Kosten van verdeeldheid Hef midden- en kleinbedrijf moet nu al volop bezig zijn met '1992'. duktieseries draaien. Er moet veel geld in onderzoek en produktontwikkeling worden gestoken, teneinde meer natio nale markten te kunnen bedienen. De distributiekosten zijn onnodig hoog. Vooral industriële bedrijven stuiten op de technische belemmeringen. Deze barrières jagen de kostprijs per eenheid produkt op. De samenwerking tussen bedrijven wordt belemmerd door allerlei nationale regelingen. De ontwikkeling van de bedrijven wordt hierdoor ge remd, hetgeen de concurrentiepositie op de wereldmarkt negatief beïnvloedt. De Europese Commissie streeft naar harmonisatie van de voorschriften en normen. De markten voor overheids aanbestedingen zullen geleidelijk ver der opengesteld moeten worden. Het slechten van een derde type gren zen, de fiscale barrières, wordt als een van de zwaarste opgaven in het kader van de Europese integratie gezien. Bin nen de Gemeenschap gelden uiteenlo pende tarieven voor onder andere om zetbelasting en accijnzen. De Europese Commissie stelt zich ten aanzien van de omzetbelasting de invoering van twee tarieven voor, beide met band breedtes. In de accijnsheffingen wil de Commissie zoveel mogelijk tot uniformi teit komen. Tot voor kort kon er slechts gegist wor den naar de kosten van de verdeeld heid van Europa. In het afgelopen voor jaar werd het zogenaamde Cecchini- rapport uitgebracht. Hierin is een po ging gedaan om deze kosten te kwanti ficeren. Op grond van een uniek onder zoek komt het Cecchini-rapport tot de conclusie dat jaarlijks de verliezen ten gevolge van de versnippering van de communautaire markt tenminste 200 miljard ECU f 460 miljard) bedragen. Dat is 5,3% van het Bruto Nationaal Produkt (BNP) van de EG. Als resultaat van de eenwording van de Europese markt zou dus een forse welvaartsver betering voor de burgers in het ver schiet liggen. De materiële belemmeringen kosten de Gemeenschap jaarlijks naar schatting 0,2 a 0,3% van het BNP. De technische belemmeringen veroorzaken een kos tenpost van naar raming 2,0 a 2,4% van het BNP. De verwijdering van deze belemmeringen, die in 1992 zal moeten zijn verwezenlijkt, zal het bedrijfsleven dus 2,2 tot 2,7% van het BNP aan on nodige kosten moeten besparen. Dat zal voor een impuls aan de aanbodzij de van de economie zorgen. De kost prijzen per eenheid produkt en de con sumentenprijzen zullen dalen en de koopkracht zal toenemen. In hoeverre de rest van theoretische voordelen van de marktintegratie zullen worden be haald, hangt vervolgens af van de reac ties van het Europese bedrijfsleven. De eenwording van de markt maakt verdere kostenverlaging mogelijk door het realisering van schaaleffecten in de waardoor de wachttijden kunnen wor den gehalveerd. Via het 'enig docu ment' worden de administratieve lasten beperkt. Ten aanzien van de veterinaire en fytosanitaire controles heeft de Eu ropese Commissie voorstellen gedaan voor het stellen van uniforme regels (minimumeisen). Op de tweede plaats zijn de technische barrières te noemen. Deze barrières ontstaan door verschillen in de natio nale regelgevingen op het terrein van produktvoorschriften, technische nor men en vennootschapsrecht. Menig maal worden veiligheidsvoorschriften of eisen met betrekking tot de volksge zondheid gebruikt om de invoer van be paalde produkten te belemmeren. Ver der zijn nationale overheden niet ge houden tot een openstelling van de markt voor overheidsopdrachten in de sectoren telecommunicatie, vervoer, energie en watervoorziening. Door deze barrières ontstaat een sterk ge fragmenteerde Europese markt, waar binnen lang niet altijd sprake is van vrije mededinging. De bedrijven kunnen daardoor vaak slechts suboptimale pro- Drs. L. P. Raadgever Bedrijfstakonderzoek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 13