De Europese Akte Het EG-gebouw in Brussel, waarde Europese Commissie haar strategische lijnen uitzet. ke stabilisering van de Europese wis selkoersen en de toenemende samen werking op monetair gebied ontstond vervolgens een vertrouwensbasis, waardoor allerlei impulsen konden ont staan om de Europese samenwerking weer meer in beweging te krijgen. Het waren vooral de grote Europese bedrij ven die op energieke wijze de autoritei ten in de lidstaten aanmaanden tot nieuwe initiatieven. Geconfronteerd met de snelle ontwikkelingen op het gebied van nieuwe spits-technologieën en de toenemende concurrentie van buiten de EG begrepen zij al te zeer, dat geen van de nationale markten groot genoeg zou zijn om de vereiste schaalvoorde len te bereiken voor de zeer hoge on- derzoeks- en ontwikkelingskosten. Daarom drong men aan om binnen kor te tijd de tastbare belemmeringen van het vrije verkeer van personen, de uit eenlopende nationale technische voor schriften, gezondheids- en veiligheids normen, milieubepalingen, kwaliteits controles en verschillen in individuele belasting op te heffen. Hoewel de Euro pese Raad zich in Kopenhagen (1982) en in Fontainebleau (1984) plechtig uit sprak voor de voltooiing van de ge meenschappelijke markt, kreeg het be drijfsleven aanvankelijk de meeste res pons van de Europese Commissie en het Europees Parlement. De Commis sie publiceerde met steeds grotere re gelmaat studies die heel nadrukkelijk ingingen op de nadelige effecten van de onvoltooide markt en dikwijls verge zeld waren van een voorstel met te ne men maatregelen. Het Europees Parle ment gaf daarnaast de aanzet tot wijzi gingen en aanvullingen van het Verdrag van Rome, die later deels werden over genomen onder de naam Europese Akte. Vanaf begin 1985, na het aantre den van de Commissie-Delors, brak ook de tijd van actie voor de bewinds lieden van de lidstaten aan. Een aantal netelige dossiers uit het verleden werd tot een oplossing gebracht. Voorts ver zochten de regeringsleiders de Com missie om voor eind 1992 met concrete voorstellen te komen voor de voltooiing van de interne markt. De Commissie nam deze uitdaging aan en publiceerde in juni 1985 het Witboek, dat de weg naar de interne markt aangaf. Tenslotte werd eind 1985 te Luxemburg een ak koord bereikt over de Europese Akte. Als gevolg van de uitgestelde goedkeu ring door het Deense en Ierse parle ment trad de Akte uiteindelijk pas op 1 juli 1987 in werking. In de Akte werd onder meer een uitbreiding van de be voegdheid van het Europees Parlement vastgelegd. Het gaat met name om de versterking van enkele wetgevende be voegdheden, zoals het vetorecht bij de toetreding van nieuwe EG-lidstaten en bij het aangaan van nieuwe associatie verdragen met derde landen. De Euro pese Akte is breed opgezet met diverse wijzigingen en aanvullingen van de oor spronkelijke verdragsteksten. Hierdoor ontstond onder meer een communau taire grondslag voor een aantal gebie den waarop de lidstaten, soms zonder verdragsbasis, steeds nauwer waren gaan samenwerken. Te noemen zijn in dit verband het buitenlands beleid, het technologie- en milieubeleid, alsook het monetaire beleid. Hoewel de Akte zonder meer ook het algemene kader versterkte waarbinnen de Europese eenwording kon worden voortgezet, lijkt de herschikking van het EG-verdrag toch vooral in het teken te hebben gestaan van de voltooiing van de interne markt. De inhoud van de Akte werd nauw afgestemd op de af wikkeling van het in 1985 gelanceerde Witboek. Zo werd het Verdrag onder meer aan gevuld met artikel 8A, dat vermeldt dat de lidstaten maatregelen zullen nemen om in de periode januari 1986 tot en met december 1992 de interne markt stapsgewijs tot stand te brengen. De in terne markt zal een gebied omvatten met 323 miljoen inwoners, aan wie een vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal zal worden verze kerd, overeenkomstig de bepalingen van het EG-verdrag. Ten einde dit pro ces te bespoedigen werd tevens de be sluitvorming in de Raad van Ministers gewijzigd. De eis van eenstemmigheid (unanimiteit), die in het verleden zo dik wijls de hoognodige besluitvorming op de lange baan schoof, bleef met artikel 100A alleen nog van kracht voor zeer gevoelige onderwerpen. Het merendeel van de besluiten voor de totstandko ming van de interne markt zal derhalve met gekwalificeerde meerderheid kun nen worden genomen. De wijziging in de beslissingsprocedure mag dan ook als de hoeksteen van de Europese Akte worden gezien. Het Witboek Het Witboek over de voltooiing van de interne markt werd onder verantwoor delijkheid van de Commissaris voor de Interne Markt, Lord Cockfield, tot stand gebracht. Het geeft een bondige op somming van de belemmeringen die de eenwording tot één gemeenschappelij ke Europese markt in de weg staan. Elke belemmering van betekenis is on derwerp van een apart dossier, dat door de Commissie wordt voorbereid en vergezeld van een voorstel tot oplossing. Na een eerste lezing door het Europees Parlement wordt het dos sier aan de desbetreffende Raad van Ministers ter goedkeuring voorgelegd. In het Witboek staat achter ieder dos sier de datum waarop de Commissie het voorstel moet indienen en de streef datum voor de goedkeuring. Aldus ont stond een gedetailleerd tijdschema, vol gens hetwelk de geleidelijke vorming van de interne markt op de voet kan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 16