Betalingsverkeer is nieuw tijdperk ingegaan Rabobankcliëntpositief over geldautomaat Aan het eind van dit jaar zullen er in Nederland meer dan 900 geldautoma ten zijn geïnstalleerd en kan op circa 1000 verkooppunten gebruik worden gemaakt van een betaalautomaat. Het is duidelijk: de zelfbedieningsappara ten zijn niet meer weg te denken uit het moderne betalingsverkeer. In de visie van de Rabobank zal deze ontwikkeling er in belangrijke mate toe bijdragen dat bancaire betaaldiensten ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar blijven. Daarmee is het belang gediend van particuliere en za kelijke gebruikers en van de banken. r wordt wel eens beweerd dat Nederland achterloopt op het terrein van het bancaire beta lingsverkeer. Met name een cij fermatige vergelijking van geld en betaalautomaten bij ons en in onze buurlanden zou kunnen leiden tot die indruk; toch geeft dit geen juist beeld van de werkelijk heid. Het feit dat Nederland dit soort zelfbedieningsapparaten wat later heeft ontdekt, heeft vooral een luxe achter grond, namelijk het bij ons prima functi onerende girale betalingsverkeer. Via de circuits van Postbank en Bankgiro centrale worden per jaar ruimschoots meer dan 1 miljard girale transacties verwerkt. De girale geldhoeveelheid be draagt circa 65 miljard gulden, midde len die jaarlijks ongeveer twintig keer van eigenaar wisselen. Cijfers die nog eens duidelijk maken dat een goed functionerend betalingsverkeer van vi taal belang is voor de Nederlandse economie. De combinatie van goede girale moge lijkheden, algemeen geaccepteerde ge garandeerde betaalmiddelen (zoals Eu rocheques en girobetaalkaarten) en een zeer dicht bankvestigingennet ver klaart dat wij vanuit een andere start positie zijn begonnen aan het tijdperk van elektronisch betalen dan landen met een omslachtig en duur cheque systeem. Geleidelijk aan is er echter een verschuiving gekomen in de kos- ten-batenvergelijking tussen het elek tronisch betalen en de meer traditionele betaalvormen, waardoor in de huidige situatie naast gebruiksvoordelen voor de cliënt ook sprake is van rentabili- teitsvoordelen. Gevolg is dat de geldautomaat ('geld uit de muur' met behulp van bankpas en PIN-code) in Nederland de laatste tijd fors in opmars is en dat er ook op het vlak van de betaalautomaten (de alter natieve kassa, waar zonder cheques of contanten kan worden betaald) een dui delijke uitbreiding van de mogelijkhe den plaats vindt. Medio dit jaar stonden er in ons land circa 625 geldautomaten, een aantal dat rond de jaarwisseling tot minstens 900 zal zijn opgelopen. Het aantal betaalterminals groeit dit jaar tot ongeveer 1000. Op het eerste gezicht lijkt het misschien met elkaar in tegenspraak dat beide zelfsbedieningstoepassingen naast el- kaar worden ontwikkeld. De betaalauto maat richt zich immers op afrekenen zonder contanten, terwijl de geldauto maat juist een gemakkelijke manier is om aan 'cash' te komen. De verwach- ting is echter dat nog vele jaren een groot aantal, vooral kleine betalingen contant zal worden afgehandeld (nu geldt dat zelfs nog voor 80% van de be- taaltransactiesl), terwijl de betaalauto maten bijvoorbeeld zullen worden ge- bruikt in die gevallen waarin nu met een cheque wordt afgerekend. Kwaliteit en kosten De Rabobank richt zich in het particu liere betalingsverkeer op een kwalitatief goede dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten. De GEA komt aan beide eisen tegemoet en zorgt er bo vendien voor dat in het bankkantoor meer aandacht kan worden besteed j aan de advisering van andere produk- ten. Het is dan ook geen toeval dat de Rabobank ongeveer de helft van de Nederlandse geldautomaten (GEA'S) heeft geplaatst. De ontwikkelingen gin gen snel. In 1984/85 werden er bij Ra- bobanken ruim 70 GEA's geplaatst. Op basis van de resultaten van deze uitge breide proef kwamen er het afgelopen jaar een kleine 100 automaten bij. In juli beschikte de coöperatieve bank over 300 GEA's, een aantal dat nog dit jaar tot 450 wordt uitgebreid. Voor de betaalrekeninghouder betekent de geldautomaat een duidelijke verbe- tering van de service. Niet alleen kan hij nu 24 uur per dag over contanten R. Cramer Voorlichting en Externe Betrekkingen VRijE keuze

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 10