De Lage Landen automatiseert vanuit een ondernemersfilosofie 13 Onze volle en zeg maar gerust volwassen dochter Zo sprak drs. H. H. F. Wijffels dit jaar op de Algemene Vergadering van Rabobank Nederland over De Lage Landen. Hij doelde daarmee op de sterke groei die dit be drijf in alle opzichten doormaakt. De Lage Landen is specialist in kwalita tief hoogstaande dienstverlening - financiering(auto-)leasing, factoring, incasso - die voor een aanzienlijk deel tot stand komt via de plaatselijke Rabobanken. Automatisering is voor De Lage Landen een cruciale bedrijfsfunctie. Dat geldt zowel internvoor de diverse werkmaatschappijen van het bedrijf als externnaar relaties en Rabobanken. Was de automatisering bij De Lage Landen tot voor kort nog ondergebracht bij een stafafdeling Infor matiebeheer, sinds een halfjaar functioneert 'De Lage Landen Automati sering'. Geen stafafdeling, maar een zelfstandig bedrijfsonderdeel; geen kostenpost, maar een resultatencentrum. Een verandering dus die verder gaat dan een simpele naamswijziging. Sleutelbegrippen: ondernemers mentaliteit, klantgerichtheid, effectiviteit en efficiency. De manager van De Lage Landen Automatisering, Gerrit A. J. Schipper beschouwt de oorzaken en de gevolgen van een ingrijpende veranderingsoperatie. r ontbreekt binnen De Lage Landen-groep voldoende in zicht in de kosten van automati sering', stond in de tweede helft van vorig jaar letterlijk als pro bleemstelling in de afstudeer scriptie van een Bedrijfskunde- student aan de Technische Uni versiteit in Eindhoven. Aan die probleemstelling lag een duide lijk beleidsuitgangspunt ten grondslag: buig waar mogelijk kosten voor de or ganisatie om tot opbrengsten. Gerrit Schipper: 'Met zo'n opdracht moet je natuurlijk wel eerst weten hoe hoog je kosten echt zijn, en waar je dat geld nu precies aan uitgeeft. Het doel van het afstudeerproject was dat boven tafel te krijgen. Op basis van die gegevens konden de managers van onze werk maatschappijen bovendien nagaan welk deel de automatiseringskosten uit maken van de kostprijs van hun pro- dukten en diensten.' Mentaliteitsverandering De uitkomst van alle berekeningen zet te een bijna onomkeerbare reeks maat regelen in gang. 'De bedoeling is', legt Schipper uit, 'om dit jaar proef te draai en met automatisering als resultaten- centrum. Als zelfstandige werkmaat schappij binnen De Lage Landen moe ten we nu dus een eigen financiële ad ministratie bijhouden, uitmondend in een balans en een verlies- en winstre kening. Bovendien is er een ingrijpende mentaliteitsverandering aan de gang. Zo praten we niet meer over gebrui kers, maar over klanten; soms nog met een glimlach maar de ondertoon is heel serieus. Ook is het opleidingsprogram ma voor de medewerkers geïntensi veerd, en vervangen we op vitale func ties nu versneld ingehuurd personeel door vaste krachten.' 'Onze inkomsten krijgen we van de overige werkmaatschappijen van De Lage Landen. De berekeningen van vo rig jaar hebben tarieven opgeleverd voor de integrale gebruikskosten van de centrale verwerkingseenheid; voor de installatie van een terminal en een microcomputer, inclusief opleiding, be geleiding en onderhoud; voor de inzet van ontwerpers, systeemanalisten en programmeurs. Die tarieven worden nu maandelijks gefactureerd aan onze cliënten, naar rato van hun afname. Ook voor hun is dat overigens een aan passing die je niet moet onderschatten. Ze kenden automatiseringskosten als deel van de overhead, en als je er dan ineens een interne factuur voor krijgt, is dat even wennen. Een half uur nadat de eerste rekeningen waren verstuurd, had ik al een klant aan de telefoon: nu hij er voor moest betalen, konden wij zijn terminal wel komen weghalen, want hij gebruikte hem toch zelden of nooit. En dat was de eerste aanwijzing dat we op de goede weg zijn.' Toegevoegde waarde Die 'goede weg' wordt door een aantal zaken gemarkeerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 13