Infrastructuur mag geen bottleneck zijn Luchtvracht in stijgende lijn: in 1986 werd 40% meer in transitohandel afgevoerd dan in 1980. men: de behoefte bestaat om in de Eu- ropese markt één voorraaddepot aan te j houden, van waaruit de distributie wordt geregeld. Zo kan je terugsnijden op je voorraadkosten. Het ontstaan van één Europese markt zal die tendens al leen maar versterken. Nederland moet daar dus alert op in spelen. Nederland I Distributieland zet zich ervoor in om die goederenstromen via ons land te lei den. Wij bouwen aan het imago van Nederland en dragen ertoe bij dat het produkt beter is; de acquisitie blijft een zaak van de deelnemende ondernemin gen.' Recentelijk heeft de Stichting een han delsmissie naar Japan en Korea vol bracht. Het is een van de vormen van directe nationale promotie, waarvoor Nederland Distributieland het initiatief j neemt. 'Het is een groot succes ge weest', stelt Van Karnebeek terugblik kend vast. 'Op de door ons georgani seerde seminars in Tokyo en Seoel zijn 500 geïnteresseerden van 350 verla ders present geweest. Door ons geza menlijk goed te presenteren maken we 1 6 een sterkere en meer geloofwaardige indruk, dan wanneer een eindeloze stroom kleine handelsdelegaties zo'n land aandoet. Dat signaal hebben we daar duidelijk opgepakt.' Naast het uitdragen van onze faam in het buitenland, heeft Nederland Distri butieland zich tot taak gesteld in eigen land een aantal knelpunten op te los sen. Hoge prioriteit krijgt daarbij de bevorde ring van de mobiliteit: het zorgen voor een adequate infrastructuur en het op heffen van belemmeringen. 'Een van de eerste activiteiten van onze Stichting was het doen verschijnen van het rap port 'Mobiliteit en concurrentiekracht'. Een korte en krachtige nota die de be leidsmakers en -beslissers heeft door drongen van de belangen en de moge lijkheden van een gezonde distributie functie en waarin tevens de bedreigde positie van ons land aan de orde wordt gesteld. Een open infrastructuur is een conditio sine qua non voor een gezon de distributiefunctie. In dat kader heeft de Stichting voorts een klankbordgroep Mobiliteit in het leven geroepen, om knelpunten te signaleren en oplossin gen aan te dragen.' Een goederenbeweging functioneert niet zonder informatiestroom. Daar ra ken we een ander punt, dat zorgen baart. 'Op het terrein van telematica - telecommunicatie en informatica - lo pen we bedenkelijk achter', meldt Van Karnebeek, die daarom een klankbord groep Telematica inrichtte om de ach terstand te helpen oplossen en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken, zoals het aanbrengen van koppelingen naar diverse netwerken en systemen. Het douane-afhandelingssysteem Sagitta is een voorbeeld van informatisering waar ons land met smart op wacht. In Frank rijk bestaat het al tien jaar!', waar schuwt Van Karnebeek. 1992 De eenwording van Europa biedt nieu we kansen: geen grensbelemmeringen, de belastingen worden gelijkgetrokken en de produktspecificaties worden ge-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 16