De snelle weg naar het buitenland Dutch Desk-maatwerk werken als een tweeëenheid samen om de belangen van de Nederlandse cliën ten optimaal te behartigen. De ervaring wijst uit dat veel vragen reeds in Neder land - al ot niet in samenspraak met de buitenlandse vestiging - tot een goede oplossing kunnen worden gebracht. Op verzoek kunnen de medewerkers van de Dutch Desk samen met de relatiebe heerder van de plaatselijke bank de cliënt op zijn bedrijf bezoeken om deze optimaal te adviseren. Door de Dutch Desk activiteiten zowel in Nederland als op de buitenlandse kantoren te organiseren en ze in tan dem te laten opereren, wordt de toege voegde waarde van de Dutch Desk ver groot en het tijdsbestek waarbinnen een probleem van een cliënt wordt op gelost, verkort. Binnen het directoraat Buitenland opereren vijf landendesks. Voor vragen over de desbetreffende gebieden staan de volgende telefoonnummers ter beschikking. Landendesk Noord- en Zuid-Amerika Algemeen Kantoor New York Rabobank Curagao Landendesk Verre Oosten Algemeen Kantoor Singapore Vertegenwoordiging Jakarta Vertegenwoordiging Hong Kong Landendesk Midden- en Oost-Europa Algemeen ADCA-BANK AG Kantoor Antwerpen Landendesk Noord- en Zuid-Europa Algemeen Kantoor Londen Vertegenwoordiging Parijs Landendesk Midden-Oosten en Afrika Algemeen (030) 902984 (030) 902239 (030) 902239 (030) 902980 (030) 902213 (030) 902213 (030) 902219 (030) 902992 (030) 902259 (030) 902259 (030) 902988 (030) 902267 (030) 902263 (030) 902188 De variëteit van vragen en problemen, waarmee de Dutch Desk wordt bena derd is uitgesproken groot. Voor de hand liggend zijn de vragen die betrek king hebben op betalingsverkeer. Wat is de meest geschikte vorm van beta len, hoe te factureren, hoe luiden de deviezenreglementen? Ook geeft de Dutch Desk advies over de mogelijkhe den en wenselijkheden van het openen van een rekening in het buitenland, zo als reeds werd aangegeven. De Dutch Desk is in staat de ondernemer op de goede weg te helpen en terzijde te staan als er bijvoorbeeld ergens strem mingen in het financiële verkeer optre den. Een daaraan voorafgaande vraag is vaak: hoe kan ik mijn afnemer stimu leren prompt te betalen? Zo bleek een ondernemer problemen te hebben met twee grote afnemers in West-Duitsland, omdat gefactureerd werd in Nederlandse guldens. 'Onze' ondernemer had hiervoor gekozen ter vermijding van het koersrisico. Ander zijds hadden de Duitse afnemers een sterke voorkeur voor facturering in Duit se marken. Niet alleen vanwege het vermijden van koersrisico, maar vooral omdat de wisselkoers in Duitsland on gunstig is en daarnaast nog een niet te verwaarlozen omwisselingsprovisie verschuldigd is. Voorgesteld werd om voortaan de facturen in Duitse Marken uit te schrijven en eventueel - ter dek king van het valutarisico - de prijs frac- tioneel naar boven aan te passen. Hier door vond de Nederlandse ondernemer compensatie voor een eventueel koers- risico en de Duitse afnemer was per saldo goedkoper uit. Beide partijen ble ken zeer tevreden met dit voorstel. Ook geeft de Dutch Desk advies bij de vraag of het openen van een rekening in het exportland voordelen biedt. Zoals in het eerste voorbeeld reeds beschre ven werd, kan zo'n 'collecting account' zinvol zijn om - zoals de naam al aan geeft - inkomsten te verzamelen en pe- J riodiek tegen relatief lagere kosten naar de rekening bij de eigen Rabobank over te maken. Betalingen, die in het exportland gedaan moeten worden, I kunnen rechtstreeks van zo'n rekening worden verricht zonder extra omwisse- lingskosten. Door maatwerk in advise- j ring - in feite het métier van de Dutch Desk bij uitstek - zal blijken of een der gelijke oplossing aantrekkelijk is. Hoewel de Dutch Desks hun waarde primair ontlenen aan hun expertise, spelen bij het inschakelen van deze fa-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 26