5500 5000 4500 4000 3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 26 saties betreft. Zo is slechts 15% van de verhandelde standaardsoftware-pro- dukten van Nederlandse makelij. Ge middeld besteden de Nederlandse be drijven in deze bedrijfstak maar weinig aan onderzoek en ontwikkeling. De be- drijfsexpansie moet immers ook worden gefinancierd en heeft in het algemeen prioriteit gekregen. In veel, vaak kleine re, bedrijven wordt het investeren in de opleiding van (dure) medewerkers als een overbodige luxe gezien. Dit beleid mag op korte termijn nauwelijks nadeli ge gevolgen hebben, maar op langere termijn verzwakt het onvermijdelijk de concurrentiepositie van de bedrijfstak. De financiële kant De brutowinst hangt nauw samen met het type bedrijfactiviteit. Zeer hoge bru towinstmarges van 90% of meer kun nen worden gerealiseerd op software- dienstverlening. Vooral detacheringsbe- drijven realiseren hoge marges. Indien de verkoop van apparatuur een wezen- De verwachting is dat de investeringen in flexibele produktie-automatisering (FPA) in de komende tijd goed van de grond zuilen komen. lijk deel van de bedrijfsomzet uitmaakt, drukt dat de brutowinstmarge. De bru towinst op de verkoop van apparatuur is namelijk veel lager. De arbeidsintensiteit van de activiteiten komt onder meer tot uiting in het hoge Omzet Computerdienstverlening (in min. gulden) software- dienstverlening computerservice- verwerking opleidingen 1985 1986 1987 1990 standaardsoft- wareprodukten Bron: International Information Research; 1987/90: Rabobank Nederland Kengetallen 1986 Eigen vermogen/totale vermogen (in 28 Omloopsnelheid totale vermogen 2,2 Vlottende activa/kortlopende schulden 1,4 Brutowinst (in omzet) 80 Omzet per medewerker (x f 1 000)* 200 Omzet per bedrijf (x f 1 000)* 1 200 Jaar 1987 aandeel van de arbeidskosten in de to tale kosten. De investeringen in onder zoek en ontwikkeling van eigen produk- ten worden veelal volledig ten laste van de resultatenrekening van het jaar ge bracht waarin ze gedaan zijn. Het is im mers een hachelijke aangelegenheid om de waarde van de ontwikkelde pro- dukten vast te stellen. Indien er betere, concurrerende produkten op de markt worden aangeboden, zakt de waarde van de zelf ontwikkelde produkten enorm. De levenscyclus van software- produkten is erg kort. Bij veel computerdienstverleningsbe- drijven was het rendement over 1986 tamelijk hoog. Toch leed nog een kwart van deze bedrijven in dat jaar verlies. De verwachting is dat de hoge rende menten naar meer normale proporties zullen teruglopen. Bij de bedrijven met een flink omzetaandeel van apparatuur staan de winstmarge en de omzet on der druk door de sterke concurrentie op de hardware-markt. Startende ondernemers kunnen veelal volstaan met een beperkt investerings bedrag. Het kapitaal zit niet zo zeer in gebouwen en machines, maar in het 'human capital': de kennis en kunde van de medewerkers. De bedrijven hebben vaak weinig zekerheden te bie den aan externe financiers. De liquidi teitsproblemen worden bijvoorbeeld met factoring van de debiteurenporte feuille opgelost. In de loop van de tijd nemen de liquiditeitsproblemen door gaans af. Bedrijfsexpansie en onder zoek en ontwikkeling van produkten zullen hoofdzakelijk uit de 'cashflow' moeten worden gefinancierd. Vooruitzichten De vraag naar computerdiensten groeit de komende jaren flink door. De jaarlijk se groei van naar schatting 14% zal ll""!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 26