Metra: iris en outs van een logistiek dienstverlener Met een 25 meter hoogte steekt de hoogbouwsilo van Metra BV mar kant af tegen de skyline van het in dustriepark De Wiers in Nieuwe- gein. Het ziet eruit als een geweldi ge rij woordenboeken, echter ge vuld met 13 000 pallets en een ge automatiseerd logistiek systeem om feilloos een grote variëteit aan voorraden in te nemen, op te slaan en uit te leveren. Van weekbladen - Metra is tenslotte een werkmaat schappij van de VNU - tot auto-on derdelen; van wasmiddelen tot computerrandapparatuur. Nederland Distributieland innen de transportbran che zie je onder druk van de harde prijscon currentie een tweede ling ontstaan', zegt Me tra's directeur Rob J. M. Verdonkschot beschou wend. 'Aan de ene kant de bedrijven die zich helemaal op het vervoer toeleggen, vaak familiebe drijven met zo'n 10 wagens. Zonder overhead, zonder veel voorzieningen. Met één belangrijke uitdaging: zo goed koop mogelijk kilometers maken. Aan de andere kant ontwikkelt zich een type bedrijven, dat zich een breed lo gistiek dienstenpakket is gaan aanme ten, waarvan het rijden van kilometers maar een beperkt deel is. Metra is daar een exponent van. Wij bieden een geïn tegreerd pakket aan verladers, fabri kanten, groothandels en importeurs. Door een optimaal gebruik van onze produktiemiddelen kunnen wij onze op drachtgevers op aantrekkelijke voor waarden veel werk uit handen nemen, dat niet tot het kernbedrijf van onze re laties hoort.' Metra beschikt daartoe over een impo sant 'warehousing-complex', met een capaciteit van 13 000 palletplaatsen en een intern logistiek systeem, dat geken merkt wordt door een hoge graad van automatisering en mechanisering. Via computergestuurde rollenbanen vinden de pallets hun weg naar een aantal gi gantische vorkheftrucks, die de vracht tot op zo'n 25 meter hoogte wegzetten. Veel cliënten hebben inmiddels de toe gevoegde waarde van een 'beroeps-lo- gistieker' leren kennen. Verdonkschot: 'Ons dienstenpakket gaat verder dan alleen vervoeren en opslaan. Met name aan het uitleveren kunnen tal van aan vullende diensten gekoppeld worden. Onze relatie Renault bijvoorbeeld heeft ons de gehele distributie toevertrouwd van het complete onderdelenpakket voor personenauto's. Van hieruit wor den alle dealers in Nederland bevoor raad volgens de bestellingen, die we van Renault Nederland binnenkrijgen. Zo werken we voor tal van opdrachtge vers - soms met een Europese actiera dius - die hun voorraad hier stallen en in delen laten uitleveren aan consu mentenverkooppunten, dealers en business-to-business-shops.' Soms moeten de produkten voor hun uitlevering een speciale behandeling ondergaan. Ook dat soort activiteiten 'aan het eind van de produktiekolom' rekent Metra tot haar werkterrein: arti kelen beplakken met een speciale prijs- sticker bijvoorbeeld, of samenvoegen zoals een gratis proefmonster bij een ander produkt. Bij de voorraadfunctie hoort onverbre kelijk een administratieve verantwoor delijkheid. 'Ons computersysteem is volledig op die zware taak berekend', aldus Verdonkschot. 'Door de Rijksac countantsdienst is het systeem getest en zodanig waterdicht bevonden, dat wij als 'fictief entrepot met beperkte ad ministratieve controle' - kortweg Fem- bac - beschouwd worden. Goederen hoeven niet achter prikkeldraad, slot of grendel: onze administratie is maatge vend voor fiscale doeleinden. Voor de handel in transitogoederen en artikelen met een hoge accijns, die lang in voor raad liggen, levert dat flinke rentewinst op.' Ook de telematica deed reeds zijn in trede bij Metra. 'Sommige relaties hebben een terminal geïnstalleerd, die aangesloten is op onze voorraadcomputer, zodat zij de goederenbeweging kunnen sturen en op de voet kunnen volgen. Die online- verbindingen zullen er in de toekomst zeker meer komen, vooral als het 'just in-time' principe bij de bevoorrading van afnemers meer ingang vindt.' Een verzwaring van de logistieke taak? 'Het stelt inderdaad hoge eisen aan een lo gistiek systeem. Een gespecialiseerd bedrijf als het onze kan dat bieden. Onze uitslagcapaciteit is 160 pallets per uur, dat is de lading van 6 flinke trailers. Ach, in feite werken wij voor onze interne opdrachtgevers binnen de VNU al jaren 'just-in-time'. De weekbla den zitten immers uiterst kort op het verkoopmoment. Zo gezien is 'JIT' voor ons niet nieuw.' Rob Verdonkschot, actief deelnemer binnen de UPD en warm pleitbezorger voor Nederland Distributieland, ziet de toekomst zitten. 'Naar mijn overtuiging zullen de bedrijven binnen de transport branche, die van origine in een vecht- markt opereren, er vooral gezamenlijk tegenaan moeten. Dat levert uiteindelijk resultaat op.' PdMM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 21