si, dus een arbeidsintensieve debiteu renbewaking. Niet alleen zal Teleban kieren veel administratieve procedures verlichten, het geeft ook de mogelijk heid om het betalingsverkeer en het li- quiditeitsbeheer 'op het scherp van de snede' uit te voeren. In de eerste plaats omdat de ondernemer dagelijks de sal di van de rekening kan opvragen. Maar bovendien zal de nieuwe dienst een uit komst bieden in die gevallen, dat het betaalmoment van cruciaal belang is. Dat tijdstip zal exact te bepalen zijn bij het Telebankieren. Om van Rabobank Telebankieren ge bruik te kunnen maken, zal de onderne mer over een personal computer moe ten beschikken, die onder MS-DOS werkt. Ten behoeve van de telecommu nicatie zal een modem aanwezig moe ten zijn. Bovendien is voor beveiligingsdoelein den een chipcard-lezer nodig. Op de betekenis daarvan komen we later te rug. Met deze 'hardware'-opstelling en de benodigde programmatuur is het moge lijk om contact te zoeken met de Rabo bank. Kenmerkend voor het nieuwe systeem is de snelle informatie-overdracht, die via het DN-1 netwerk van de PTT ver loopt. Tijdens het contact met de Rabo- bank-computer worden in enkele ogen blikken de gevraagde gegevens als een compact informatieblok overgedragen en in het geheugen opgeslagen. Ook in omgekeerde richting - dus bij betalings opdrachten - wordt de informatie in sterk gecomprimeerde vorm overge seind. Omdat de communicatietijd erg kort is, zijn de kosten laag. Zijn de berichten eenmaal overgedra gen, dan kan de ondernemer zijn infor matie vanuit het computergeheugen in overzichtelijke vorm raadplegen en la ten uitprinten. Ing. L. N. M. Willems Centrum voor het Betalingsverkeer H. H. T. Heijink Directoraat Operationele Zaken Mochten de gegevens wegens storing in de PC verloren gaan, dan kan de cliënt via Telebankieren de informatie tot circa twee maanden na dato alsnog opvragen. Tot zover de techniek; hoe werkt Tele bankieren in de praktijk? Een belangrijk element van het nieuwe produkt is het Rabobank Elektronisch Rekeningoverzicht. Met behulp van dit overzicht kan de cliënt elke werkdag (ook zaterdag) van af 8.30 uur beschikken over een opstel ling van alle uitgevoerde en binnenge komen betalingen in de afgelopen 24 uur voor alle rekeningen die bij de Ra bobank worden bijgehouden. Om een compleet overzicht van de liquiditeits positie te hebben, worden daarbij de mutaties en saldi gerapporteerd van de rekening-courant (in guldens) én even tuele depositorekeningen die bij de Ra bobank worden aangehouden. Ook worden daarbij de rekeningen getoond, die mogelijk bij andere Rabobanken worden aangehouden. Van sommige rekeningen is bekend, dat er bijboekingen (debiteurenbetalin gen) te verwachten zijn, die pas in de komende nacht op de rekening van de cliënt bijgeschreven zullen worden. Ra bobank Telebankieren zal de cliënt hier over informeren. De volgende dag zul len deze boekingen zijn verwerkt. Met behulp van Rabobank Telebankie ren kan de ondernemer op zijn PC be taalopdrachten aanmaken en naar de bank overbrengen. Daarbij kan hij aangeven op welke da tum de betaling moet worden uitge voerd. Teneinde het overtypen te be perken is Rabobank Telebankieren voorzien van een elektronisch adres boek, waarin de ondernemer van zijn crediteuren het rekeningnummer, de naam en adresgegevens kan opnemen. Op geautomatiseerde wijze kunnen deze gegevens in de betaalopdrachten worden overgenomen. Tot 's avonds 24 uur kunnen de op drachten naar de centrale computer worden doorgegeven. Juist voor onder nemers in het midden- en kleinbedrijf, die vaak pas in de avonduren hun ad ministratie kunnen bijwerken is dit een prettige bijkomstigheid. De voordelen van Telebankieren komen optimaal tot hun recht bij een integratie van deze dienstverlening met de finan ciële administratie van de cliënt. Administratie is een kwestie van regi streren en ordenen van gegevens, die steeds moeten worden overgenomen en bewerkt. Dat is een tijdrovende zaak. Dank zij Rabobank Telebankie ren kunnen deze zaken sneller en ef fectiever plaatsvinden. Een aantal le veranciers van financiële software-sys- temen hebben hun boekhoudpakket voor de PC voorzien van een integra- tiemodufe, waardoor de gegevens uit de administratie van de bank geauto matiseerd in de administratie van de cliënt kunnen worden verwerkt. Met an dere woorden: minder administratief werk voor de ondernemer en een ver betering van snelheid en nauwkeurig heid in het betalingsverkeer liggen in het verschiet. Veiligheid van groot belang Bij de ontwikkeling van dit produkt is er natuurlijk steeds van uitgegaan dat er wordt gewerkt met vertrouwelijke gege vens. Daarom is Rabobank Telebankie ren beveiligd met een zogenaamde chipcard en bijbehorende chipcard- lezer. De beveiliging door de chipcard is optimaal. Doordat deze kaart is voor zien van een stukje actieve elektronica is het kopiëren ervan onmogelijk. De chipcard is bij wijze van spreken veili ger dan een handtekening. De chipcardbeveiliging heeft meerdere doelen. In de eerste plaats heeft het een legiti matiefunctie: alleen de rechtmatige ge bruiker kan het circuit betreden. De chipcard beveiligt de toegang vanuit de PC naar de Rabobank. Hierbij gaat de Rabobank na of de cliënt die toe gang zoekt inderdaad recht tot toegang heeft en de computer van de cliënt gaat na of inderdaad een communica tielijn met de Rabobank is opgebouwd en niet met een andere computer. De chipcard maakt het de cliënt boven dien mogelijk om de bevoegdheden in het eigen bedrijf te regelen: wie mag in formatie zien of wie mag opdrachten tot betaling geven. Met behulp van de chipcard en een zo genaamde bevoegdhedentabel is het voor de cliënt mogelijk een functie scheiding in zijn bedrijf door te voeren bij het gebruik van Telebankieren. In de bevoegdhedentabel wordt aangegeven wie toegang heeft tot bepaalde facilitei ten: deze bevoegdheid in combinatie met het bezit van de chipcard en de kennis van een PIN-code, garandeert de gewenste functiescheiding. De chipcard-beveiliging heeft daar naast tot doel de informatie in geco-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 10