'Nederland moet nu echt haast gaan maken' Van Casteren al 100 jaar in transport Nederland Distributieland 'In de jaren negentig zal er interna tionaal geen sprake meer zijn van transportondernemingenmaar van logistieke groepen. En over een jaar of tien zullen we er daar van binnen Europa nog maar zo n vijftien kennen. Met elkaar zullen zij de Europese distributiestromen beheersen.Aan het woord is Hen- ri A. JansenManaging Director van Van Casteren Transport. Een bedrijf dat al 100 jaar actief is in wegvervoer en dat sedert 1980 on derdeel uitmaakt van het Zweedse vervoersconcern 'Scansped'. We spreken Jansen - net terugge keerd van drie weken Verre Oos ten - op zijn hoofdkantoor in Til burg. Over Nederland Distributie landover Europa 1992over de Vierde Nota, over Brabant. Uit gangspunt in zijn denken over deze verscheidenheid aan onder werpen is en blijft Van Casteren. enri A. Jansen zit in het be stuur van de Stichting Ne derland Distributieland. Niet als Van Casteren's Mana ging Director, maar als afge vaardigde van de Stuur groep Overleg Transport Brabant, een samenwer kingsverband van de provincie en de Brabantse transporteurs. 'Uniek in Ne derland', verklaart Jansen, 'zo'n stuur groep waarin provinciale overheid en transporteurs bij elkaar zitten om het in frastructurele beleid af te stemmen op de economische 'opportunities' van het transport.' Nederland Distributieland is een zaak waar Jansen warm voor loopt, maar als de transportondernemer die hij is, legt hij z'n prioriteiten. 'In de maalstroom waarin we met het Nederlandse distri- butiegebeuren terecht zijn gekomen, is de toekomst van Van Casteren mijn voornaamste zorg. Daarbij is de rol die Brabant als 'inland port' kan gaan spe len natuurlijk van het grootste belang. In het verlengde daarvan ligt meewer- Henri A. Jansen, managing director Van Casteren Transport: 'Een kwalita tief hoogstaand 'door-to-door'-concept presenteren met een prima prijs kaartje. ken aan de invulling van het concept Nederland Distributieland.' Jansen benadrukt dat de functie van het 'achterland' - waaronder Brabant - ten opzichte van het randstedelijk cen trum op z'n waarde geschat zal dienen te worden. 'Dat zie ik niet alleen als een van mijn opdrachten in het Stichtings bestuur, maar ook als een opdracht van het hele georganiseerde transport in het politieke besluitvormingsproces. De Vierde Nota dwingt tot een zware poli tieke lobby. Ook Nederland Distributie land zal met het oog op het voorgestel de beleid zwaar aan de weg moeten gaan timmeren. De overheid mag de ontwikkeling van broodnodige infra structuur niet van zich afschuiven. Daar moet in het belang van ons hele land in geïnvesteerd worden. We zullen het po litieke klimaat daarvoor moeten zien op te bouwen.' In de visie van Jansen kan Nederland Distributieland een grote bijdrage leve ren aan de internationale promotie, vooral met het oog op 1992. 'Maar', zo verklaart hij, 'het accent moet daarbij niet liggen op de geografische voorde len. Dat verhaal wordt door iedereen gebracht - de Duitsers, Fransen en noem maar op. Daar onderscheiden we ons niet mee. We moeten het spelen op de prijs-kwaliteit verhouding van ons produkt. Het is een zuivere 'buyer's market'. De basis voor de benadering moet liggen in een marktgerichte sterk te-zwakte analyse. Een kwalitatief hoogstaand 'door-to-door'-concept pre senteren met een prima prijskaartje. In de internationale context wijzen op indi viduele ondernemingen die dat gewoon elke dag waar maken. Onze distributie specialisten voor het voetlicht halen.' Jansen is net terug van een zakenreis naar het Verre Oosten. Met een relatie daar heeft hij het 'door-to-door'-concept voor Van Casteren nadere invulling we ten te geven. Hij was erbij in Japan en Korea toen Nederland Distributieland zich presenteerde. 'Je merkt dat men ook in het Verre Oosten doordrongen raakt van Europa 1992. De nieuwe marktperspectieven lokken, vooral nu de markt van de VS kampt met de koers van de dollar. Nederland moet nu echt haast gaan maken. Als we in Ne derland daadwerkelijk inzien dat het specialisme van het distribueren ge koesterd en uitgebouwd dient te wor den in ons aller economisch belang, dan moet het stempel 'absolute priori teit' afgegeven worden. Zeker niet al leen voor de randstad - Rotterdam, Amsterdam - maar juist ook voor het 'achterland'. Zo is het bijvoorbeeld voor mij duidelijk dat Brabant het in zich heeft om een 'inland port' binnen Euro pa te worden. Van Casteren en andere collega-bedrijven leveren daarvoor 24 uur per dag de bewijzen. Een spoedig kerend tij - qua overheidsbeleid en -in vesteringen - is echter wel een drin gende vereiste. 'Dat betekent binnen slands pressie op basis van gezonde economische argumenten en buiten slands promotie op basis van een uit stekende prijs-kwaliteit prestatie. Dan kan onze slogan Nederland Distributie land bewaarheid worden.' AJK

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 18