14 500 16 900 18 900 24 800 10% Onevenwichtigheden Bestedingen administratieve automatisering 1985--1990 gemiddeld jaarlijkse groei in miljoenen guldens 1985 1986 1987 1990 1988-1990 Computerapparatuur 6 400 7 200 7 600 9 000 6% Computerdienstverlening 2 500 3 250 3 800 5 600 14% Diverse externe uitgaven 1 250 1 750 2 400 4 100 20% Interne uitgaven 4 350 4 700 5 100 6 100 6% Totaal Bron: International Information Research:!987/1990: Raming Rabobank Nederland huizen beperken zich tot het tijdelijk plaatsen van automatiseringsdeskundi gen bij opdrachtgevers. De werkzaam heden worden dan onder verantwoor delijkheid van de opdrachtgever uitge voerd. Systeemhuizen leggen zich toe op zogenaamde turnkey-leveringen (apparatuur en programmatuur). Ten slotte opereren er nog vele gespeciali seerde opleidings- en adviesbureaus op de automatiseringsmarkt. De bedrijfstak kent slechts een beperkt aantal grote bedrijven, die wel het over grote deel van de branche-omzet reali seren. Bij circa twee derde van de be drijven heeft de ondernemer geen werknemers in dienst. De schaarste aan automatiseringsdeskundigen stimu leert het zelfstandig ondernemerschap. Dat dit avontuur niet voor alle zelfstan digen goed uitpakt, blijkt wel uit het gro te aantal bedrijfsbeëindigingen, vaak zonder dat er sprake is van faillisse ment. In het bestand kleine bedrijven treden dan ook flinke mutaties op. De categorieën van grotere bedrijven ont wikkelen zich veel gelijkmatiger. Het aantal bedrijven groeit zeer snel. Aantal bedrijven naar grootte (per 1 januari) Aantal medewerkers 1984 1986 1988 0 1 377 1 812 3 392 1 -20 515 766 1 185 20-100 82 114 152 100 en meer 12 15 29 Totaal 1 986 2 707 4 758 Groei nauwelijks bij te benen De vraag naar computerdiensten is snel toegenomen. De ontwikkelingen op de binnenlandse markt waren van dien aard, dat de exportinspanningen op een laag pitje zijn blijven staan. Groeipercentages van enkele tientallen procenten per jaar zijn de laatste jaren geen uitzondering geweest. De totale omzet bedroeg in 1987 naar schatting f 3,8 miljard. In 1980 bestond de omzet nog voor ongeveer de helft uit compu terservicediensten. Deze activiteit heeft echter geen deel gehad aan de specta culaire groei en de omzet gaat zelfs in absolute termen achteruit. Inmiddels is de softwaredienstverlening goed voor de helft van de omzet. De omzet van opleidingen en standaard software pakketten groeit eveneens in hoog tempo. De snelle expansie van de markt heeft ook andere bedrijven naar de computerdienstverlening gelokt. De leveranciers van apparatuur zijn in felle concurrentie met elkaar verwikkeld en hun rendementen staan onder druk. Bovendien kiezen gebruikers in toene mende mate eerst de gewenste toe- passingssoftware om daarna de bijbe horende apparatuur aan te schaffen. Zo dreigden de leveranciers van appa ratuur hun greep op de markt te verlie zen. Daarom begeven computerleve ranciers zich steeds nadrukkelijker als turnkey-leverancier van zowel appara tuur en programmatuur op de markt. Gaandeweg hebben zij hun marktaan deel in de computerdienstverlening kunnen opvoeren naar 25%. Ook de advies- en opleidingswereld raakt steeds dichter bevolkt. De explosieve toename van de vraag naar computerdiensten heeft geleid tot onevenwichtigheden in de ontwikkeling van de bedrijfstak. Het tekort aan vak bekwame automatiseringsdeskundigen heeft tot een wildgroei van aanbieders geleid en tot vele mutaties in het be stand bedrijven. Snelle expansie heeft een aantal bedrijven parten gespeeld. De organisatie groeide soms zo snel dat het management achter de ontwik kelingen aanliep. Veel van deze bedrij ven zijn tijdens de groeifase ten onder gegaan aan gebrekkig management. De bedrijfstak neemt geen sterke posi tie in wat eigen produkten en speciali- De meeste computers worden ingezet ten behoeve van administratieve automati sering: de bewerking en opslag van informatie. Bron: CBS

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 25