Nieuwe lokaties
20
tie, aflevering en faktureren worden
door een groot aantal Nederlandse dis
tributiebedrijven aangeboden. En de
groei in deze bedrijfstak zit er voorlopig
nog wel in.
De genoemde veranderingen leiden tot
een andere beoordeling van de functie
van voorraden en tot de opkomst van
gespecialiseerde fysieke distributiebe
drijven, maar ook tot grote veranderin
gen in de geografische spreiding van
deze laatste bedrijfstak.
Natuurlijk blijft het Rijnmondgebied een
belangrijke stapelplaats en natuurlijk is
opslag en distributie een belangrijke ac
tiviteit op en nabij de luchthaven Schip
hol.
Maar ook andere, nieuwe locaties wor
den als opslag- en verdeelpunt interes
sant. Vooral die locaties die goede ver
bindingen hebben met Rotterdam én
Schiphol en tevens een goed vertrek
punt zijn voor binnenlandse en Noord-
westeuropese distributie tonen een ex
plosieve groei van de bedrijfstak fysie
ke distributie. Plaatsen die vooral zijn te
vinden op goed bereikbare plaatsen in
een halve cirkel ten oosten en zuid
oosten van de Randstad: Barneveld,
Ede, Culemborg, Tiel, Veghel, Vianen
en ook in voor goederenvervoer be
langrijke grensplaatsen zoals Venlo.
Maar het sterkst in opkomst is wellicht
wel het Utrechtse stadsgewest. In de
afgelopen 10 jaar is de opslag- en dis
tributiecapaciteit van vervoer- en op-
slagbedrijven in Utrecht en de omlig
gende gemeenten ruimschoots verdub
beld en belangrijke verdere uitbreidin
gen zijn in aanbouw of gepland.
Utrecht Physical Distribution
Hoewel het bedrijfsleven de kwaliteiten
van de ligging van Utrecht voor opslag
en distributie al geruime tijd naar waar
de weet te schatten, betekent dat nog
niet dat deze nieuwe rol van de
Utrechtse regio ook voldoende bekend
heid heeft in Nederland en in het bui
tenland. Utrecht heeft - los van de
spoorwegen - geen traditioneel ver-
voersimago. Dat is wel begrijpelijk,
maar ook jammer omdat het bedrijfsle
ven in binnen- en buitenland daardoor
niet altijd optimaal gebruik maakt van
Utrechtse fysieke distributiediensten. Te
meer omdat daardoor de overheid deze
nieuwe Utrechtse groeisector niet altijd
voldoende armslag voor ontwikkeling
en uitbreiding biedt. Maar het vormt te
gelijk ook een uitdaging. Een uitdaging
die de distributieve bedrijfstak ook heeft
opgepakt.
Op initiatief van de Utrechtse Kamer
van Koophandel hebben negen grote
vervoer-, opslag- en distributiebedrijven
uit de regio Utrecht zich eind 1985 ver
enigd in de Stichting Utrecht Physical
Distribution (UPD). Natuurlijk heeft het
enige tijd gekost voordat de deelne
mende bedrijven eikaars vertrouwen
gewonnen hadden. Maar inmiddels is
UPD een hecht samenwerkingsverband
geworden dat zichzelf - en daarmee de
Utrechtse distributieve bedrijfstak -
naar de markt duidelijk heeft geprofi
leerd.
Het doel van de bundeling is drieërlei.
Op de eerste plaats stelt UPD zich ten
doel het belang van de mogelijkheden
van de bedrijfstak fysieke distributie in
de regio Utrecht uit te dragen naar het
bedrijfsleven in binnen- en buitenland
en naar de overheid. Promotionele pre
sentaties in het buitenland bijvoorbeeld
zijn activiteiten die de mogelijkheden en
middelen van de individuele bedrijven
te boven gaan. Zo heeft UPD zich
groepsgewijze - als onderdeel van een
nationale Nederland-Distributieland
promotie-missie - in Japan georiën
teerd, heeft UPD zich als groep gepre
senteerd op de Logistica-beurs en heb
ben vele UPD-bedrijven de UPD-groep
mede naar voren gebracht op de
Utrechtse bedrijvencontactdagen. Vast
gesteld kan worden, dat de distributie
functie van de regio Utrecht ook erken-
Nieuwe computersystemen en betere software bieden uitgekiende mogelijkheden
voor de optimalisering van fysieke distributie.
Utrecht Physical Distribution
deelnemende bedrijven
COBU BV. Wed. J. de Bruyn Zn BV,
Correct Express Nederland BV, Food-
express International BV. Metra BV, H.
G. van Straaten BV, Trio Transport BV,
Vervoercentrum Utrecht BV, Van Vliet
Transport BV
ning heeft gekregen, ook bij organisa
ties als de EVD (Exportbevorderings-
en Voorlichtingsdienst) en NDL (Neder
land Distributieland).
Daarnaast heeft het samenwerkings
verband als oogmerk de onderlinge re
latie te versterken en te ontwikkelen.
Veel energie, die vroeger werd gebruikt
om elkaar te beconcurreren, wordt nu
ingezet om de gezamenlijke positie in
de markt te versterken. De onderlinge
relaties, bijvoorbeeld bij het uitbesteden
van werk aan elkaar, zijn veel hechter
geworden. Daarmee kan nu een zeer
breed pakket van distributieve diensten
aan opdrachtgevers worden aangebo
den.
Tenslotte zal UPD nieuwe activiteiten
initiëren op distributief gebied, die in de
regio niet of onvoldoende aanwezig
zijn.
Waar nodig zal aandacht worden ge
schonken aan het ruimtelijk beleid van
de lokale en provinciale overheden
teneinde een gezonde doorgroei van
de logistiek dienstverlenende sector te
waarborgen. Zo krijgt in de ruimtelijke
ordening de bedrijfstak transport, op
slag en distributie in de provincie
Utrecht meer ruimte voor ontwikkeling
dan in het verleden het geval was en
ook in infrastructuurplannen wordt meer
dan tot voor kort rekening gehouden
met de rol, die de regio Utrecht speelt
in distributieve zin.
Daarmee is het einddoel zeker niet be
reikt.
Zo kan UPD best uitbreiding gebruiken
met enkele nu nog niet participerende
bedrijven die het totale dienstenaanbod
van UPD verder versterken.
Participeren in goed gekozen effectieve
transport- en distributiepromotie-acties
zal zeker de aandacht van UPD blijven
houden.
Langzaam maar zeker krijgt het trans-
port- en distributie'gezicht' van de
Utrechtse regio daarmee vorm. En dat
is nodig ook. Al was het maar omdat de
concurrentie in de Europese Gemeen
schap na het wegnemen van de grens-
belemmeringen in 1992 belangrijk ster
ker zal worden. Meer dan ooit is het no
dig om waar dat mogelijk is kosten te
besparen, bijvoorbeeld op het gebied
van goederenstroombeheersing. Goed
gebruik maken van de diensten van ge
specialiseerde fysieke distributiebedrij
ven, bijvoorbeeld de Utrechtse, kan
daaraan belangrijk bijdragen.