i J E II S MM I 5 De grote Europese markt De Europese Raad recentelijk (11 februari 1988) bijeen onder voorzitterschap van de Duitse bondskanselier Kohl. Bij die gelegenheid werden belangrijke stappen gezet in het terugdringen van het EG-begrotingstekort om daarmee tevens middelen vrij te maken voor nieuwe terreinen van beleid. zijdse erkenning van elkanders bepalin gen en voorschriften. De Commissie stelde zich op het standpunt, mede op basis van arresten van het Europese Hof te Luxemburg, dat goederen en diensten geproduceerd en verkocht in één lidstaat, ook vrij mogen worden aangeboden in de gehele Gemeen schap. Dit principe lijkt steeds meer te worden gehonoreerd door de Raden van Ministers, waardoor het tempo waarin de Witboekdossiers worden af gehandeld allengs toeneemt. Dit gold vooral tijdens de eerste zes maanden van dit jaar onder het EG-voorzitter- schap van de Bondsrepubliek. In deze periode werden bijna 30 dossiers defi nitief en 13 dossiers voorlopig goedge keurd, waardoor het totaal aantal afge werkte dossiers uitkwam op 95 en in clusief de voorlopig goedgekeurde op 108. Hoewel hierdoor de eerder opgelopen achterstand ten opzichte van het Wit boektijdschema enigszins werd terug gebracht, moeten de verschillende Ra den van Ministers alle zeilen bijzetten om in de komende vier en een half jaar nog bijna twee derde van het totaal aantal dossiers goed te keuren. Hieron der bevindt zich het merendeel van de gevoelige vraagstukken, zoals die van de fiscale harmonisatie en de grens controle op het personenverkeer. Deze zullen immers met unanimiteit moeten worden goedgekeurd. Toch zijn ook in de afgelopen maanden 18 reeds verschillende moeilijke knopen doorgehakt. Hierbij valt allereerst te denken aan een belangrijke gebeurte nis buiten het Witboekscenario. Tijdens de extra Europese Top te Brussel in fe bruari van dit jaar slaagde men er na melijk in om na vergeefse jarenlange dis cussies een belangrijk akkoord te berei ken over de aanpassing van het ge meenschappelijk landbouwbeleid. Te vens kwam er een overeenkomst tot stand over een verhoging van de eigen middelen van de EG en over een ver dubbeling van de omvang van de struc tuurfondsen. Deze voorspoedige resul taten stelden de bewindslieden en de Commissie vervolgens in staat om rui- Jacques Delors (1925) ...voortrekker van de Europese integratie... mere aandacht te besteden aan de za ken rond de interne markt. Dit vond uit eindelijk zijn weerslag in de snelle af wikkeling van belangrijke dossiers, waaronder de wederzijdse erkenning van diploma's, de liberalisatie van het wegvervoer, de vrijmaking van het kapi taalverkeer en het verzekeringswezen, alsook de verdere openstelling van de inschrijving op overheidsopdrachten. 'Laat niemand de dynamiek van het nieuwe Europa onderschatten', zei re centelijk de Westduitse minister van Buitenlandse Zaken, Dietrich Genscher. Te zamen met de inmiddels veel ge hoorde uitspraak van 'er is geen weg meer terug' moeten deze woorden drei gend overkomen voor degenen die een verscherping van de concurrentie vre zen. Voor vele anderen klinken ze evenwel als een zegen. Te denken valt bijvoorbeeld aan de exporteur die bin nen Europa gemiddeld ruim f 100,- per zending moet besteden aan de uitkla- ring van zijn goederen. Over vijf jaar zal hij deze kosten kunnen besparen. Ook de aannemer uit Assen, die na 1992 plotseling een interessante opdracht van de Duitse gemeente Münster krijgt, zal te zijner tijd zeer te spreken zijn over het nieuwe Europa. Het zijn maar een paar simpele voorbeelden van ge volgen, die de interne markt zal bieden. Per saldo zal het nieuwe Europese elan echter, evenals in de jaren zestig, moe ten resulteren in een algemene verdere economische en sociale vooruitgang in de Europese Gemeenschap. De Commissie, die evenals zovelen be hoefte had om in cijfers te zien wat de gehele operatie 1992 wellicht zal ople veren, gaf hiertoe opdracht aan een werkgroep van economische deskundi gen onder leiding van Paolo Cecchini. Het mondde uit in een zeer grondige studie van bijna 7000 pagina's met veelbelovende uitkomsten. Volgens de berekeningen van de werkgroep kost 1 de onvrije markt de Gemeenschap jaar lijks f 450 miljard. Dit betekent per hoofd van de bevolking in de EG een J bedrag van bijna f 1 400,- per jaar. Al leen reeds het opheffen van de in het Witboek vermelde belemmeringen zou jaarlijks gemiddeld f 165 miljard aan be- J sparingen opleveren. Zou het bedrijfsle ven daarnaast de kansen tot verdere schaalvergroting benutten, dan voegt zich hierbij nog een bedrag van f 140 miljard per jaar. Tenslotte kan de toege nomen concurrentie en het openstellen van de openbare bestedingen ander maal tot een jaarlijkse besparing van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 18