Bedreigingen
110 T
De binnenscheepvaart
neemt de bulk van het
vervoer voor haar reke
ning: 60% van de goe
deren wordt via onze
rivieren afgevoerd. De
binnenwateren spelen
een grote maar tegelij
kertijd afnemende rol in
de transitohandel, wat
de positie van Neder
land als distributieland
kwetsbaar maakt.
de kleine handelsvaart, alhoewel daar
de resultaten naar verhouding wel beter
zijn. Desondanks is sprake van een ne
gatief exploitatiesaldo van enkele pro
centen van de omzet.
Aanzienlijk gunstiger is het beeld van
het internationaal goederenvervoer
over de weg. Deze sector boekt een
positief resultaat van gemiddeld 7% van
de omzet. De opbrengsten namen de
laatste jaren toe, terwijl de kosten - re
kening houdend met een lichte produk-
tiviteitsverbetering - niet of nauwelijks
stegen.
De beste resultaten werden nog ge
boekt door de expediteur en andere
tussenpersonen in het vrachtvervoer.
Een exploitatiewinst van 10% of meer
van de omzet was geen uitzondering.
Uit het voorgaande blijkt, dat de
scheepvaart een belangrijke rol speelt
in de doorvoer van goederen. Eeuwen
lang al zijn vaarwegen de belangrijkste
routes waarlangs goederen worden ver
voerd. De ligging van ons land aan de
monding van enkele grote rivieren is
daarbij een concurrentievoordeel bij uit
stek. De ontwikkelingen staan echter
niet stil en vooral de laatste jaren gaan
deze snel. Aan de hand van wat cijfers
wordt dit duidelijk.
We nemen daartoe de doorvoer met
Doorvoer goederen met overslag (x min. ton)
x min. ton
105
100
95
90
85
80
'78
'79
'80
Bron: CBS
'81 '82
Raming
I I
'83 '84
'85
'86
'87*
Mutaties transitohandel 1980/86
(afvoer van goederen) in
Spoorwegen -
Binnenscheepvaart -
Zeevaart
Wegtransport
Luchtvaart
Totaal
12,4
5,3
7,8
35,2
41,0
3,6
Bron: CBS
overslag van goederen als voorbeeld
en daarbinnen de afvoer van goederen.
Het belangrijkste transportmiddel daar
bij is - zoals eerder vermeld - het bin
nenvaartschip met een aandeel van bij
na 60% in het totaal. Vanaf 1980 echter
is de absolute omvang van de per bin
nenschip afgevoerde transitohandel
met ruim 5% gedaald. Ook de spoor
wegen hebben minder goederen weg
gebracht. Groei deed zich vooral voor
bij het wegtransport en de luchtvaart.
Via de lucht werd in 1986 ruim 40%
meer transitohandel afgevoerd dan in
1980.
De redenen voor deze verschuivingen
in transportmiddelen zijn velerlei. Een
van de belangrijkste oorzaken is de
verandering in het goederenaanbod.
Aan het vervoer van technologisch
hoogwaardige produkten worden ande
re eisen gesteld dan aan primaire
grondstoffen en landbouwprodukten.