Breed georiënteerde kwaliteitsvoorlichters, die de agrarische onder nemers over de veelheid van technische en eco nomische facetten kun nen bijstaan vanuit een ondernemersoptiek, vor men de kern van de nieuwe voorlichtings dienst. schap, een voorstel over de privatisering van de land bouwvoorlichting uitgebracht. Voorgesteld wordt circa 700 van de 1100 formatieplaatsen van de voorlichting onder te brengen in een stichting Landbouwvoorlich ting, onder gezamenlijk bestuur van overheid en be drijfsleven. De overheid betaalt de kosten de eerste 4 a 5 jaar; daarna zal naar medefinanciering door het bedrijfsleven worden toegewerkt dat jaarlijks 5% meer moet opbrengen tot een 50/50 verhouding rond het jaar 2000. Voor wat betreft de verspreiding van agrari sche kennis zijn zowel de overheid als het georgani seerde bedrijfsleven huiverig de agrarische sector over te geven aan het spel van de informatiemarkt. Wellicht zijn de kennisbronnen in de marktsector nog onvoldoende ontwikkeld of te specialistisch voor een totaal agrarisch kennismanagement. Ligt hier een op gave voor de coöperaties? Een punt voor de overheid om de landbouwvoorlich ting in stand te houden is, naast de noodzaak van het aanpassingsproces vanuit de markt, dat landbouw meer inhoudt dan het voortbrengen van voedings- of sierteeltprodukten: denk aan milieu en landschap bij voorbeeld. Breed georiënteerde kwaliteitsvoorlichters als bedrijfsdeskundigen, die de agrarische onderne mers over de veelheid van technische en econo mische facetten kunnen bijstaan vanuit een onderne mersoptiek, vormen de kern van de nieuwe voorlich- tingdienst. Specialisten staan hen ter zijde. Dat is, in mooie woorden gezegd, het ideaalbeeld van de landbouwvoorlichting dat de Commissie voor ogen heeft voor de jaren '90. Een voorlichting, niet meer van de overheid maar van de agrarische onderne mers zelf. Op armlengte.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 29