Metra: iris en outs van een
logistiek dienstverlener
Met een 25 meter hoogte steekt de
hoogbouwsilo van Metra BV mar
kant af tegen de skyline van het in
dustriepark De Wiers in Nieuwe-
gein. Het ziet eruit als een geweldi
ge rij woordenboeken, echter ge
vuld met 13 000 pallets en een ge
automatiseerd logistiek systeem
om feilloos een grote variëteit aan
voorraden in te nemen, op te slaan
en uit te leveren. Van weekbladen
- Metra is tenslotte een werkmaat
schappij van de VNU - tot auto-on
derdelen; van wasmiddelen tot
computerrandapparatuur.
Nederland Distributieland
innen de transportbran
che zie je onder druk
van de harde prijscon
currentie een tweede
ling ontstaan', zegt Me
tra's directeur Rob J. M.
Verdonkschot beschou
wend. 'Aan de ene kant
de bedrijven die zich helemaal op het
vervoer toeleggen, vaak familiebe
drijven met zo'n 10 wagens. Zonder
overhead, zonder veel voorzieningen.
Met één belangrijke uitdaging: zo goed
koop mogelijk kilometers maken.
Aan de andere kant ontwikkelt zich een
type bedrijven, dat zich een breed lo
gistiek dienstenpakket is gaan aanme
ten, waarvan het rijden van kilometers
maar een beperkt deel is. Metra is daar
een exponent van. Wij bieden een geïn
tegreerd pakket aan verladers, fabri
kanten, groothandels en importeurs.
Door een optimaal gebruik van onze
produktiemiddelen kunnen wij onze op
drachtgevers op aantrekkelijke voor
waarden veel werk uit handen nemen,
dat niet tot het kernbedrijf van onze re
laties hoort.'
Metra beschikt daartoe over een impo
sant 'warehousing-complex', met een
capaciteit van 13 000 palletplaatsen en
een intern logistiek systeem, dat geken
merkt wordt door een hoge graad van
automatisering en mechanisering. Via
computergestuurde rollenbanen vinden
de pallets hun weg naar een aantal gi
gantische vorkheftrucks, die de vracht
tot op zo'n 25 meter hoogte wegzetten.
Veel cliënten hebben inmiddels de toe
gevoegde waarde van een 'beroeps-lo-
gistieker' leren kennen. Verdonkschot:
'Ons dienstenpakket gaat verder dan
alleen vervoeren en opslaan. Met name
aan het uitleveren kunnen tal van aan
vullende diensten gekoppeld worden.
Onze relatie Renault bijvoorbeeld heeft
ons de gehele distributie toevertrouwd
van het complete onderdelenpakket
voor personenauto's. Van hieruit wor
den alle dealers in Nederland bevoor
raad volgens de bestellingen, die we
van Renault Nederland binnenkrijgen.
Zo werken we voor tal van opdrachtge
vers - soms met een Europese actiera
dius - die hun voorraad hier stallen en
in delen laten uitleveren aan consu
mentenverkooppunten, dealers en
business-to-business-shops.'
Soms moeten de produkten voor hun
uitlevering een speciale behandeling
ondergaan. Ook dat soort activiteiten
'aan het eind van de produktiekolom'
rekent Metra tot haar werkterrein: arti
kelen beplakken met een speciale prijs-
sticker bijvoorbeeld, of samenvoegen
zoals een gratis proefmonster bij een
ander produkt.
Bij de voorraadfunctie hoort onverbre
kelijk een administratieve verantwoor
delijkheid. 'Ons computersysteem is
volledig op die zware taak berekend',
aldus Verdonkschot. 'Door de Rijksac
countantsdienst is het systeem getest
en zodanig waterdicht bevonden, dat
wij als 'fictief entrepot met beperkte ad
ministratieve controle' - kortweg Fem-
bac - beschouwd worden. Goederen
hoeven niet achter prikkeldraad, slot of
grendel: onze administratie is maatge
vend voor fiscale doeleinden. Voor de
handel in transitogoederen en artikelen
met een hoge accijns, die lang in voor
raad liggen, levert dat flinke rentewinst
op.'
Ook de telematica deed reeds zijn in
trede bij Metra.
'Sommige relaties hebben een terminal
geïnstalleerd, die aangesloten is op
onze voorraadcomputer, zodat zij de
goederenbeweging kunnen sturen en
op de voet kunnen volgen. Die online-
verbindingen zullen er in de toekomst
zeker meer komen, vooral als het 'just
in-time' principe bij de bevoorrading
van afnemers meer ingang vindt.' Een
verzwaring van de logistieke taak? 'Het
stelt inderdaad hoge eisen aan een lo
gistiek systeem. Een gespecialiseerd
bedrijf als het onze kan dat bieden.
Onze uitslagcapaciteit is 160 pallets
per uur, dat is de lading van 6 flinke
trailers. Ach, in feite werken wij voor
onze interne opdrachtgevers binnen de
VNU al jaren 'just-in-time'. De weekbla
den zitten immers uiterst kort op het
verkoopmoment. Zo gezien is 'JIT' voor
ons niet nieuw.'
Rob Verdonkschot, actief deelnemer
binnen de UPD en warm pleitbezorger
voor Nederland Distributieland, ziet de
toekomst zitten. 'Naar mijn overtuiging
zullen de bedrijven binnen de transport
branche, die van origine in een vecht-
markt opereren, er vooral gezamenlijk
tegenaan moeten. Dat levert uiteindelijk
resultaat op.'
PdMM