3 uit 3000 Opkomen voor het belang van de debet-bedrijfsrelatie Voorzitter M. ter Veer uit Norg Continuïteit en vernieuwing lokale banken waar de kwaliteit van onze internationale dienstverlening van zelfsprekend gelijke tred moet houden met de groeiende vraag van onze leden en cliënten. Zodoende wordt inhoud ge geven aan de beleidsopvatting dat bui tenland binnenland dient en dat buiten land bij binnenland, bij de aangesloten banken, begint. De kwaliteit van onze mensen en van de middelen waarmee zij werken is in de huidige concurrerende en turbulente marktomstandigheden allesbepalend voor het realiseren van onze bedrijfs doelstellingen. Continuïteit en vernieu wing, waarover ik in het voorgaande heb gesproken, zijn alleen mogelijk als we daarvoor de juiste mensen met de juiste bekwaamheden op de juiste plaats hebben of kunnen krijgen. Dat is geen statisch, maar vooral een dyna misch ontwikkelingsproces, omdat om standigheden en markten steeds vaker en steeds sneller aan verandering on derhevig zijn. Binnen Rabobank Neder land hebben we daarom in de afgelo pen periode veel energie gestoken in de ontwikkeling van een daarbij pas send personeelsbeleid. In de komende tijd zal dat ook bij de aangesloten ban ken aan de orde komen. Onze mede werksters zijn meer dan ooit van stra tegisch belang en verdienen een dien overeenkomstige aandacht van het management. U en zij hebben er met elkaar voor ge zorgd dat we met tevredenheid mogen terugzien op de ontwikkelingen bij onze organisatie in 1987 en voorshands ook in 1988. Onze dienstverleningsdoelstel ling maken we, gelet op de mate waarin van onze diensten wordt gebruik ge maakt, zeker waar. Te zamen met de gematigde kostenstijging, het grote aantal vernieuwingen en de bedrijfsre sultaten rechtvaardigt die constatering de conclusie dat onze bancaire ontwik keling de coöperatieve toets kan door staan. Ook met het oog op de toekomst heb ik wat dat betreft alle vertrouwen, zeker wanneer we er naast een structu rele beheersing van onze kosten in sla gen de voortdurende uitholling van onze traditionele middelenbronnen te stoppen en risico's, in het bijzonder die van de kredietverlening, te blijven be heersen. Continuïteit en vernieuwing blijven daarbij ook in de komende on getwijfeld turbulente jaren onvermin derd sleutelbegrippen in onze bank. We zullen onszelf voortdurend moeten ver nieuwen, maar tegelijkertijd in essentie steeds diezelfde degelijke en concurre rende coöperatieve organisatie blijven als is bedoeld door degenen die ons hebben opgericht. Wie ergens in den lande gaat praten over het besturen van een Rabo bank, wordt maar al te vaak gecon fronteerd met algemeenheden in de zin van 'we zijn er voor de mensen', 'we staan achter ze', 'we doen het voor de gemeenschap', 'we zijn co- operatief en dat maakt ons zo an ders, sterker, vooral als het gaat om onze agrarische ervaring, onze his torische kracht. richt dat een beleidsplan van een aan gesloten bank het bedrijfsleven, de motor voor een gezonde economie, als uitgangspunt moet hebben. De heer Ter Veer: 'belangrijk daarbij is dat die algemene doelstelling bovendien een coöperatieve is, die we kunnen bereiken met behulp van commerciële middelen. Niet andersom'. Dat de doelgroep in en rondom Norg in Noord-Drente zich toespitst op de Het is goeddeels waar, maar wie er écht iets mee wil doen in de markt van vandaag en morgen moet tot kernachtiger uitspraken zien te ko men. Die moet iets durven zeggen dat meer hout snijdt voor de toe komst van zijn of haar bank en voor de gehele organisatie. Bestuurders- taal dus. Dierenarts M. ter Veer, voorzitter van het bestuur van de bank Norg is zo'n man: onomwon den, rechtuit, eigen mening: 'we hebben eén heel belangrijke hoofd doelstelling en dat is het dienen van de belangen van de debet-bedrijfs relatie, punt uit. Die uitgesproken punt mag niet doen vermoeden dat er geen ruimte zou zijn voor andere zaken. Ter Veer wil er zijn visie mee aanscherpen, die erop is ge- agrarische sector ligt voor de hand. Het is alweer zeventien jaar geleden dat de dierenarts Ter Veer zich vestig de in het schilderachtige plaatsje Norg. Ter Veer: 'En er is in die betrek kelijk korte periode toch heel veel ver anderd. Zakelijk gezien bijvoorbeeld is de terughoudendheid bij de bedrijfs- cliënt veranderd in plezierige open heid. De mensen die ik in mijn dage lijkse praktijk tegenkom praten graag ook over de toekomst van hun bedrijf. Je komt als dierenarts voor de kwaal tjes van de beesten maar je raakt be trokken bij het gezond houden van de hele onderneming. Ook in Norg weet men zich bij de advi sering en begeleiding van de agrari sche relaties gesteund door een grote mate van deskundigheid en ervaring,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 25