Terugblik op de introductie Eén van de 'printerstratenwaar de afschriften van onze 3,7 miljoen betaalrekenin gen worden gedrukt. tie in de media als zou er sprake zijn van tariefafspraken is dan ook onjuist. Elke bankinstelling heeft die maatrege len getroffen die gelet op de aard van het cliëntenbestand en de karakteristie ken van de organisatie het beste resul taat zouden opleveren. Zo schafte de Postbank al in juni 1987 de rentevergoeding op particuliere be taalrekeningen geheel af en introdu ceerden enkele andere banken (waar onder de Verenigde Spaarbank en Van Lanschot Bankiers) een jaarlijks abon nementstarief voor het aanhouden en gebruiken van de betaalrekening. Naar het oordeel van de Rabobankorganisa- tie zijn deze oplossingen minder wen selijk omdat er in beide gevallen geen enkele stimulans tot een efficiënter ge bruik van betaalfaciliteiten van uit gaat. Bovendien missen deze maatregelen een relatie met het 'veroorzakers-princi pe': wie zijn betaalrekening weinig in tensief gebruikt, levert eenzelfde bijdra ge als cliënten die hun rekening inten sief gebruiken en daardoor meer kos ten veroorzaken. Tenslotte heerst bin nen de Rabobankorganisatie de over tuiging dat genoemde maatregelen voor de toekomst niet afdoende zullen zijn. Dat blijkt overigens ook bij herha ling uit de uitlatingen van enkele ban ken hieromtrent. De claim van een gra tis betaalrekening kan slechts gestand worden gedaan indien de huidige rente marge niet verder wordt aangetast en de fraude met gegarandeerde betaal middelen niet verder toeneemt. Zoals verwacht heeft de introductie van tarifering geleid tot soms heftige reac ties van consumentenorganisaties, de nieuwsmedia en deels ook de politiek. Gratis betalingsverkeer werd als een vanzelfsprekende verworvenheid be schouwd. De Rabobankorganisatie heeft deze confrontatie niet geschuwd. Daarvoor was de overtuiging dat maat regelen noodzakelijk waren en het ge loof in de rechtvaardigheid van de oplossing te groot. In die wetenschap en mede ondersteund door omvangrij ke analyses van de te verwachten fi nanciële gevolgen op cliëntniveau is tot invoering van tarieven besloten. Zo kon bijvoorbeeld op basis van de analyses, die uitwezen dat voor de overgrote meerderheid van onze cliënten geen verslechtering zou optreden, menige kritiek weerstaan en genuanceerd wor den. Dat laatste is overigens ook het gevolg van een maatregel die gelijktij dig met de invoering van tarieven werd doorgevoerd, namelijk de verbetering van de rentevergoeding op particuliere betaalrekeningen. Dezelfde rechtvaar digheid die geldt voor tarieven geldt ook voor de rentevergoeding. Cliënten die een hoger tegoed op hun rekening aanhouden worden overeenkomstig met een hogere rente gehonoreerd. Eerste resultaten bemoedigend Het is een grote verdienste van alle Ra- bobanken en betrokken personeelsle den dat de minder prettige boodschap, die tarifering nu eenmaal is, met over tuiging is gebracht. De eerste resulta ten geven aan dat het gehoopte zorg vuldige en bewuster gebruik van de be taalfaciliteiten daadwerkelijk plaats vindt. Zo zijn er in het eerste halfjaar beduidend minder cheques uitgeschre ven en rekeningafschriften verzonden en is het gebruik van geld- en betaalau tomaten fors toegenomen. Opvallend is ook het feit dat slechts een uiterst ge ring aantal cliënten de relatie met onze bank vanwege de introductie van tarife ring heeft beëindigd. De oproep van een coöperatieve bank mocht blijkbaar rekenen op een coöperatieve houding bij haar cliënten. Een hoopgevende er varing met het oog op de toekomst waarin het handhaven van een efficiënt en voor een ieder toegankelijk beta lingsverkeer centraal staat. Verder op de ingeslagen weg Met de introductie van tarifering is een belangrijke stap gezet in de richting van een efficiënter en kostendekkend beta lingsverkeer. Voor het bereiken van een volledige kostendekkendheid zullen echter vervolgstappen op de ingesla gen weg noodzakelijk zijn. Dat betekent bijvoorbeeld permanente aandacht voor het ontwikkelen van nieuwe pro- dukten. Nieuwe produkten die een ex tra service inhouden, zullen reeds bij de introductie van een reëel tarief voor zien worden. Naast produktvernieuwing wordt met investeringen in verwerkingsprocessen een rechtstreekse bijdrage aan verho ging van de efficiency beoogd. Met be trekking tot de investeringen in het be talingsverkeer kan worden gewezen op reeds in gang gezette ontwikkelingen als de chipcard-proef van de gezamen lijke banken en de totstandkoming van het Nationaal Betalingscircuit. Voorts wordt er de komende jaren aan ge werkt om in Europees verband de be taalsystemen (met name op het gebied van geld- en betaalautomaten) in de di verse landen op basis van wederkerig heid toegankelijk te maken voor hou ders van betaalrekeningen. Dank zij deze investeringen kan ook voor de toekomst de kwaliteit van het betalings verkeer worden gehandhaafd en waar nodig worden verbeterd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 12