s Ur Gebruikers tevreden beschikken, hij wordt ook sneller gehol pen. Normaal gesproken is de wachtrij aan de balie immers langer en tijdro vender dan bij de geldautomaat. Ook voor de bankklanten die andere diensten willen afnemen, levert de geld automaat een voordeel op. Wie een rustig advies wil over sparen of lenen, voelt niet langer de gehaaste adem in zijn nek van iemand die alleen maar snel geld wil hebben. De bankmede werker die niet of nauwelijks nog geld hoeft uit te betalen, kan meer tijd en aandacht besteden aan het adviesge- sprek. Minstens even belangrijk als de twee hiervoor genoemde pluspunten is de bijdrage die de GEA kan leveren aan het kostendekkend maken van het be talingsverkeer. De enorme populariteit van het brede scala aan bancaire be- taalprodukten heeft de kosten explosief doen stijgen, terwijl in de Nederlandse situatie tot voor kort nauwelijks tarieven in rekening werden gebracht voor deze dienstverlening. Het is een bekend gegeven dat banken zich zorgen maken over de verliezen op het betalingsverkeer. Voor de Rabo bank is uitgangspunt dat het betalings verkeer uiteindelijk kostendekkend moet worden. Daartoe wordt een bijdra ge gevraagd van de gebruikers (in geld, maar vooral via een efficiënt omgaan met de betaalmogelijkheden). Ook de bank zelf zal echter zijn aandeel leve ren in de kostenbeheersing, met name door een optimaal gebruik te maken van de moderne technologie. De geld automaat past uitstekend in deze aan pak, omdat de verwerkingskosten van een GE A-transactie ongeveer de helft bedragen van een kasopname aan de balie. Koppeling met saldo In de huidige situatie kan de rekening houder bij de Rabobank per week niet meer dan een vooraf vastgelegd be drag (over het algemeen f 500,-) via GEA's opnemen. Daarin komt binnen kort meer flexibiliteit, omdat dan een di recte koppeling wordt gelegd met het saldo op de rekening. Deze koppeling maakt het bovendien mogelijk om de cliënt een stukje extra service te geven: hij kan via het beeldscherm van de au tomaat informatie krijgen over de stand van zijn rekening. In de meeste gevallen geven magneet strippas en PIN-code niet alleen toe gang tot de geldautomaat van de eigen bank. Een aantal banken in Nederland heeft afgesproken om eikaars klanten het zogenaamde 'gastgebruik' van GEA's toe te staan. Inmiddels heeft dit gastgebruik al een internationaal karak ter gekregen. Een aantal Rabobank- A I Tegen het einde van dit jaar zal in ons land op circa 1000 verkooppunten elektronisch kunnen worden betaald. cliënten kon in de zomer van 1987 voor het eerst gebruik maken van geldauto maten in Spanje, Portugal en Denemar ken. Gezien hun enthousiaste reacties zijn de mogelijkheden inmiddels ver ruimd. Zo kunnen nu bijvoorbeeld ook Franse Francs met een Nederlandse bankpas worden opgenomen. Het streven is om uiteindelijk te komen tot een zeer brede openstelling van Eu ropese geldautomaten (en betaalauto maten) voor Europese bankcliënten. Voor de Europese Commissie is een in ternationaal elektronisch betalingsver keer zonder belemmeringen één van de voorwaarden om 'Europa 1992' te realiseren. Al voordat de Commissie met dit stand punt kwam, werd er door het internatio nale bankwezen overlegd over techni sche standaardisatie en gebruikmaking van eikaars netwerken. De Europese Raad voor het Betalingsverkeer heeft dit voorjaar uitgesproken dat internatio naal gastgebruik van geldautomaten voor het toeristenseizoen van 1990 in de lidstaten algemeen mogelijk moet zijn. GEA-gebruikers zijn over het algemeen zeer tevreden over de mogelijkheden die dank zij de automaat worden aan geboden. Het feit dat men ook buiten kantooruren terecht kan, wordt als het belangrijkste voordeel gezien. Met name cliënten die niet of moeilijk in de gelegenheid zijn om de bank tijdens de openingsuren te bezoeken, zien de au tomaat als een uitkomst (bij een recent Rabobankonderzoek bleken de wer kende alleenstaanden en de tweever dieners bij de GEA-gebruikers dubbel zo sterk vertegenwoordigd als bij de niet-gebruikers). Maar ook als het kan toor open is, wordt de GEA frequent gebruikt, omdat het niet hoeven wach ten aan de balie als een voordeel wordt gezien. Het meest duidelijke bewijs dat de con sument de geldautomaat accepteert en waardeert, kan uiteraard worden ge vonden in de gebruikscijfers. En die gaan exponentieel omhoog. Telde de Rabobank in heel 1987 3,5 miljoen transacties bij geldautomaten, dit jaar werd dat aantal al in mei overschreden. Inmiddels ligt het aantal GEA-opnamen hoger dan één miljoen per maand en over 1988 worden in totaal meer dan 10 miljoen transacties verwacht. Dit positieve beeld wordt nauwelijks beinvloed door de kritische kantteke ningen die hier en daar bij de opkomst van het elektronisch betalen worden geplaatst. Zo duiken in de media af en toe berichten op dat fraude mogelijk zou zijn. De vele miljoenen GEA-trans- acties hebben bij de Rabobank tot op heden echter nog niet tot tien serieuze klachten geleid en fraude op grote schaal lijkt in de praktijk nauwelijks denkbaar. De bij ons gebruikte systemen en de daaraan gekoppelde voorwaarden heb ben bewezen, in het buitenland zelfs al langer dan in ons land, goed te functio neren. Er is dus alle reden om vertrou wen te hebben in het elektronisch beta lingsverkeer. De Rabobank vindt dat dit vertrouwen zich mag weerspiegelen in de spelregels die gelden voor de cliënt, waarbij uiteraard moet worden voorko men dat onachtzame of kwaadwillende gebruikers vrij spel krijgen. In het ver band van de SER-commissie Consu mentenaangelegenheden wordt inmid dels tussen consumentenorganisaties en banken overlegd over aanpassing van de voorwaarden voor het elektro nisch betalingsverkeer. Betaalautomaten Is de geldautomaat een zaak van bank en rekeninghouder, bij de betaalauto maat (BEA) is er een derde belangheb bende partij: de detaillist. Aangezien die detaillist over het algemeen betalin gen ontvangt van klanten van een groot aantal banken, is voor BEA's een zekere vorm van samenwerking tussen de banken pure noodzaak. Het zou niet goed denkbaar zijn, dat een winkelier op grond van technische verschillen tussen systemen gedwongen werd twee of meer betaalterminals te plaat sen. Gelukkig hebben de Nederlandse ban ken vorig jaar overeenstemming bereikt over samenwerking in een BEA BV, in feite een schakelstation tussen de in

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 11