofdvormen van automatisering wor den onderscheiden: - Informatie-automatisering: organisa ties hebben te maken met een groeien de hoeveelheid gegevens, die bewerkt en verwerkt moet worden. De toepas singsmogelijkheden van computers hierbij zijn velerlei. Binnen een bedrijf kan het bijvoorbeeld gaan om de auto matisering van de financiële administra tie, tekstverwerking, afrekensystemen (detailhandel, horeca) en management informatiesystemen. Via telecommuni- catieverbindingen is ook informatie-uit wisseling tussen computers mogelijk, zowel binnen een bedrijf als met exter ne computers en terminals. Zo kunnen er interne en externe computernetwer ken worden gevormd. Elektronische in formatie-uitwisseling (EDI electronic data interchange) met externe compu ters geschiedt onder meer ten behoeve van verkoop en inkoop van goederen en diensten, raadpleging van databan ken en dergelijke. - Produktie-automatisering: deze vorm betreft de automatisering van bedrijfs middelen. Te denken is aan fabricage met computergestuurde machines en robots (CAM), magazijnautomatisering en de automatisering van meet- en re- gelapparatuur. Hiertoe wordt tevens ge rekend computerondersteuning bij ont werp (CAD), werkvoorbereiding en be sturing van het produktieproces. Er zijn vele motieven denkbaar voor bedrijven om tot automatisering over te gaan. Computers werken in beginsel onvermoeibaar, foutloos, snel en doel matig. Voor een ondernemer kan auto matisering dan ook aantrekkelijke aspecten bevatten, zoals: verhoging produktiviteit kwaliteitsverbetering betere beheersing en flexibiliteit pro duktieproces snellere verwerking informatiestro men. Automatisering kan dus leiden tot kos tenbesparingen, een efficiëntere be drijfsvoering en/of een toename van het concurrentievermogen. Het spreekt voor zich dat daar soms niet onaan zienlijke automatiseringskosten tegen over staan. Automatiseringsgraad Een toenemend aantal bedrijven maakt gebruik van computers. Vooral de auto- Drs. L. P. Raadgever .v y Bedrijfstakonderzoek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 17