JUNGHEIWfltCH '1992' biedt goede kansen aan groothandelsondernemingen met een accent op de distributiefunctie. vooral de grote industriële bedrijven ge weest, die hebben aangedrongen op het opheffen van de binnengrenzen op de Europese markt. Zij zijn vaak al drif tig bezig met voorbereidingen om te kunnen profiteren van de omvangrijke markt. De grote industrieën exporteren al een groot deel van hun produktie. Maar om de interne markt goed te kun nen bewerken moeten bedrijven van zeer grote omvang zijn. Er is een pro ces van bedrijfsconcentraties en specia lisatie in de industrie gaande. Midden- en kleinbedrijven in de indus triële sfeer zijn veel minder op de inter nationale markten gericht. De export quote (ongeveer een derde van de af zet gaat naar het buitenland) van het MKB is echter stijgende. De export van het MKB komt grotendeels in de buur landen terecht. Ook deze ondernemin gen kunnen dus profiteren van een Eu ropese markt zonder handelsbelemme ringen. Maar veel van deze bedrijven zijn meer produktgericht dan marktge richt bezig. Het zal van de meeste be drijven veel inspanningen vergen om de nieuwe afzetkansen te benutten. Vaak zullen schaalvergroting of samen werking met andere bedrijven noodza kelijke voorwaarden blijken te zijn. Tegelijkertijd zal de invoerpenetratie op de binnenlandse markt toenemen. Er zijn bedrijven, die nu enigszins in de luwte kunnen opereren vanwege onvol ledige mededinging, bijvoorbeeld in de telecommunicatie of de energiesector. Ook deze bedrijven moeten rekening houden met een verhevigde concurren tie op de markt. Voor de toeleverende bedrijven is de herstructurering van industriële activi teiten van belang. Naar verwachting zal de spreiding van deze activiteiten in Europa aan verandering onderhevig zijn vanwege verschillen in loonkosten, infrastructuur en dergelijke. Traditionele industriegebieden, zoals het Ruhrge- bied, zullen aan belang inboeten. Er zullen nieuwe concentraties van indus triële bedrijvigheid gaan ontstaan, bij voorbeeld in Zuid-Duitsland, rond Mi laan en Barcelona en wellicht in de re gio Metz-Nancy. De toeleverende be drijven zullen op deze ontwikkelingen tijdig moeten reageren. De groothandel speelt een belangrijke rol in de export en import van goede ren. Het lot van de groothandel wordt in hoge mate bepaald door het handelen van afnemers en producenten. Het op heffen van grensbelemmeringen zal de intracommunautaire handel stimuleren. Dat is gunstig voor de groothandel. Maar de vermoedelijk daarmee ge paard gaande schaalvergroting kan het voor producenten en afnemers aantrek kelijk maken om zelf de groothandels functie ter hand te nemen. Dat bedreigt de positie van de zelfstandige groot handel. Veel Nederlandse groothandels kunnen in de grensoverschrijdende handel bogen op veel specialistische kennis, niet alleen van produkten, maar ook van allerlei regelingen en voor schriften ten aanzien van het grensver keer. De laatst bedoelde kennis gaat in de concurrentiestrijd minder gewicht krijgen. 'Europa 1992' bergt dus ook voor de groothandel zowel bedreigingen als kansen in zich. Kansen lijken er in het bijzonder te zijn voor groothandelson dernemingen met een duidelijk accent op de distributiefunctie (opslag, over slag, verpakken, transport). Dat vraagt echter wel bedrijven van enige om vang. Verreweg het merendeel van de Nederlandse groothandelsbedrijven be hoort tot het MKB. Zij zullen meer te maken gaan krijgen met buitenlandse, vaak grotere, concurrenten. De zakelijke dienstverlening zal worden geconfronteerd met de toenemende in ternationalisering van het werkterrein van hun cliënten uit de industrie en handel. Zij zal zich veelal genoodzaakt zien haar cliënten in die ontwikkeling te volgen, bijvoorbeeld door het openen van buitenlandse vestigingen of het aangaan van samenwerkingsverban den met vergelijkbare bedrijven in het buitenland. Andersom zullen veel bui tenlandse bedrijven dezelfde strategie volgen, waardoor er meer aanbieders op de binnenlandse markt gaan komen. In het algemeen wordt de kwaliteit van de dienstverlening van Nederlandse bedrijven als een sterk punt gezien, waar echter een behoorlijke prijs aan verbonden is. De bedrijven met minder hoogwaardige diensten zullen vanwege de hoge kostprijs waarschijnlijk moeten rekenen op een sterkere buitenlandse concurrentie. De Nederlandse transporteurs hebben zich op de Europese markt een sterke positie weten te verwerven. Maar liefst 27% van het grensoverschrijdend ver keer binnen de Gemeenschap wordt

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 15