Opstap naar het buitenland Dutch Desk De Rabobankorganisatie heeft haar internationale netwerk de laatste jaren sterk uitgebreid door middel van het vestigen van eigen kantoren en ver tegenwoordigingen in het buitenland. Zij beschikt momenteel over eigen vestigingen in negen landen, waarmee de entree naar de belangrijkste af zetmarkten van ons land verzekerd is. In de komende jaren zal zich de in ternationale uitbreiding voortzetten om ondernemend Nederland ook in de toekomst op passende wijze terzijde te staan. In het dienstbetoon aan de relaties van de plaatselijke Rabobanken en van Rabobank Nederland speelt binnen het buitenlandbedrijf de Dutch Desk een vitale rol. en cliënt met een groot export volume naar West-Duitsland wilde het betalingsverkeer effi ciënter gaan regelen en vroeg zijn Rabobank om advies. Soms kwamen de vorderingen met grote vertraging binnen, terwijl nauwelijks te achterhalen was, waar zich de stremming voordeed. Niet alleen ondervond de ondernemer daardoor renteverlies - en legde de de- biteurenpost een onnodig groot beslag op het werkkapitaal - de onzekerheid van betaling was minstens zo hinderlijk. De plaatselijke Rabobank nam daarom contact op met de Dutch Desk-officer voor West-Duitsland om een passende oplossing te vinden. De gegevens van de cliënt werden op een rij gezet en een aantal alternatieven werd vergele ken. De kosten van de huidige situatie werden berekend en daaruit bleek dat de cliënt veel goedkoper uit was door een rekening bij de ADCA-Bank in Duitsland te openen, een 84% dochter instelling van Rabobank Nederland. Op de rekening bij deze bank worden alle binnenkomende bedragen van West- duitse afnemers verzameld en eenmaal per week overgeboekt naar de rekening in Nederland. Hierdoor werd een kos tenbesparing bereikt van meer dan f 17 000 op jaarbasis. Een voorbeeld uit de alledaagse prak tijk van de Dutch Desk werkzaamhe den. Dutch Desk is een verzamelnaam voor de afdeling, die alle vragen van cliënten over zaken doen in een bepaald land tot een bevredigend antwoord tracht te brengen. Zo bestaan er naast elkaar di verse Dutch Desks, die elk hun specia lisatie hebben, gericht op de belang rijkste economische regio in de wereld. In eerste instantie zijn de Dutch Desks opgezet bij de buitenlandse vestigin gen, maar op basis van ervaringen en gelet op het toenemend beroep dat op de medewerkers van de Dutch Desk wordt gedaan, is besloten ook binnen het Directoraat Buitenland van Rabo bank Nederland Dutch Desk-officers aan te stellen. Zo kunnen veel vragen van relaties dicht bij huis, maar met een grote kennis van de verafgelegen markt tot een goede oplossing gebracht wor den. De Dutch Desk-officers in Neder land en op de buitenlandse kantoren mevr. E. van der Kroon- Stein Dutch Desk mevr. M. B. Ruijs Dutch Desk

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 25