Aandacht voor het platteland Europese Campagne voor de Landelijke Gebieden Onder het motto 'Leve het Platteland' loopt sinds juni 1987 een Europese Campagne om het landelijk gebied meer onder de aandacht te brengen. De campagne is geïnitieerd door de Raad van Europa en heeft als doelstelling: 'Het bevorderen van de ontwikkeling van het landelijk gebied door het stellen van garanties voor de continuïteit en behoud van de kwaliteit van het landelijk gebied voor toekomstige generaties'. et huidige landschap in Ne derland is voor een belang rijk deel gevormd door de mens. De functies van het landschap zijn daardoor een afspiegeling van de maat schappij. De toename van de bevol king bracht stedengroei en een nauwer verweven infrastructuur met zich mee. De toename van vrije tijd heeft om meer recreatievoorzieningen in het landschap gevraagd. De veranderingen volgden elkaar de laatste decennia snel op. Dit geldt ze ker voor de ontwikkelingen in de land bouw. De boer kon en moest steeds in spelen op de landbouw-economische veranderingen. Ondersteund door een intensieve voorlichting verbeterde zijn bedrijfsvoering. Door een vergroting van zijn produktie verbeterde zijn inko men. De schaalvergroting, de afname van het aantal bedrijven en de verbeterde waterhuishouding hebben direct in vloed (gehad) op het landschap. Tegelijkertijd groeide in de maatschap pij het besef van de bedreigingen en J. H. M. Tiel Groene- stege Campagnesecretariaat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 20