li 14 'Deltaplan' Graan wordt per schip vervoerd, terwijl computeronderdelen worden overge vlogen. Het gegeven, dat de binnenwateren een weliswaar grote, maar afnemende rol spelen in de transitohandel, maakt de positie van Nederland als distributie land kwetsbaar. Immers onze natuurlij ke historische voorsprong wordt daar door aangetast. Dit proces wordt nog versterkt door de verschuiving van economische machts centra, met name in West-Duitsland. Bij onze oosterburen vindt steeds meer nieuwe bedrijvigheid plaats in het zui den rond München. Vooral nieuwe hoogwaardige industrieën worden daar opgericht, terwijl de ontwikkeling van het traditionele industriële centrum - het Ruhrgebied - dreigt te stagneren. Voor deze nieuwe industrieën in Zuid- Duitsland gelden andere eisen ten aan zien van distributie en logistiek dan voor de traditionele bedrijven in het Ruhrgebied. Het is nog maar de vraag of ons land daarbij een rol van beteke nis kan spelen. Ook het effect van de aanleg van de Kanaaltunnel op de positie van ons land is niet a priori positief. Weliswaar ontstaan daardoor ook voor ons land betere verbindingsmogelijkheden met Engeland, maar ons land ligt niet op de natuurlijke route en distributie via ons land is derhalve minder vanzelfspre kend. Uit gesprekken met grote exporterende bedrijven, internationale expediteurs, transportondernemingen en rederijen die voor een vestigingsplaatskeuze staan, blijkt dat Nederland als trans- port- en distributieland wel veel te bie den heeft, maar toch op bepaalde pun ten van voorzieningen en faciliteiten dreigt achter te gaan lopen bij omrin gende, concurrerende landen. Met name het kostenniveau wordt in ons land als hoog ervaren, in het bijzonder voor grond. De infrastructuur (autowe gen, vaarwegen) wordt wel goed beoor deeld. Een aspect ten aanzien van distributie is in het voorgaande nog vrijwel onbe roerd gebleven, namelijk de (telecom municatie. Informatie bekleedt een steeds belangrijkere plaats in de wes terse economie. Afhankelijk van de de finitie die wordt gehanteerd, is momen teel al rond 60% van de beroepsbevol king werkzaam in de informatiesector. In een land als de VS is de groei van de economie de laatste jaren gepaard gegaan met een naar verhouding veel lagere groei van het grondstoffenver bruik. Voor een deel valt dit verschil te verklaren uit de toenemende rol van in formatie in het economisch proces. Voorlopig ziet het er niet naar uit, dat aan de groei van deze informatisering van de economie een einde komt. Te- i-nl Elke zeecontainer met vracht die via ons land wordt getransporteerd brengt ruim f 700 in het laatje. gelijkertijd heeft de informatisering een grote invloed op het hele distributiepro ces, immers voor de distributie van in formatie zijn weer andere wegen nodig dan traditionele vaarwegen, spoorwe gen of zelfs luchtwegen. Bij de hele dis cussie rond investeringen in infrastruc tuur moeten we daarom ook nadrukke lijk de investeringen in voorzieningen voor telecommunicatie betrekken. Juist bij de distributie van informatie maakt het niet meer uit waar de verzender, de ontvanger of de intermediair van de boodschap zich bevindt. Van een even tuele voorsprong voor een bepaald land door een gunstige ligging kan dan ook helemaal geen sprake meer zijn. Om bij de distributie van informatie ook in de toekomst een rol te spelen is een heldere strategische visie op dit terrein noodzakelijk. In Nederland is wel veel aandacht voor de technische aspecten rond telecommunicatie-infrastructuur. Er worden nogal wat experimentele projecten van de grond getild, waar wel veel ervaring mee wordt opgedaan, maar er wordt nog te weinig gekeken of deze projecten passen in een totaalbe leid. Voorwaarde voor een goed distri butiebeleid is, dat een bedrijf toegang moet hebben tot een goede elektroni sche infrastructuur, met internationale standaardisatie. Het voorgaande overziende kan wor den geconcludeerd, dat ons land in de distributie in West-Europa nog steeds een voorname rol speelt. Van verschil lende kanten echter is er sprake van een bedreiging van deze positie. Een bedreiging die door verschillende facto ren wordt gevoed: de verschuiving van de economische machtscentra, de ver anderende wijze van vervoer en de toe nemende rol van informatie. Deze bedreiging van de vooraanstaan de positie van ons land is natuurlijk niet van vandaag of gisteren. Het is een proces dat al jaren aan de gang is en nog wel jaren aan de gang zal blijven, voordat het ernstige vormen aan zal nemen. In dat verband is al een verge lijking met de voortdurend dreigende zee gemaakt. Een verwaarlozing van onze kustverdediging zal op korte ter mijn nauwelijks een bedreiging zijn. Op lange termijn zal dit echter rampzalig zijn. Om de toekomst van Nederland Distri butieland veilig te stellen zijn een tweetal zaken onontbeerlijk: een goed produkt en een goede marketing. De marketing is in goede handen bij de recentelijk van start gegane Stichting Nederland Distributieland. Ten aanzien van het produkt moeten we helaas con stateren, dat een samenhangend be leid om dit te verbeteren ontbreekt. Er is weliswaar veel aandacht voor allerlei deelgebieden (toltunnels, Randstedelijk wegennet), maar een totaalvisie dient nog gestalte te krijgen. Naar analogie van de eerder genoemde bedreiging door de zee is een Deltaplan voor de distributie nodig om de dreigende ver zwakking van Nederland als distributie land te keren. Daarin moet een samen hangend totaalbeleid staan voor de dis tributie van goederen en informatie. Alleen dan kan ook na 2000 nog ge sproken worden van Nederland Distri butieland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 14