Infrastructuur mag geen
bottleneck zijn
Luchtvracht in stijgende lijn: in 1986 werd 40% meer in transitohandel afgevoerd dan in 1980.
men: de behoefte bestaat om in de Eu-
ropese markt één voorraaddepot aan te
j houden, van waaruit de distributie
wordt geregeld. Zo kan je terugsnijden
op je voorraadkosten. Het ontstaan van
één Europese markt zal die tendens al
leen maar versterken. Nederland moet
daar dus alert op in spelen. Nederland
I Distributieland zet zich ervoor in om die
goederenstromen via ons land te lei
den. Wij bouwen aan het imago van
Nederland en dragen ertoe bij dat het
produkt beter is; de acquisitie blijft een
zaak van de deelnemende ondernemin
gen.'
Recentelijk heeft de Stichting een han
delsmissie naar Japan en Korea vol
bracht. Het is een van de vormen van
directe nationale promotie, waarvoor
Nederland Distributieland het initiatief
j neemt. 'Het is een groot succes ge
weest', stelt Van Karnebeek terugblik
kend vast. 'Op de door ons georgani
seerde seminars in Tokyo en Seoel zijn
500 geïnteresseerden van 350 verla
ders present geweest. Door ons geza
menlijk goed te presenteren maken we
1 6 een sterkere en meer geloofwaardige
indruk, dan wanneer een eindeloze
stroom kleine handelsdelegaties zo'n
land aandoet. Dat signaal hebben we
daar duidelijk opgepakt.'
Naast het uitdragen van onze faam in
het buitenland, heeft Nederland Distri
butieland zich tot taak gesteld in eigen
land een aantal knelpunten op te los
sen.
Hoge prioriteit krijgt daarbij de bevorde
ring van de mobiliteit: het zorgen voor
een adequate infrastructuur en het op
heffen van belemmeringen. 'Een van
de eerste activiteiten van onze Stichting
was het doen verschijnen van het rap
port 'Mobiliteit en concurrentiekracht'.
Een korte en krachtige nota die de be
leidsmakers en -beslissers heeft door
drongen van de belangen en de moge
lijkheden van een gezonde distributie
functie en waarin tevens de bedreigde
positie van ons land aan de orde wordt
gesteld. Een open infrastructuur is een
conditio sine qua non voor een gezon
de distributiefunctie. In dat kader heeft
de Stichting voorts een klankbordgroep
Mobiliteit in het leven geroepen, om
knelpunten te signaleren en oplossin
gen aan te dragen.'
Een goederenbeweging functioneert
niet zonder informatiestroom. Daar ra
ken we een ander punt, dat zorgen
baart. 'Op het terrein van telematica -
telecommunicatie en informatica - lo
pen we bedenkelijk achter', meldt Van
Karnebeek, die daarom een klankbord
groep Telematica inrichtte om de ach
terstand te helpen oplossen en nieuwe
mogelijkheden te onderzoeken, zoals
het aanbrengen van koppelingen naar
diverse netwerken en systemen. Het
douane-afhandelingssysteem Sagitta is
een voorbeeld van informatisering waar
ons land met smart op wacht. In Frank
rijk bestaat het al tien jaar!', waar
schuwt Van Karnebeek.
1992
De eenwording van Europa biedt nieu
we kansen: geen grensbelemmeringen,
de belastingen worden gelijkgetrokken
en de produktspecificaties worden ge-