Distributie-industrie
motor van onze economie
Nederland Distributieland
Is Jhr. mr. J. D. van Karnebeek, di
recteur van de Stichting Nederland
Distributieland sinds het verschij
nen van de Vierde Nota over de
ruimtelijke ordening een gelukki
ger mens?
'Een iets gelukkiger mens bekent
hijwant het heeft er de schijn van
dat de opdracht die de stichting
heeft meegekregen, resultaat be
gint af te werpen. 'De Vierde Nota
is een gelukkige aanzet voor de
versterking van onze concurrentie-
vaardigheid, ook door de speciale
attentie die aan het zakelijk verkeer
- het beroepsgoederenvervoer en
het eigen vervoer - is gegeven.
Toch is het nog maar een begin
van de realisatie van een veelom
vattend streven van de stichting,
die op 3 juni 1987 werd opgericht
om de distributiefunctie van Ne
derland binnen Europa te verster
ken en te bevorderen.
Sterke positie niet onbedreigd
Promotie Nederlandse
professionaliteit
Nederland Distributieland
Is je bedenkt, dat 7% van
het nationaal inkomen in
de distributie wordt ver
diend, dat de bedrijfstak
- direct en indirect -
werkgelegenheid biedt
aan 500 000 mensen, dan
is het belang van de sec
tor duidelijk. Er wordt een toegevoegde
waarde gegenereerd van f 16 miljard;
het exportoverschot bedraagt f 7 mil
jard', aldus jhr. mr. J. D. van Karne
beek, directeur en stuwende kracht
achter de Stichting Nederland Distribu
tieland. Cijfers, die de importantie van
onze distributiesector van vandaag ka
rakteriseren. 'Het is de sector, die - als
wij ons goed weten te profileren - ook
in de toekomst (1992 en volgende ja
ren) een van de motoren van de Neder
landse economie kan zijn. Of liever:
moet zijn. De uitdagingen voor een ver
sterking van onze positie liggen in het
zeer nabije verschiet: er moeten goede
ren van en naar 320 miljoen mensen in
Europa. Als wij, eens de vrachtvaarders
van de wereld, onze positie als de ver
voerders van Europa verder versterken,
vallen we in de prijzen', is Van Karne-
beeks overtuiging.
Zeker, de positie van de Nederlandse
transportindustrie is al sterk binnen de
Europese verhoudingen. 'We verzorgen
nu al 35% van het intercommunautaire
wegvervoer in Europa, terwijl we maar
7% van het BNP hebben in de EG. Dis
proportioneel veel, dus ook kwetsbaar!',
Jhr. mr. J. D. van Karnebeek: 'Neder
land moet inspelen op tendens tot cen
tralisatie van goederenstromen naar
Europa.
waarschuwt Van Karnebeek. De uitda
ging voor distribuerend Nederland is
daarom duidelijk: een eerste klasse
produkt leveren. Met tegelijk een appel
op de overheid om de voorwaarden te
scheppen om een efficiënt vervoer mo
gelijk te maken.
De Stichting Nederland Distributieland,
die zich beijvert voor verbetering van
het produkt fysieke distributie, is voort
gekomen uit een aanbeveling van het
bureau McKinsey. Distribuerend Neder
land zou haar krachten moeten bunde
len in een organisatie om de 'distribu
tie-industrie' te versterken en ons pro
dukt in het buitenland te promoten. Na
een wat moeizame start ('Het valt niet
mee Nederland te verenigen') sloeg het
initiatief toch aan, want tijdens het één
jarig bestaan meldden zich ca. 250 on
dernemingen, organisaties en (semi)
overheidsinstanties bij de stichting aan:
transportorganisaties, warehousing-
companies, havens, luchthavens, maar
ook verladers/opdrachtgevers, ge
meenten en kamers van koophandel en
informatica-leveranciers.
Met zijn bureau van 10 professionele
krachten en een budget van f 5,5 mil
joen geeft Van Karnebeek uitvoering
aan het beleid, dat door het bestuur is
vastgesteld. Vele belanghebbende par
tijen zijn in het bestuur vertegenwoor
digd, waaronder - in de persoon van
mr. F. H. Brust - de Rabobank-
organisatie, die met 40% van de onder
nemingen uit de transportsector een
bancaire relatie onderhoudt.
Promotie van de Nederlandse distribu
tiefaciliteiten in het buitenland is een
van de primaire opgaven van de Stich
ting. In dat verband heeft Nederland als
distributie-vestigingsplaats een aantal
sterke proposities. Een gunstige geo
grafische ligging met een uitgestrekt
achterland, bijvoorbeeld.
Uitstekend geoutilleerde havens en
luchthavens met een geavanceerd goe-
derenafhandelingssysteem. Een groot
aantal eerste klasse 'physical distribu-
tion warehousing companies', die in
staat zijn hun door-to-door dienstverle
ning perfect uit te voeren.
De doelgroepen voor deze promotione
le activiteiten bevinden zich met name
in de Verenigde Staten en het Verre
Oosten. Van Karnebeek: 'Er is een ten
dens tot centralisatie van goederenstro-