Utrechtse bedrijfstak bundelt krachten Fysieke Distributie, een nieuwe groeisector in de regio Utrecht #1 De meesten van ons kennen ze nog weldie vaak nog niet eens zo heel oude economieleerboeken waarin een paragraaf was opgenomen over het belang van het hebben van een royale voorraad. Natuurlijk werd daar in een belangrijk deel van het bedrijfskapitaal vastgelegd, maar dat werd als onvermijdelijk beschouwd om flexibel in te kunnen spelen op de wens van de klant. En uiteraard werd die voorraad het liefst in het eigen bedrijf opgeslagen en beheerd, want hoe hield je anders voldoende controle over de in- en uitgaande stromen? Pas vrij recent, sinds zo 'n 10 a 15 jaar, is die visie aan het veranderen. In formatica en automatisering brachten nieuwe mogelijkheden om voorra den efficiënt te beheren en het was daarbij niet langer noodzakelijk de voorraad in het eigen bedrijf opgeslagen te hebben. Opslag, voorraadbe heer en distributie zijn een apart specialisme geworden, dat vaak efficiën ter kan worden uitbesteed. Een negental ondernemers in de Utrechtse re gio bundelden hun krachten in de stichting Utrecht Physical Distribution om gezamenlijk de markt te ontwikkelen en een hoogwaardig logistiek dienstenpakket aan te bieden. Fysieke distributie, een opkomende bedrijfstak ele decennia lang heeft de Rotterdamse haven vooral de functie gehad van door voerhaven van buikgrond stoffen voor de zware indus trie in het Ruhrgebied. Waal en Rijn waren de belang rijkste verbinding met het achterland. Schiphol heeft een andere, eigen histo rie. Luchtvracht is in vergelijking met zeevracht toch al een zeer jong ver schijnsel en was jarenlang vooral be perkt tot bederfelijke en zeer hoogwaar dige goederen met bescheiden gewicht 19 en volume. Luchtvracht en zeevracht vormden twee afzonderlijke werelden met weinig relaties. Deze - hier uiteraard wat erg simpel beschreven - situatie is in de jaren ze ventig ingrijpend gewijzigd. Zowel de aard van de goederen als de bestem mingen ervan veranderden. Het achter land van de Rotterdamse haven is niet alleen geografisch meer gespreid, maar ook de aard van de goederenstroom verschoof van zware bulkgoederen naar veel hoogwaardiger halffabrikaten en eindprodukten. Naast het binnenwa- tervervoer werd vooral het wegvervoer de essentiële schakel tussen Rotter dam en het achterland: Noordwest-Eu ropa. In het luchtvrachtvervoer veranderde zo mogelijk nog meer: spoedzendingen, onderdelen, naleveringen, speciale bat terijen, monsterzendingen en andere goederen van de meest uiteenlopende aard gaan per luchtvracht. Belangrijk bij dat alles is, dat de op drachtgevers en geadresseerden van de zee- en luchtvrachtgoederenstro men vaak dezelfde zijn. Optimale goederenstroombeheersing betekent vaak, dat de grote partijen per container over zee of over de weg wor den vervoerd en de kleine zendingen van hetzelfde soort artikel door de lucht. Zeevracht, luchtvracht en vervoer over land zijn onderdelen van hetzelfde systeem geworden. Natuurlijk hebben ondernemers de be sparingen - en daarmee de concurren tievoordelen - van efficiënte goederen stroombeheersing al lang ontdekt. Daarbij bleek vaak, dat het uitbesteden van transport, opslag, distributie en voorraadbeheer aan een in fysieke dis tributie gespecialiseerd bedrijf belangrij ke extra besparingen kan opleveren. Bundeling van de goederenstromen van meerdere opdrachtgevers via de zelfde transportlijnen, opslaghallen en cummunicatiekanalen is nu eenmaal goedkoper. Daarmee ontstond een nieuwe markt, fysieke distributie. Traditionele op drachtgevers voor vervoer vroegen de transporteurs om steeds meer logistie ke werkzaamheden over te nemen en de van nature toch al zeer flexibele Ne derlandse vervoerders speelden en spelen daar maar al te graag op in. Een hele generatie 'vrachtrijders' ontwikkel de zich tot gespecialiseerde 'goederen stroom organisatoren'. De mogelijkhe den van de informatica, ook in de toe komst, zijn nog lang niet uitgeput. Nieu we computersystemen en yooral de steeds betere software bieden uitge kiende mogelijkheden voor de leveran cier, de voorraadbeheerder, de distribu teur en de afnemer om de status en plaats van een partij goederen zonodig op de minuut nauwkeurig te bepalen. Uitgekiende dienstenpakketten, be staande uit transport, douane-afhande ling, verpakken/ompakken, orderverza- melen, voorraadadministratie, distribu- Drs. P. Berculo Kamer van Koophan del en Fabrieken Utrecht e.o. Ju

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 19