'Nederland moet nu echt haast
gaan maken'
Van Casteren al 100 jaar in transport
Nederland Distributieland
'In de jaren negentig zal er interna
tionaal geen sprake meer zijn van
transportondernemingenmaar
van logistieke groepen. En over
een jaar of tien zullen we er daar
van binnen Europa nog maar zo n
vijftien kennen. Met elkaar zullen
zij de Europese distributiestromen
beheersen.Aan het woord is Hen-
ri A. JansenManaging Director
van Van Casteren Transport. Een
bedrijf dat al 100 jaar actief is in
wegvervoer en dat sedert 1980 on
derdeel uitmaakt van het Zweedse
vervoersconcern 'Scansped'. We
spreken Jansen - net terugge
keerd van drie weken Verre Oos
ten - op zijn hoofdkantoor in Til
burg. Over Nederland Distributie
landover Europa 1992over de
Vierde Nota, over Brabant. Uit
gangspunt in zijn denken over
deze verscheidenheid aan onder
werpen is en blijft Van Casteren.
enri A. Jansen zit in het be
stuur van de Stichting Ne
derland Distributieland. Niet
als Van Casteren's Mana
ging Director, maar als afge
vaardigde van de Stuur
groep Overleg Transport
Brabant, een samenwer
kingsverband van de provincie en de
Brabantse transporteurs. 'Uniek in Ne
derland', verklaart Jansen, 'zo'n stuur
groep waarin provinciale overheid en
transporteurs bij elkaar zitten om het in
frastructurele beleid af te stemmen op
de economische 'opportunities' van het
transport.'
Nederland Distributieland is een zaak
waar Jansen warm voor loopt, maar als
de transportondernemer die hij is, legt
hij z'n prioriteiten. 'In de maalstroom
waarin we met het Nederlandse distri-
butiegebeuren terecht zijn gekomen, is
de toekomst van Van Casteren mijn
voornaamste zorg. Daarbij is de rol die
Brabant als 'inland port' kan gaan spe
len natuurlijk van het grootste belang.
In het verlengde daarvan ligt meewer-
Henri A. Jansen, managing director
Van Casteren Transport: 'Een kwalita
tief hoogstaand 'door-to-door'-concept
presenteren met een prima prijs
kaartje.
ken aan de invulling van het concept
Nederland Distributieland.'
Jansen benadrukt dat de functie van
het 'achterland' - waaronder Brabant -
ten opzichte van het randstedelijk cen
trum op z'n waarde geschat zal dienen
te worden. 'Dat zie ik niet alleen als een
van mijn opdrachten in het Stichtings
bestuur, maar ook als een opdracht van
het hele georganiseerde transport in
het politieke besluitvormingsproces. De
Vierde Nota dwingt tot een zware poli
tieke lobby. Ook Nederland Distributie
land zal met het oog op het voorgestel
de beleid zwaar aan de weg moeten
gaan timmeren. De overheid mag de
ontwikkeling van broodnodige infra
structuur niet van zich afschuiven. Daar
moet in het belang van ons hele land in
geïnvesteerd worden. We zullen het po
litieke klimaat daarvoor moeten zien op
te bouwen.'
In de visie van Jansen kan Nederland
Distributieland een grote bijdrage leve
ren aan de internationale promotie,
vooral met het oog op 1992. 'Maar', zo
verklaart hij, 'het accent moet daarbij
niet liggen op de geografische voorde
len. Dat verhaal wordt door iedereen
gebracht - de Duitsers, Fransen en
noem maar op. Daar onderscheiden we
ons niet mee. We moeten het spelen
op de prijs-kwaliteit verhouding van ons
produkt. Het is een zuivere 'buyer's
market'. De basis voor de benadering
moet liggen in een marktgerichte sterk
te-zwakte analyse. Een kwalitatief
hoogstaand 'door-to-door'-concept pre
senteren met een prima prijskaartje. In
de internationale context wijzen op indi
viduele ondernemingen die dat gewoon
elke dag waar maken. Onze distributie
specialisten voor het voetlicht halen.'
Jansen is net terug van een zakenreis
naar het Verre Oosten. Met een relatie
daar heeft hij het 'door-to-door'-concept
voor Van Casteren nadere invulling we
ten te geven. Hij was erbij in Japan en
Korea toen Nederland Distributieland
zich presenteerde. 'Je merkt dat men
ook in het Verre Oosten doordrongen
raakt van Europa 1992. De nieuwe
marktperspectieven lokken, vooral nu
de markt van de VS kampt met de
koers van de dollar. Nederland moet nu
echt haast gaan maken. Als we in Ne
derland daadwerkelijk inzien dat het
specialisme van het distribueren ge
koesterd en uitgebouwd dient te wor
den in ons aller economisch belang,
dan moet het stempel 'absolute priori
teit' afgegeven worden. Zeker niet al
leen voor de randstad - Rotterdam,
Amsterdam - maar juist ook voor het
'achterland'. Zo is het bijvoorbeeld voor
mij duidelijk dat Brabant het in zich
heeft om een 'inland port' binnen Euro
pa te worden. Van Casteren en andere
collega-bedrijven leveren daarvoor 24
uur per dag de bewijzen. Een spoedig
kerend tij - qua overheidsbeleid en -in
vesteringen - is echter wel een drin
gende vereiste. 'Dat betekent binnen
slands pressie op basis van gezonde
economische argumenten en buiten
slands promotie op basis van een uit
stekende prijs-kwaliteit prestatie. Dan
kan onze slogan Nederland Distributie
land bewaarheid worden.'
AJK