U«eC5*n»BA«F» In haar nog korte bestaan is de Stich ting Nederland Distributieland krachtig van start gegaan. Een van de grotere promotionele projecten was het organi seren van een aantal seminars in Ja pan en Korea. In samenwerking met het CBIN - Commissariaat voor Buitenlandse In vesteringen in Nederland - is een aan tal exporterende of potentieel exporte rende Japanse, respectievelijk Kore aanse bedrijven uitgenodigd om hen de voordelen van transport, handel en distributie naar Europa, Midden-Oos ten en Noord-Afrika via Nederland uit een te zetten. De Nederlandse delegatie bestond hoofdzakelijk uit leden van 'Nederland Distributieland' en was verder versterkt met deelname uit de ministeries van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat. Ook de heer A. J. Even huis, staatssecretaris van Economi sche Zaken heeft de reis meegemaakt. Als delegatieleider van Nederland Dis tributieland trad de heer drs. S. Orlan- dini op. Vijfhonderd deelnemers, variërend van logistiek manager tot (vice-)president afkomstig van exporterende onderne mingen en expeditiebedrijven, namen aan de bijeenkomsten deel. In een uitgebalanceerd programma harmoniseerd. 'Ik zeg in het Verre Oos ten wel eens schertsend dat nu Ham burg de grootste Duitse haven is, maar kregen zij o.a. de film Key to Europe - voorzien van een locale vertaling - ge presenteerd. Vervolgens werd in een aantal lezingen de Nederlandse exper tise op het terrein van fysieke distribu tie voor het voetlicht gebracht. Bij de deelnemers bleek grote interes se te bestaan in de ontwikkelingen die zich in de komende jaren binnen de Europese markt gaan voltrekken. na 1992 is Rotterdam de grootste Duit se haven! Niet voor niets dat de ooster buren gigantische bedragen investeren In het kader van de missie hebben de Nederlandse ambassadeurs in Japan en Korea recepties op de ambassades georganiseerd ter versterking van de band tussen de delegatie, het lokale bedrijfsleven en vertegenwoordigers van Nederlandse bedrijven. Ook op dit terrein spelen de ambassades een be langrijke rol in de informatieverstrek king en de koppeling naar het Neder landse bedrijfsleven. in hun spoorwegen en wegennet.' Toch bestaat de toekomst na 1992 niet louter uit uitdagingen. Van Karnebeek: 'Bij de komende onderhandelingsron den over de Europese eenwording mo gen we onze verworvenheden onder geen beding prijsgeven. Ik denk bij voorbeeld aan het Fembac-systeem, aan de prijs van gasolie, de accijnzen daarop en aan andere fiscale maatre gelen, die Nederland een attractieve draaischijf voor fysieke distributie ma ken. Als we dat weggeven, is onze overtuiging, gooien we het kind met het badwater weg. Ons beleid moet geba seerd zijn op het behoud en de verster king van onze concurrentiekracht. Als Nederland Distributieland staan we ervoor die prominente distributiefunctie verder te vervolmaken. En dat we als Stichting op de goede weg zijn, moge blijken uit verontruste vragen over onze activiteiten van de zijde van de Engelse Ambassade. 'Er gaat er eentje voorop lopen', was hun ervaring PdMM Digital koos voor Nederland als vestigingsplaats voor haar Europees distributie centrum.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 17