IIII
11
mm
imm
(jb) Cd) (DK) CD CD (GB^;(GR) CD IRL CD (NL) CD
DE EUROPESE GEMEENSCHAP EN HAAR TWAALF LID-STATEN
EUR 12
USA
SSSR'4'
132,0
301,3
504,8
544,0
244,1
Oppervlakte
1000 km2
248,7
Bevolking
miljoen inwoners
raming 2000
14,3
+9.3%
10,1
13.9%
0,4
1.9%
38,4 54,3
56,4
+2.7%:
9,9
6.0%
7 7,5%
73,0% 1 +7,2%o
-3.4%>
Bevolkingsdichtheid
inwoners per km2
Bruto binnenlands
produkt tegen
marktprijzen
miljard KKS (1)
153,7 47,7
641.1 577,2
735.7
290,3
Bruto binnenlands
produkt per inwoner
KKS (V
10735 9072
9144 11956 12393
Wi
2254,7 9372,7 [22402,2!
fep
234,2 272 5
12.6%
3457,8
1009,1
(raming '80)
mËÈm
8734
15689
3800
(raming '80)
Uitvoer resp
Invoer per
inwoner
ECU <2>
Eindverbruik per
inwoner
KKS <1>
Bron: Eu rost at (cijfers 1983)
(1) KKS Koopkrachtstandaard: maat van de koopkracht, die voor elk land aan een identieke hoeveelheid goederen en diensten beantwoordt.
De omrekening van de KKS in nationale munt geschiedt tegen de volgende koopkrachtpariteiten: 1 KKS - 37.2 BFR - 2.27 DM - 8.36 DKR - 78.1
PTA 6.17 FF- 0.520 UKL - 53.6 DR - 1036 LIT - 0.585 IRL - 37.7 LFR 2.45 HFL - 48.0 ESC -0.947 USD.
(2) 1 ECU (15.10.85) 44.79 BFR/LFR - 2.21 DM - 8.01 DKR - 134.70 PTA - 6.74 FF - 0.59 UKL - 129.66 DR - 1491.50 LIT - 0.71 IRL - 2.49 HFL -
136.23 ESC - 0.83 USD.
2096
2207
961
1236
377
331
8102
12544 j
Geen
gegevens
beschik
baar
(3) Inclusief Noord-Ierland
(4) SSSR Unie van de
Socialistische
Sowjetrepubheken
(5) België en Luxemburg
De verschillende uitgangsposities van de twaalf lidstaten in kaart gebracht.
worden gevolgd. De Commissie is er
overigens aan gehouden om ieder
voorjaar een beknopt verslag over de
voortgang te maken. Bovendien schrijft
de Europese Akte voor, dat de Com
missie voor eind 1988 een uitgebreid
verslag over de afwikkeling van de dos
siers aan de Europese Raad moet ge
ven.
Het Witboek bevatte aanvankelijk 311
dossiers waarvoor besluitvorming nodig
is. In 1987 jaar werd echter reeds een
deel van de onderwerpen gehergroe
peerd, waardoor het totale bestand tot
286 dossiers verminderde. De dossiers
worden onderverdeeld in drie groepen,
overeenkomstig de opheffing van
materiële barrières (102 dossiers)
technische handels
belemmeringen (160 dossiers)
fiscale grens-
belemmeringen 24 dossiers)
Onder de eerste categorie bevinden
zich de meeste hindernissen die men
bij het (douane) grensverkeer onder
vindt, met name de controles bij het
personen- en goederenverkeer. Een
ruim deel van dit bestand (80 dossiers)
gaat over de uiteenlopende verschillen
bij dierkundige en fytosanitaire inspec
ties. Het merendeel van de te nemen
besluiten heeft betrekking op het weg
nemen van technische handelsbelem
meringen. Hieronder schaart zich een
grote groep (78 dossiers), die gaat over
uiteenlopende industriële technische
normen en voorschriften. De derde ca
tegorie, tenslotte, behelst het wegne
men van de fiscale ongelijkheid hoofd
zakelijk op het gebied van accijnzen en
btw.
Zoals reeds vermeld, bleef de voort
gang van de Europese integratie gerui
me tijd steken in een slepende besluite
loosheid, met name als gevolg van de
eis van unanimiteit in de besluitvor
ming. Bovendien zocht men de eenwor
ding meestal via harmonisatie van wet
telijke en bestuursrechtelijke bepalin
gen. Dit leidde tot een eindeloos stre
ven naar compromissen. Kwam er een
ontknoping, dan was er veelal sprake
van halfslachtige oplossingen. Hierin is
nu een verandering ten goede geko
men, die vooral haar beslag krijgt bij de
afwikkeling van de Witboekdossiers.
Allereerst is als gevolg van de nieuwe
Verdragsregels nog slechts één op de
vijf dossiers onderworpen aan de eis
van unanimiteit. Harmonisatie wordt
met name nog nagestreefd ten aanzien
van wettelijke bepalingen op het gebied
van staatsveiligheid, milieu, sociale be
scherming en op alle gebieden waar
zonder harmonisatie een te grote onge
lijkheid in de onderlinge concurrentie
verhoudingen zou kunnen onstaan. Het
laatste richt zich in het bijzonder op de
uiteenlopende belastingstelsels in de
lidstaten. Voor het merendeel van de
286 dossiers koos de Commissie voor
een oplossing via de weg van weder-