Nieuwe lokaties 20 tie, aflevering en faktureren worden door een groot aantal Nederlandse dis tributiebedrijven aangeboden. En de groei in deze bedrijfstak zit er voorlopig nog wel in. De genoemde veranderingen leiden tot een andere beoordeling van de functie van voorraden en tot de opkomst van gespecialiseerde fysieke distributiebe drijven, maar ook tot grote veranderin gen in de geografische spreiding van deze laatste bedrijfstak. Natuurlijk blijft het Rijnmondgebied een belangrijke stapelplaats en natuurlijk is opslag en distributie een belangrijke ac tiviteit op en nabij de luchthaven Schip hol. Maar ook andere, nieuwe locaties wor den als opslag- en verdeelpunt interes sant. Vooral die locaties die goede ver bindingen hebben met Rotterdam én Schiphol en tevens een goed vertrek punt zijn voor binnenlandse en Noord- westeuropese distributie tonen een ex plosieve groei van de bedrijfstak fysie ke distributie. Plaatsen die vooral zijn te vinden op goed bereikbare plaatsen in een halve cirkel ten oosten en zuid oosten van de Randstad: Barneveld, Ede, Culemborg, Tiel, Veghel, Vianen en ook in voor goederenvervoer be langrijke grensplaatsen zoals Venlo. Maar het sterkst in opkomst is wellicht wel het Utrechtse stadsgewest. In de afgelopen 10 jaar is de opslag- en dis tributiecapaciteit van vervoer- en op- slagbedrijven in Utrecht en de omlig gende gemeenten ruimschoots verdub beld en belangrijke verdere uitbreidin gen zijn in aanbouw of gepland. Utrecht Physical Distribution Hoewel het bedrijfsleven de kwaliteiten van de ligging van Utrecht voor opslag en distributie al geruime tijd naar waar de weet te schatten, betekent dat nog niet dat deze nieuwe rol van de Utrechtse regio ook voldoende bekend heid heeft in Nederland en in het bui tenland. Utrecht heeft - los van de spoorwegen - geen traditioneel ver- voersimago. Dat is wel begrijpelijk, maar ook jammer omdat het bedrijfsle ven in binnen- en buitenland daardoor niet altijd optimaal gebruik maakt van Utrechtse fysieke distributiediensten. Te meer omdat daardoor de overheid deze nieuwe Utrechtse groeisector niet altijd voldoende armslag voor ontwikkeling en uitbreiding biedt. Maar het vormt te gelijk ook een uitdaging. Een uitdaging die de distributieve bedrijfstak ook heeft opgepakt. Op initiatief van de Utrechtse Kamer van Koophandel hebben negen grote vervoer-, opslag- en distributiebedrijven uit de regio Utrecht zich eind 1985 ver enigd in de Stichting Utrecht Physical Distribution (UPD). Natuurlijk heeft het enige tijd gekost voordat de deelne mende bedrijven eikaars vertrouwen gewonnen hadden. Maar inmiddels is UPD een hecht samenwerkingsverband geworden dat zichzelf - en daarmee de Utrechtse distributieve bedrijfstak - naar de markt duidelijk heeft geprofi leerd. Het doel van de bundeling is drieërlei. Op de eerste plaats stelt UPD zich ten doel het belang van de mogelijkheden van de bedrijfstak fysieke distributie in de regio Utrecht uit te dragen naar het bedrijfsleven in binnen- en buitenland en naar de overheid. Promotionele pre sentaties in het buitenland bijvoorbeeld zijn activiteiten die de mogelijkheden en middelen van de individuele bedrijven te boven gaan. Zo heeft UPD zich groepsgewijze - als onderdeel van een nationale Nederland-Distributieland promotie-missie - in Japan georiën teerd, heeft UPD zich als groep gepre senteerd op de Logistica-beurs en heb ben vele UPD-bedrijven de UPD-groep mede naar voren gebracht op de Utrechtse bedrijvencontactdagen. Vast gesteld kan worden, dat de distributie functie van de regio Utrecht ook erken- Nieuwe computersystemen en betere software bieden uitgekiende mogelijkheden voor de optimalisering van fysieke distributie. Utrecht Physical Distribution deelnemende bedrijven COBU BV. Wed. J. de Bruyn Zn BV, Correct Express Nederland BV, Food- express International BV. Metra BV, H. G. van Straaten BV, Trio Transport BV, Vervoercentrum Utrecht BV, Van Vliet Transport BV ning heeft gekregen, ook bij organisa ties als de EVD (Exportbevorderings- en Voorlichtingsdienst) en NDL (Neder land Distributieland). Daarnaast heeft het samenwerkings verband als oogmerk de onderlinge re latie te versterken en te ontwikkelen. Veel energie, die vroeger werd gebruikt om elkaar te beconcurreren, wordt nu ingezet om de gezamenlijke positie in de markt te versterken. De onderlinge relaties, bijvoorbeeld bij het uitbesteden van werk aan elkaar, zijn veel hechter geworden. Daarmee kan nu een zeer breed pakket van distributieve diensten aan opdrachtgevers worden aangebo den. Tenslotte zal UPD nieuwe activiteiten initiëren op distributief gebied, die in de regio niet of onvoldoende aanwezig zijn. Waar nodig zal aandacht worden ge schonken aan het ruimtelijk beleid van de lokale en provinciale overheden teneinde een gezonde doorgroei van de logistiek dienstverlenende sector te waarborgen. Zo krijgt in de ruimtelijke ordening de bedrijfstak transport, op slag en distributie in de provincie Utrecht meer ruimte voor ontwikkeling dan in het verleden het geval was en ook in infrastructuurplannen wordt meer dan tot voor kort rekening gehouden met de rol, die de regio Utrecht speelt in distributieve zin. Daarmee is het einddoel zeker niet be reikt. Zo kan UPD best uitbreiding gebruiken met enkele nu nog niet participerende bedrijven die het totale dienstenaanbod van UPD verder versterken. Participeren in goed gekozen effectieve transport- en distributiepromotie-acties zal zeker de aandacht van UPD blijven houden. Langzaam maar zeker krijgt het trans- port- en distributie'gezicht' van de Utrechtse regio daarmee vorm. En dat is nodig ook. Al was het maar omdat de concurrentie in de Europese Gemeen schap na het wegnemen van de grens- belemmeringen in 1992 belangrijk ster ker zal worden. Meer dan ooit is het no dig om waar dat mogelijk is kosten te besparen, bijvoorbeeld op het gebied van goederenstroombeheersing. Goed gebruik maken van de diensten van ge specialiseerde fysieke distributiebedrij ven, bijvoorbeeld de Utrechtse, kan daaraan belangrijk bijdragen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 20