Nu strategie uitzetten
In het industriële MKB is
een proces van
specialisatie gaande.
verzorgd door Nederlandse vervoer
ders. Het transport ondervindt nog
steeds veel belemmeringen in het ver
keer van personen, goederen en dien
sten. De beoogde deregulering zal de
transportkosten gaan drukken en het
verkeer doen toenemen. Er is in de
transportsector een ontwikkeling waar
te nemen in de richting van het aanbie
den van een totaal pakket van distribu
tiediensten. Deze ontwikkeling vraagt
om schaalvergroting en internationali
sering. De Nederlandse transportsector
heeft op dit gebied reeds veel werk ver
zet. Deze sector lijkt door zijn goede
uitgangspositie de vruchten te kunnen
gaan plukken van de verwijdering van
de belemmeringen in het grensverkeer.
De persoonlijke dienstverlening zal
waarschijnlijk in beperkte mate recht
streeks de gevolgen ondervinden van
'1992'. Daarmee wil overigens niet ge
zegd zijn dat er op langere termijn geen
effecten zullen optreden.
In de detailhandel zal de verwezenlij
king van de interne markt de trend tot
schaalvergroting, internationalisering
en concentratie in de hand werken.
Voorts zullen op het gebied van mede
dingingswetgeving en produktaanspra-
kelijkheid in het kader van de harmoni
satie van wetgeving mogelijk enkele in
grijpende wijzigingen worden aange
bracht.
Bouwen lijkt ook in de toekomst een
1 6 vooral lokaal bepaald gebeuren te zul
len blijven. Het zetten van stappen over
de grenzen lijkt in hoofdzaak wegge
legd te zijn voor grote bouwbedrijven.
Het betreft dan voornamelijk grotere
projecten in het buitenland. Een gunstig
neveneffect kan zijn dat van de Europe
se integratie een positieve impuls uit
gaat op de investeringen in infrastruc
tuur. Op de binnenlandse markt zullen
wellicht meer buitenlandse concurren
ten komen, indien het overheidsaanbe-
stedingsbeleid meer openbaar wordt.
Maar voorlopig stuit het grensover
schrijdend bouwverkeer nog op het ont
breken van uniforme bouwvoorschriften
en dergelijke in de verschillende lidsta
ten van de gemeenschap.
Hoewel er door de Europese Commis
sie hard wordt getrokken aan het reali
seren van een Europese binnenmarkt
zonder grenzen, is het niet uitgesloten
dat die in 1992 nog niet geheel werke
lijkheid zal zijn. Er zijn vele voetangels
en klemmen op de weg daar naar toe.
Niettemin ziet het er naar uit, dat er in
de nabije toekomst grote vorderingen
zullen worden gemaakt. Een volledig
vrije EG-markt komt stap voor stap
dichter bij.
De gevolgen zullen voor de kleine en
middelgrote bedrijven verschillend uit
pakken. Het MKB is de aanduiding van
een bont samengesteld gezelschap van
bedrijven. Voor het ene bedrijf zullen
zich vooral nieuwe mogelijkheden aan
dienen, voor het andere bedrijf zullen
de bedreigingen de overhand hebben,
terwijl er voor het derde bedrijf weinig
zal veranderen. Hoe het ook zij, het
MKB zal zich dienen voor te bereiden
op de komst van de interne markt. Stra
tegische planning op middellange ter
mijn is veel kleine en middelgrote be
drijven vreemd. Toch is het zaak daar
nu aan te werken. In Frankrijk heeft al
62% van het bedrijfsleven zijn plannen
voor '1992' klaar; in Nederland gaat het
nog slechts om een beperkt aantal be
drijven. Elke ondernemer zal moeten
inventariseren welke betekenis de
marktintegratie voor zijn bedrijf zal heb
ben. Vervolgens zal er een passende
ondernemingsstrategie moeten worden
ontwikkeld. Er kan gekozen worden
voor een offensief (bijvoorbeeld meer
export) en defensief (bijvoorbeeld
behoud binnenlands marktaandeel) be
leid.
Tevens zal moeten worden aangege
ven hoe de doelstellingen moeten wor
den gerealiseerd (samenwerking, spe
cialisatie, vergroting produktiecapaci-
teit, versteviging positie regionale
markt). Een gedegen voorbereiding is
onmisbaar om op de interne markt goe
de perspectieven te hebben. De uit
gangspositie van het Nederlandse MKB
is zeker niet slecht, maar er zullen eerst
kosten moeten worden gemaakt om de
baten van de ongedeelde markt te kun
nen incasseren. Eigenlijk is '1992' voor
het Europese bedrijfsleven nu al be
gonnen.