Bedreigingen 110 T De binnenscheepvaart neemt de bulk van het vervoer voor haar reke ning: 60% van de goe deren wordt via onze rivieren afgevoerd. De binnenwateren spelen een grote maar tegelij kertijd afnemende rol in de transitohandel, wat de positie van Neder land als distributieland kwetsbaar maakt. de kleine handelsvaart, alhoewel daar de resultaten naar verhouding wel beter zijn. Desondanks is sprake van een ne gatief exploitatiesaldo van enkele pro centen van de omzet. Aanzienlijk gunstiger is het beeld van het internationaal goederenvervoer over de weg. Deze sector boekt een positief resultaat van gemiddeld 7% van de omzet. De opbrengsten namen de laatste jaren toe, terwijl de kosten - re kening houdend met een lichte produk- tiviteitsverbetering - niet of nauwelijks stegen. De beste resultaten werden nog ge boekt door de expediteur en andere tussenpersonen in het vrachtvervoer. Een exploitatiewinst van 10% of meer van de omzet was geen uitzondering. Uit het voorgaande blijkt, dat de scheepvaart een belangrijke rol speelt in de doorvoer van goederen. Eeuwen lang al zijn vaarwegen de belangrijkste routes waarlangs goederen worden ver voerd. De ligging van ons land aan de monding van enkele grote rivieren is daarbij een concurrentievoordeel bij uit stek. De ontwikkelingen staan echter niet stil en vooral de laatste jaren gaan deze snel. Aan de hand van wat cijfers wordt dit duidelijk. We nemen daartoe de doorvoer met Doorvoer goederen met overslag (x min. ton) x min. ton 105 100 95 90 85 80 '78 '79 '80 Bron: CBS '81 '82 Raming I I '83 '84 '85 '86 '87* Mutaties transitohandel 1980/86 (afvoer van goederen) in Spoorwegen - Binnenscheepvaart - Zeevaart Wegtransport Luchtvaart Totaal 12,4 5,3 7,8 35,2 41,0 3,6 Bron: CBS overslag van goederen als voorbeeld en daarbinnen de afvoer van goederen. Het belangrijkste transportmiddel daar bij is - zoals eerder vermeld - het bin nenvaartschip met een aandeel van bij na 60% in het totaal. Vanaf 1980 echter is de absolute omvang van de per bin nenschip afgevoerde transitohandel met ruim 5% gedaald. Ook de spoor wegen hebben minder goederen weg gebracht. Groei deed zich vooral voor bij het wegtransport en de luchtvaart. Via de lucht werd in 1986 ruim 40% meer transitohandel afgevoerd dan in 1980. De redenen voor deze verschuivingen in transportmiddelen zijn velerlei. Een van de belangrijkste oorzaken is de verandering in het goederenaanbod. Aan het vervoer van technologisch hoogwaardige produkten worden ande re eisen gesteld dan aan primaire grondstoffen en landbouwprodukten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 13