Treasury Manager System Telebankieren: administratieve verlichting, sneller betalingsverkeer en betere liquiditeitsbeheersing. deerde vorm over te zenden en te de coderen bij ontvangst. Een ingebouwd controlesysteem ziet er op toe dat de berichtgeving compleet en onverminkt overkomt. Een produkt als Rabobank Telebankie ren vereist een zorgvuldige introductie. Uitvoerige testen vinden nu plaats. In het voorjaar van 1989 zal het op de markt worden geïntroduceerd. Het pakket Telebankieren zal zich on getwijfeld in een grote belangstelling kunnen verheugen. Binnen de Rabo- bank-kring hebben circa 35 000 mid den- of kleinbedrijven de beschikking over een personal computer; een aan tal dat dagelijks groeit. Telebankieren betekent voor de ondernemer dat het betalingsverkeer aanzienlijk vereenvou digd wordt en dat een helder zicht ont staat op de liquiditeitssituatie en de geldstromen. Cash management: dienstverle ning aan treasury-managers Bij grote ondernemingen en concerns is de behoefte aan financiële manage mentinformatie in nog sterkere mate aanwezig. Door hun vaak internationale betaalstromen en hun complexe liquidi- teitsvoorraad in verschillende valuta is het voor de financiële directeuren een moeilijke opgave om steeds zicht te houden op de ontwikkeling in de saldi. Elektronisch bankieren zal ook in dat opzicht verlichting brengen. Rabobank Nederland heeft voor deze groep cliënten twee nieuwe produkten geïntroduceerd: Cash-Management Ex change (CMX) en Treasury Manager System (TMS). Cash Management Exchange is een in- formatieprodukt, waarbij de cliënt dage lijks met behulp van zijn computer, ge gevens kan opvragen over de rekenin gen-courant die in het CMX-abonne- ment zijn opgenomen. Niet uitsluitend guldensrekeningen kunnen in de be schouwing worden betrokken, maar ook rekeningen in buitenlandse valuta. Bovendien kunnen in het systeem ook rekeningen worden opgenomen, die bij andere banken worden aangehouden. Door middel van het CMX-pakket ko men rapportages beschikbaar, waarbij een viertal hoofdvormen te onderschei den is. Op de eerste plaats de elementaire sal do-informatie, die de boekhoudkundige saldi en de getotaliseerde debiteringen en crediteringen omvat. Het meer uitge breide 'Saldo-info Plus'-pakket levert daarnaast ook de valutaire standen, zelfs tot vijf dagen vooruit. Op de derde plaats is transactie-informatie leverbaar over de handelingen die gedurende een bepaalde periode hebben plaats gevonden. Om de inzichtelijkheid te be vorderen, is het mogelijk om kleine be dragen tot een zelf te bepalen grens getotaliseerd te rapporteren. Vaak zal het concern de rekening-infor matie zelf willen verwerken tot rappor ten in een op de onderneming toege sneden vorm. In dat geval kan de finan ciële informatie worden geleverd in 'BAI'-formaat. een internationale inter- bancaire standaard, die het mogelijk maakt om met behulp van eigen soft ware zelf rapporten samen te stellen. Het Treasury Manager System, dat voor de relaties van Rabobank Neder land beschikbaar is, vormt een aanvul ling op de CMX-dienstverlening. TMS is een softwarepakket, dat een groot aantal functionaliteiten kent om de trea- sury-manager bij zijn werkzaamheden te ondersteunen. Naast een communicatiemodule, die zonder menselijke tussenkomst op ge zette tijden contact zoekt met de cen trale databank om recente gegevens op te vragen, omvat het pakket een rapportagemodule, die rapporten sa menstelt zoals overzichten per reke ning, muntsoort en afdeling. Interessant zijn daarnaast de work- sheet- en spreadsheetmodule, die tot de standaarduitrusting van het TMS behoren. Met deze instrumenten kan de treasury-manager vaststellen wat de gevolgen zullen zijn van bepaalde in grepen in het financieel verkeer. Zo kan hij via 'trial and error' komen tot een op timaal beheer van zijn kasstromen. Bovenstaande faciliteiten vormen slechts een greep uit de mogelijkheden van het TMS-pakket. Mocht de cliënt specifieke wensen hebben die niet bin nen de standaardvorm kunnen worden verwezenlijkt, dan zal Rabobank Ne derland de relatie ter zijde staan bij het vinden van een maatwerk-oplossing. Toekomstvast is uitgangspunt Alles wijst erop, dat in de toekomst da tacommunicatie de transportvorm voor zakelijk-bancaire informatie bij uitstek zal zijn. Nieuwe produkten, die daarop zijn gebaseerd, zijn bij de Rabobankor- ganisatie volop in ontwikkeling. Belang rijker dan voorop lopen is het aanbie den van toekomstvaste systemen, waarmee niet alleen de bank, maar vooral de cliënt gediend is. Telebankie ren zal voor het midden- en kleinbedrijf een grote stap vooruit zijn; het CMX en TMS pakket zal voor de grote relaties van Rabobank Nederland een welkome aanvulling op het management-instru- mentarium betekenen. Door voortdurend in te spelen op de mogelijkheden die de technologie biedt, kan de Rabobankorganisatie haar relaties conform de eisen van de tijd van dienst zijn: flexibel, betrouw baar en compleet; maatwerk tegen een reële prijs/prestatieverhouding.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 11