n r 1 L 1 8000 7000 6000 5000 4000 3000 2000 1000 0- WÊÊ eur° - Van salaris- tot betaalrekening Jaar 1967 1969 1974 1975 1978 1980 1981 1983 1985 1986 1987 Introductie salaris incasso Euro- salaris- accept- Euro- nummer- geld- OLA betaal- inter- rekening APO cheques krediet giro card fixatie automaat automaat nationale geld automaat betaal cheques betaalrekening, vanwege de hoge con tactfrequentie met de cliënt, bij uitstek geschikt was om te komen tot de afzet van andere bankdiensten aan diezelfde cliënten. Bijgevolg zijn de kosten van het betalingsverkeer steeds gecompen seerd uit de opbrengsten van andere bankdiensten zoals kredietverlening en middelenwerving. In feite is het beta lingsverkeer dus slechts ogenschijnlijk gratis geweest. Immers de prijsstelling op de kern van het bankbedrijf (lenen/sparen) diende voldoende mar ge op te leveren om het negatieve re sultaat van het betalingsverkeer te kun nen compenseren. Belangrijk nadeel van deze kruissubsidiëring is, dat de mogelijkheden om in het primaire bank bedrijf prijsconcurrentie het hoofd te bieden beperkt zijn. De rentabiliteit van de totale organisatie dreigt dan onaan vaardbaar aangetast te worden. Tarifering als sturingsinstrument Medio jaren tachtig manifesteren zich deze effecten steeds duidelijker. De rentemarges in het bankbedrijf verkrap pen steeds verder en de opkomst van nieuwe technologieën en nieuwe con currenten leiden ertoe dat de noodzaak om maatregelen te treffen ter verbete ring van de rentabiliteit van het beta lingsverkeer steeds groter wordt. In de ons omringende landen is het probleem vroegtijdig aangepakt. Wat in ons land het nodige stof deed opwaaien, is daar allang gemeengoed: tarifering. Ook de Rabobankorganisatie heeft ge meend voor de introductie van tarifering te moeten kiezen. Tarifering met als uit eindelijk doel het op een rendabele wij ze kunnen blijven vervullen van de maatschappelijk gezien zo belangrijke functie van het betalingsverkeer. Be langrijke uitgangspunten bij de vaststel ling van een tarievenstructuur zijn daar bij: de tarifering dient als 'sturingsinstru ment' in de richting van een efficiënter gebruik van de betaalfaciliteiten te fungeren, het principe dat de 'veroorzaker' be taalt, betaal Verwerking Betaal-/Eurocheques 1987-1988 (aantal x 1000) Rabobank r— 1 2 3 4 5 6 7 9 10 11 12 maanden 1 2 3 4 5 en de voorwaarde dat de tarieven rechtvaardig, reëel en duidelijk moe ten zijn. Gelet op het maatschappelijk nut van de betaalfunctie en de wens deze voor een ieder toegankelijk te blijven hou den, zijn de meest elementaire betaal faciliteiten niet getarifeerd. De keuze is gevallen op die onderdelen waarvan de rekeninghouder in belangrijke mate zelf kan bepalen of, en zo ja in welke mate, er gebruik van wordt gemaakt. Voor beeld hiervan is het gebruik van cheques. Produktvernieuwing en efficiency-verbetering De beoogde rentabiliteitsverbetering van het betalingsverkeer is een zaak van alle betrokken partijen die baat hebben bij een goed functionerend be talingsverkeer: de bank, particuliere en zakelijke rekeninghouders. Tot de taak van de bank behoort het om onder meer via produktvernieuwing en effi ciency-verbetering het betalingsverkeer op een adequate wijze en voor een adequate kostprijs uit te voeren. De toenemende plaatsing van geld- en be taalautomaten is een voorbeeld van de manier waarop produktvernieuwing en efficiency-verbetering samengaan. Hoewel het bedrijfsleven - de zakelijke rekeninghouders - al langer met het fe nomeen tarifering bekend is (onder meer via de omzetprovisie) mag ook van die zijde nog een extra bijdrage verwacht worden. Bijvoorbeeld door het op een efficiënte, geautomatiseerde wijze aanleveren van betaalopdrachten of door het automatisch incasseren van regelmatig terugkerende vorderingen bij afnemers. Maatregelen van andere bankinstellingen Het in het begin van dit artikel geschet ste probleem van de negatieve rentabi liteit geldt in min of meer gelijke mate voor alle bankinstellingen die in het be talingsverkeer een actieve rol vervullen. Niet elke bankinstelling heeft daarvoor dezelfde oplossing bedacht. De sugges-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 11