agboek van 7» kassier AFLEVERING Laten we dan vijftig slijmhandjes nemen, stelt Pieter voor. Die gaan anders mooi alleen per zesendertig, geeft zijn buurvrouw terug. Ik neem het ferme besluit er tweeënzeventig van te maken. De stafvergadering gaat hiermee akkoord. Na enkele agendapunten betreffende beheerstechni- sche zaken houden we ons vanmorgen bezig met het enige marktbewerkingspakket, dat men bij de banken nog geheel eigenhandig pleegt samen te stellen: geschenken voor de spaarweek. Nadat ik als voorzitter enkele woorden heb gespro ken, waarin ik de doelstellingen van het beleid in deze duidelijk formuleer, heb Ik direct het voortouw genomen en vastgesteld dat de vlieger en de priktol in geen geval uit ons assortiment mogen verdwijnen. Ik veeg dan in één adem de autootjes en het optie beursspel van tafel en vraag of we niet weer eens wat aardige spaarpotten moeten aanschaffen. Vanuit mijn bescheiden managementteam komt verzet en wordt voorkeur uitgesproken voor frisbees. Als ik daartegen mijn stem verhef, komt het hierboven aan gehaalde voorstel voor slijmhandjes. Die vreten ze, zegt de voorsteller plastisch. De vieze, blubberachti- ge kleefdingen zullen dus in het najaar weer schrik en verderf zaaien in menig gezin. Mijn instemming berust op zekerheid en vertrouwen. Het zijn dan wel griezels, maar een aangename me vrouw uit Best heeft me op de Algemene Vergade ring trots verteld dat al het speelgoed tegenwoordig door de Keuringsdienst voor Waren wordt getest. En ik neem aan dat in het geval kinderen die dingen echt zouden consumeren, ze er geen gruwelijke uit slag of vreemde kleurveranderingen aan zullen over houden. Na deze openingszetten wandelen we gezamenlijk verder door de gouden gids van het luilekkerland voor kinderen en grote mensen die heel simpelweg Relatiegeschenken en Attenties heet. Het is in de loop van vele jaren geëvolueerd van een enkel vel letje stencilpapier tot een fraai boekwerk in kleuren druk met hebbedingetjes vanaf een paar cent tot en kele honderden guldens. Wij blijven voorlopig in de eerste categorie, want hoewel de jeugd ons de toe komst biedt, moet je ze niet onmiddellijk gaan ver wennen met gouden vulpennen en chique attaché cases. De spaarweek van eind oktober eist gevoel voor ti ming. want het heeft geen enkele zin nu strandballen te bestellen om ze diep in de herfst te gaan uitdelen. We houden ons dus vooral bij binnenspeeitjes en be sluiten onder meer Fluppy Dogs-schriften aan te schaffen en het nieuwe avontuur van Kleine Beer. Ook vliegers vinden nog genade voor het herfstsei zoen. Aan mijn rechterhand wordt een pleidooi ge houden voor de aanschaf van een in mijn ogen on metelijke voorraad als ouderwetse ijsco's vermomde schietapparaten. Ik ga braaf door de knieën indach tig het eerder genoemde warenonderzoek. Het volle gewicht van directeur ener aangesloten bank echter staat achter mijn nee, als het gaat om de aankoop van krijtjes en kleurtjes. Ik ken uit jaren lange ervaring de spontane drang van de jeugd om die spullen zonder enig uitstel - dus voor ze zelfs maar de bank uit zijn - in gebruik te nemen. Ook de ruitenklevers en aanverwante artikelen vallen vanwe ge deze mogelijkheid onder mijn veto. Nu nog wat voor de volwassenen. Er is een braderie op komst, waarvan deelname tot de verplichte markt- penetratiestrategie behoort. Verder is er straks een loterij op het jaarlijkse feest van het bejaardenhuis en tenslotte is de aloude kalender allang niet meer voldoende om iedereen tevreden te stellen. Dat hebben we nu eenmaal zelf opgeroepen. Vroe ger heb ik misschien wel eens wat korzelig geschre ven over de radio-varkens, tijdpennen en piepdozen. Maar die hadden in elk geval het voordeel dat ze met zoveel publiciteitskabaal gepaard gingen dat nie- j mand ooit om iets anders vroeg. Nu moeten we zelf zoeken tussen al die mooie, glan zende dingen waarvan grote mensen net zo hebbe rig worden als kinderen van knuffelbeestjes, bellebla zers en vliegende ijsco's. En zoals altijd is het weer behoorlijk moeilijk. Niet onze keuze in elk geval is de 1 koffiepot, die wordt omschreven als 'Design'. Bizar van vorm en vreemd van kleur en bovendien zo ge prijsd dat we het meer iets vinden voor hele grote j banken met een royaler distributiebeleid. We laten dus design maar voor wat het is en keren terug tot I de veilige keuze uit mooie, blinkende pennen, te gekke sporttassen en al die andere dingen zonder pretentie, maar wel met ons logo van Crouwel. En dat is immers ook echte design! Cas Sier

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 30