li
14
'Deltaplan'
Graan wordt per schip vervoerd, terwijl
computeronderdelen worden overge
vlogen.
Het gegeven, dat de binnenwateren
een weliswaar grote, maar afnemende
rol spelen in de transitohandel, maakt
de positie van Nederland als distributie
land kwetsbaar. Immers onze natuurlij
ke historische voorsprong wordt daar
door aangetast.
Dit proces wordt nog versterkt door de
verschuiving van economische machts
centra, met name in West-Duitsland. Bij
onze oosterburen vindt steeds meer
nieuwe bedrijvigheid plaats in het zui
den rond München. Vooral nieuwe
hoogwaardige industrieën worden daar
opgericht, terwijl de ontwikkeling van
het traditionele industriële centrum -
het Ruhrgebied - dreigt te stagneren.
Voor deze nieuwe industrieën in Zuid-
Duitsland gelden andere eisen ten aan
zien van distributie en logistiek dan
voor de traditionele bedrijven in het
Ruhrgebied. Het is nog maar de vraag
of ons land daarbij een rol van beteke
nis kan spelen.
Ook het effect van de aanleg van de
Kanaaltunnel op de positie van ons
land is niet a priori positief. Weliswaar
ontstaan daardoor ook voor ons land
betere verbindingsmogelijkheden met
Engeland, maar ons land ligt niet op de
natuurlijke route en distributie via ons
land is derhalve minder vanzelfspre
kend.
Uit gesprekken met grote exporterende
bedrijven, internationale expediteurs,
transportondernemingen en rederijen
die voor een vestigingsplaatskeuze
staan, blijkt dat Nederland als trans-
port- en distributieland wel veel te bie
den heeft, maar toch op bepaalde pun
ten van voorzieningen en faciliteiten
dreigt achter te gaan lopen bij omrin
gende, concurrerende landen. Met
name het kostenniveau wordt in ons
land als hoog ervaren, in het bijzonder
voor grond. De infrastructuur (autowe
gen, vaarwegen) wordt wel goed beoor
deeld.
Een aspect ten aanzien van distributie
is in het voorgaande nog vrijwel onbe
roerd gebleven, namelijk de (telecom
municatie. Informatie bekleedt een
steeds belangrijkere plaats in de wes
terse economie. Afhankelijk van de de
finitie die wordt gehanteerd, is momen
teel al rond 60% van de beroepsbevol
king werkzaam in de informatiesector.
In een land als de VS is de groei van
de economie de laatste jaren gepaard
gegaan met een naar verhouding veel
lagere groei van het grondstoffenver
bruik. Voor een deel valt dit verschil te
verklaren uit de toenemende rol van in
formatie in het economisch proces.
Voorlopig ziet het er niet naar uit, dat
aan de groei van deze informatisering
van de economie een einde komt. Te-
i-nl
Elke zeecontainer met vracht die via ons land wordt getransporteerd brengt ruim
f 700 in het laatje.
gelijkertijd heeft de informatisering een
grote invloed op het hele distributiepro
ces, immers voor de distributie van in
formatie zijn weer andere wegen nodig
dan traditionele vaarwegen, spoorwe
gen of zelfs luchtwegen. Bij de hele dis
cussie rond investeringen in infrastruc
tuur moeten we daarom ook nadrukke
lijk de investeringen in voorzieningen
voor telecommunicatie betrekken. Juist
bij de distributie van informatie maakt
het niet meer uit waar de verzender, de
ontvanger of de intermediair van de
boodschap zich bevindt. Van een even
tuele voorsprong voor een bepaald land
door een gunstige ligging kan dan ook
helemaal geen sprake meer zijn.
Om bij de distributie van informatie ook
in de toekomst een rol te spelen is een
heldere strategische visie op dit terrein
noodzakelijk. In Nederland is wel veel
aandacht voor de technische aspecten
rond telecommunicatie-infrastructuur.
Er worden nogal wat experimentele
projecten van de grond getild, waar wel
veel ervaring mee wordt opgedaan,
maar er wordt nog te weinig gekeken of
deze projecten passen in een totaalbe
leid. Voorwaarde voor een goed distri
butiebeleid is, dat een bedrijf toegang
moet hebben tot een goede elektroni
sche infrastructuur, met internationale
standaardisatie.
Het voorgaande overziende kan wor
den geconcludeerd, dat ons land in de
distributie in West-Europa nog steeds
een voorname rol speelt. Van verschil
lende kanten echter is er sprake van
een bedreiging van deze positie. Een
bedreiging die door verschillende facto
ren wordt gevoed: de verschuiving van
de economische machtscentra, de ver
anderende wijze van vervoer en de toe
nemende rol van informatie.
Deze bedreiging van de vooraanstaan
de positie van ons land is natuurlijk niet
van vandaag of gisteren. Het is een
proces dat al jaren aan de gang is en
nog wel jaren aan de gang zal blijven,
voordat het ernstige vormen aan zal
nemen. In dat verband is al een verge
lijking met de voortdurend dreigende
zee gemaakt. Een verwaarlozing van
onze kustverdediging zal op korte ter
mijn nauwelijks een bedreiging zijn. Op
lange termijn zal dit echter rampzalig
zijn.
Om de toekomst van Nederland Distri
butieland veilig te stellen zijn een
tweetal zaken onontbeerlijk: een goed
produkt en een goede marketing.
De marketing is in goede handen bij de
recentelijk van start gegane Stichting
Nederland Distributieland. Ten aanzien
van het produkt moeten we helaas con
stateren, dat een samenhangend be
leid om dit te verbeteren ontbreekt. Er
is weliswaar veel aandacht voor allerlei
deelgebieden (toltunnels, Randstedelijk
wegennet), maar een totaalvisie dient
nog gestalte te krijgen. Naar analogie
van de eerder genoemde bedreiging
door de zee is een Deltaplan voor de
distributie nodig om de dreigende ver
zwakking van Nederland als distributie
land te keren. Daarin moet een samen
hangend totaalbeleid staan voor de dis
tributie van goederen en informatie.
Alleen dan kan ook na 2000 nog ge
sproken worden van Nederland Distri
butieland.