Distributie-industrie motor van onze economie Nederland Distributieland Is Jhr. mr. J. D. van Karnebeek, di recteur van de Stichting Nederland Distributieland sinds het verschij nen van de Vierde Nota over de ruimtelijke ordening een gelukki ger mens? 'Een iets gelukkiger mens bekent hijwant het heeft er de schijn van dat de opdracht die de stichting heeft meegekregen, resultaat be gint af te werpen. 'De Vierde Nota is een gelukkige aanzet voor de versterking van onze concurrentie- vaardigheid, ook door de speciale attentie die aan het zakelijk verkeer - het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer - is gegeven. Toch is het nog maar een begin van de realisatie van een veelom vattend streven van de stichting, die op 3 juni 1987 werd opgericht om de distributiefunctie van Ne derland binnen Europa te verster ken en te bevorderen. Sterke positie niet onbedreigd Promotie Nederlandse professionaliteit Nederland Distributieland Is je bedenkt, dat 7% van het nationaal inkomen in de distributie wordt ver diend, dat de bedrijfstak - direct en indirect - werkgelegenheid biedt aan 500 000 mensen, dan is het belang van de sec tor duidelijk. Er wordt een toegevoegde waarde gegenereerd van f 16 miljard; het exportoverschot bedraagt f 7 mil jard', aldus jhr. mr. J. D. van Karne beek, directeur en stuwende kracht achter de Stichting Nederland Distribu tieland. Cijfers, die de importantie van onze distributiesector van vandaag ka rakteriseren. 'Het is de sector, die - als wij ons goed weten te profileren - ook in de toekomst (1992 en volgende ja ren) een van de motoren van de Neder landse economie kan zijn. Of liever: moet zijn. De uitdagingen voor een ver sterking van onze positie liggen in het zeer nabije verschiet: er moeten goede ren van en naar 320 miljoen mensen in Europa. Als wij, eens de vrachtvaarders van de wereld, onze positie als de ver voerders van Europa verder versterken, vallen we in de prijzen', is Van Karne- beeks overtuiging. Zeker, de positie van de Nederlandse transportindustrie is al sterk binnen de Europese verhoudingen. 'We verzorgen nu al 35% van het intercommunautaire wegvervoer in Europa, terwijl we maar 7% van het BNP hebben in de EG. Dis proportioneel veel, dus ook kwetsbaar!', Jhr. mr. J. D. van Karnebeek: 'Neder land moet inspelen op tendens tot cen tralisatie van goederenstromen naar Europa. waarschuwt Van Karnebeek. De uitda ging voor distribuerend Nederland is daarom duidelijk: een eerste klasse produkt leveren. Met tegelijk een appel op de overheid om de voorwaarden te scheppen om een efficiënt vervoer mo gelijk te maken. De Stichting Nederland Distributieland, die zich beijvert voor verbetering van het produkt fysieke distributie, is voort gekomen uit een aanbeveling van het bureau McKinsey. Distribuerend Neder land zou haar krachten moeten bunde len in een organisatie om de 'distribu tie-industrie' te versterken en ons pro dukt in het buitenland te promoten. Na een wat moeizame start ('Het valt niet mee Nederland te verenigen') sloeg het initiatief toch aan, want tijdens het één jarig bestaan meldden zich ca. 250 on dernemingen, organisaties en (semi) overheidsinstanties bij de stichting aan: transportorganisaties, warehousing- companies, havens, luchthavens, maar ook verladers/opdrachtgevers, ge meenten en kamers van koophandel en informatica-leveranciers. Met zijn bureau van 10 professionele krachten en een budget van f 5,5 mil joen geeft Van Karnebeek uitvoering aan het beleid, dat door het bestuur is vastgesteld. Vele belanghebbende par tijen zijn in het bestuur vertegenwoor digd, waaronder - in de persoon van mr. F. H. Brust - de Rabobank- organisatie, die met 40% van de onder nemingen uit de transportsector een bancaire relatie onderhoudt. Promotie van de Nederlandse distribu tiefaciliteiten in het buitenland is een van de primaire opgaven van de Stich ting. In dat verband heeft Nederland als distributie-vestigingsplaats een aantal sterke proposities. Een gunstige geo grafische ligging met een uitgestrekt achterland, bijvoorbeeld. Uitstekend geoutilleerde havens en luchthavens met een geavanceerd goe- derenafhandelingssysteem. Een groot aantal eerste klasse 'physical distribu- tion warehousing companies', die in staat zijn hun door-to-door dienstverle ning perfect uit te voeren. De doelgroepen voor deze promotione le activiteiten bevinden zich met name in de Verenigde Staten en het Verre Oosten. Van Karnebeek: 'Er is een ten dens tot centralisatie van goederenstro-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 15