Utrechtse bedrijfstak
bundelt krachten
Fysieke Distributie, een nieuwe
groeisector in de regio Utrecht
#1
De meesten van ons kennen ze nog weldie vaak nog niet eens zo heel
oude economieleerboeken waarin een paragraaf was opgenomen over
het belang van het hebben van een royale voorraad. Natuurlijk werd daar
in een belangrijk deel van het bedrijfskapitaal vastgelegd, maar dat werd
als onvermijdelijk beschouwd om flexibel in te kunnen spelen op de wens
van de klant.
En uiteraard werd die voorraad het liefst in het eigen bedrijf opgeslagen
en beheerd, want hoe hield je anders voldoende controle over de in- en
uitgaande stromen?
Pas vrij recent, sinds zo 'n 10 a 15 jaar, is die visie aan het veranderen. In
formatica en automatisering brachten nieuwe mogelijkheden om voorra
den efficiënt te beheren en het was daarbij niet langer noodzakelijk de
voorraad in het eigen bedrijf opgeslagen te hebben. Opslag, voorraadbe
heer en distributie zijn een apart specialisme geworden, dat vaak efficiën
ter kan worden uitbesteed. Een negental ondernemers in de Utrechtse re
gio bundelden hun krachten in de stichting Utrecht Physical Distribution
om gezamenlijk de markt te ontwikkelen en een hoogwaardig logistiek
dienstenpakket aan te bieden.
Fysieke distributie, een
opkomende bedrijfstak
ele decennia lang heeft de
Rotterdamse haven vooral
de functie gehad van door
voerhaven van buikgrond
stoffen voor de zware indus
trie in het Ruhrgebied. Waal
en Rijn waren de belang
rijkste verbinding met het
achterland.
Schiphol heeft een andere, eigen histo
rie. Luchtvracht is in vergelijking met
zeevracht toch al een zeer jong ver
schijnsel en was jarenlang vooral be
perkt tot bederfelijke en zeer hoogwaar
dige goederen met bescheiden gewicht
19 en volume.
Luchtvracht en zeevracht vormden
twee afzonderlijke werelden met weinig
relaties.
Deze - hier uiteraard wat erg simpel
beschreven - situatie is in de jaren ze
ventig ingrijpend gewijzigd. Zowel de
aard van de goederen als de bestem
mingen ervan veranderden. Het achter
land van de Rotterdamse haven is niet
alleen geografisch meer gespreid, maar
ook de aard van de goederenstroom
verschoof van zware bulkgoederen
naar veel hoogwaardiger halffabrikaten
en eindprodukten. Naast het binnenwa-
tervervoer werd vooral het wegvervoer
de essentiële schakel tussen Rotter
dam en het achterland: Noordwest-Eu
ropa.
In het luchtvrachtvervoer veranderde zo
mogelijk nog meer: spoedzendingen,
onderdelen, naleveringen, speciale bat
terijen, monsterzendingen en andere
goederen van de meest uiteenlopende
aard gaan per luchtvracht.
Belangrijk bij dat alles is, dat de op
drachtgevers en geadresseerden van
de zee- en luchtvrachtgoederenstro
men vaak dezelfde zijn.
Optimale goederenstroombeheersing
betekent vaak, dat de grote partijen per
container over zee of over de weg wor
den vervoerd en de kleine zendingen
van hetzelfde soort artikel door de
lucht. Zeevracht, luchtvracht en vervoer
over land zijn onderdelen van hetzelfde
systeem geworden.
Natuurlijk hebben ondernemers de be
sparingen - en daarmee de concurren
tievoordelen - van efficiënte goederen
stroombeheersing al lang ontdekt.
Daarbij bleek vaak, dat het uitbesteden
van transport, opslag, distributie en
voorraadbeheer aan een in fysieke dis
tributie gespecialiseerd bedrijf belangrij
ke extra besparingen kan opleveren.
Bundeling van de goederenstromen
van meerdere opdrachtgevers via de
zelfde transportlijnen, opslaghallen en
cummunicatiekanalen is nu eenmaal
goedkoper.
Daarmee ontstond een nieuwe markt,
fysieke distributie. Traditionele op
drachtgevers voor vervoer vroegen de
transporteurs om steeds meer logistie
ke werkzaamheden over te nemen en
de van nature toch al zeer flexibele Ne
derlandse vervoerders speelden en
spelen daar maar al te graag op in. Een
hele generatie 'vrachtrijders' ontwikkel
de zich tot gespecialiseerde 'goederen
stroom organisatoren'. De mogelijkhe
den van de informatica, ook in de toe
komst, zijn nog lang niet uitgeput. Nieu
we computersystemen en yooral de
steeds betere software bieden uitge
kiende mogelijkheden voor de leveran
cier, de voorraadbeheerder, de distribu
teur en de afnemer om de status en
plaats van een partij goederen zonodig
op de minuut nauwkeurig te bepalen.
Uitgekiende dienstenpakketten, be
staande uit transport, douane-afhande
ling, verpakken/ompakken, orderverza-
melen, voorraadadministratie, distribu-
Drs. P. Berculo
Kamer van Koophan
del en Fabrieken
Utrecht e.o.
Ju