Koers naar 1992 vertrouwde middelen gaat vergoeden. Het zal echter duidelijk zijn dat juist door het doorvoeren van tariferings maatregelen de mogelijkheden op dit punt worden vergroot. Zonder meer een goede zaak voor de spaarder, die naast een ruimere rente vrijstelling en een prettig lage inflatie, nu bij de vertrouwde Rabobank ook nog eens een hoger rendement op be schikbaar spaargeld kan genieten. Voor de Rabobank betekent dit werken aan een succesvol behoud van marktaan deel en het mee zekerstellen van de re alisatie van de coöperatieve doelstellin gen. Ook bij een veranderende spaar- markt. Een ondernemer in de Verenigde Sta ten, die zijn afnemer binnen de VS op zo'n 1000 km afstand van goederen of diensten voorziet, zal weinig handel stechnische hindernissen op zijn pad ontmoeten. Een ondernemer in Europa echter, zal bij een soortgelijke leveran tie over 1000 km afstand al gauw één of meestal zelfs twee landsgrenzen moeten overschrijden. Hij moet daarbij allerhande formaliteiten vervullen en aan steeds wisselende voorwaarden voldoen. Gevolg: de schaal waarop ge produceerd wordt, blijft relatief klein; in novatie wordt overgelaten aan de echt grote concerns met een breed draag vlak; de kennis wordt onvoldoende tot waarde gebracht. Dat is in enkele woor den de problematiek van een versnip perd Europa. Het is 'een wereldrace tegen de klok, waarin het voor onze Europese landen om hun voortbestaan gaat', zo karakte riseerde de heer Jacques Delors de si tuatie toen hij in 1985 aantrad als voor zitter van de Europese Commissie. Hij riep daarbij op te zoeken 'naar een ge meenschappelijke doelstelling die uit stijgt boven de dagelijkse beslommerin gen en die onze krachten en energie kan bundelen.' Bij die gelegenheid stelde hij voor een werkelijk gemeen schappelijke en solidaire economische zone tot stand te brengen. 'Door zijn omvang - de grootste ter wereld - vormt deze enorme markt zonder gren zen een onvervangbare troef voor het economisch herstel en het concurren tievermogen van ons bedrijfsleven en tevens een van de voornaamste drijf- Vervolg Wob op pagina 4 In de afgelopen maanden heb Ik - vla bedrijfsbezoek - weer eens een indruk ge kregen van de verwachtingen en soms ook zorgen die ondernemers in de ver schillende delen van de agrarische sector hebben. Het was buitengewoon boei end om - veelal in huiselijke kring - te horen wat hen bezighoudt. Er is een aantal gemeenschappelijke lijnen in de diverse gesprekken te ontdek ken: een zeer grote mate van betrokkenheid, constante aandacht voor kwaliteit - niet alleen gericht op de eigen bedrijfsvoering, het eigen produkt en de markt - maar ook zorg voor het milieu en een continu gevecht tegen de kosten. In de kern is dit de opdracht, die deze ondernemers zich gesteld hebben. En dan ben je weer vlug thuis, immers het zijn dezelfde beleidslijnen die ook in onze organisatie heden de volle aandacht verdienen. Maar we hebben niet alleen dezelfde soort uitdagingen; we werken ook in eikaars verlengde. Naar mijn stellige overtuiging is geen enkele bank beter in staat dan de coöperatieve Rabobank om de ondernemers bij te staan in het realiseren van hun opdracht. Wij hebben im mers het ondernemerschap lokaal georganiseerd! Het is dan ook logisch dat deze beleidslijnen zijn terug te vinden in het concept beleidsplan 1989-1992 van de gezamenlijke aangesloten banken. En als we het belang van relatiebeheer onderstrepen, dan hebben we het in feite over betrokkenheid bij de financiële dienstverlening aan ondernemers: wij begrij pen elkaar. Dat moet zo blijven. Betrokkenheid op zichzelf is onvoldoende, doch dient gebaseerd te zijn op kennis en kunde, niet alleen van de eigen produkten en processen, maar vooral ook van de ontwikkelingen in de markten van onze ondernemers. Recent onderzoek heeft nog eens aangetoond dat in concurrentie met andere financiële instellingen de prijs van het produkt een belangrijke factor is, maar niet de belangrijkste. Betrok kenheid van de relatiebeheerder, gebaseerd op kennis en kunde scoort even- hoog. En we gaan steeds verder op de weg van een meer kennisintensieve wijze van dienstverlening. Dit stelt hoge eisen aan het zelfonderzoek van iedere aange- J sloten bank. Hebben we voldoende zicht op de eisen die het werkgebied nu en in de toekomst aan ons stelt, zijn wij bereid bij gebleken tekortkomingen de conse quenties te aanvaarden, hetgeen kan variëren van investeren in het aanwezige personeel, nieuw personeel aantrekken, tot de schaalgrootte van de bank kritisch bezien. Vooral dit laatste aspect ligt uiteraard gevoelig, toch is het mijns inziens I absoluut noodzakelijk, dat iedere plaatselijke bank met name op grond van de snel toenemende kenniseisen op alle gebieden van de bancaire bedrijfsvoering zich een oordeel vormt over de adequate schaalgrootte. Dat zijn we verplicht aan onze leden-ondernemers, indien we hun opdracht mede tot de onze rekenen. En misschien moet Rabobank Nederland wel wat specifieker worden in de gedachten die daar leven. Betrokkenheid, kwaliteit en kosten. Over kosten kan ik hier kort zijn. Al eerder heb ik op deze plaats in het kader van een voorbespreking over het vorige beleidsplan, reeds krachtig de noodzakelijke beheersing ervan bepleit. Daarbij is te denken aan risicokosten in het kader van de kredietverlening, distributiekosten verbonden aan het uitgebreide vestigingen- net, personeelskosten en de overige beheerskosten. In het beleidsplan wordt op diverse plaatsen een verdere matiging van deze kosten benadrukt. Met een ver- wijzing daarnaar volsta ik thans. Het verder ontwikkelen van het ondernemerschap op lokaal niveau bij de aange sloten banken stelt steeds hogere eisen aan Rabobank Nederland. Ook daar zal j het beleid geïnspireerd dienen te zijn door betrokkenheid, kwaliteitsverbetering en kostenbeheersing. De organisatie van Rabobank Nederland zal derhalve zodanig ingericht moeten gaan worden, dat meer een ondernemersklimaat gaat ontstaan. In het concept-beleidsplan staat dan ook het volgende: Daartoe zullen de betrokken onderdelen van Rabobank Nederland zoveel moge lijk worden georganiseerd in resultatencentra Wat gaat hierachter schuil? Ook Rabobank Nederland dient effectiever en efficiënter in te spelen op de eisen en verlangens van haar markt: de aangesloten banken. Produkt- en procesontwik keling zullen met het oog op de concurrentie sneller van de grond moeten komen dan thans het geval is. Aangesloten banken moeten duidelijker kunnen zien waar hun aanspreekpunt bij Rabobank Nederland is. De verschillende onderdelen van de organisatie van Rabobank Nederland zullen duidelijker moeten aantonen, wat hun echte toegevoegde waarde is. Daarom is het noodzakelijk herkenbare pro- dukt-marktcombinaties te organiseren waar integrale verantwoordelijkheid en be- voegdheid belegd worden. Op deze wijze kunnen we realiseren, dat medewerkers weten waarvoor ze staan en voor wie ze werken. Taakstelling en resultaatverant woordelijkheid kunnen in een dergelijke setting beter tot hun recht komen. Het nodige denkwerk om deze volgende fase van organisatie-ontwikkeling te rea liseren vindt thans plaats. Vanaf september worden de eerste contouren zicht baar: het Centrum voor Betalingsverkeer. Burghouts

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 3