Met minder steun, trekkracht toekomst behouden De tijd van investeringssubsidies voor het bedrijfsleven lijkt definitief afgesloten. De WIR heeft zijn functie goed, volgens degenen die op de uitgaven van de schatkist letten té goed, ver richt. De land- en tuinbouwbedrijven zullen de investeringen in de toekomst uit eigen bronnen moeten betalen. Om die bronnen op peil te houden, gaan nieuwe belastingregimes gelden: lagere vennootschapsbelasting en aangepaste tarieven van inkomstenbelasting. Compensatie voor inlevering Uit de vele commentaren kan worden opgemaakt dat voor de land- en tuinbouw deze koersverlegging iets te vroeg is gekomen. In de agrarische sector is de in vesteringsactiviteit hoog in verhouding tot de inko mens. De landbouw neemt 10% van de totale Neder landse investeringen voor zijn rekening, terwijl het aandeel van deze sector in het nationaal inkomen minder dan 5% bedraagt. Een overstap van over heidssubsidies gericht op investeringen naar lasten verlichting richting inkomens of winsten is voor de landbouw dus minder voordelig. Juist nu de landbouw in een aanpassingsproces zit, zijn belangrijke investeringen nodig. De mestproble matiek in de veehouderij en de zorg voor het milieu in de akkerbouw en de tuinbouw vragen grote investe ringen. De druk op de prijzen vanuit Brussel maakt kostenbesparing noodzakelijk, waarbij investeringen niet gemist kunnen worden. Ook zijn er bedrijven die Ir. J. H. Egberink overschakelen op nieuwe teelten, hetgeen soms gro te aanloopinvesteringen nodig maakt. Een voorbeeld daarvan is het plan van een aantal Zeeuwse akker bouwers om over te schakelen op de hazelnotenteelt. Niet alleen zijn daarvoor bomen nodig die de eerste 3 a 4 jaar geen opbrengst leveren. Er zijn andere werk tuigen, oogstmachines. opslagvoorzieningen en schoonmaakinstallaties bij nodig. Zo zijn er meer voorbeelden te geven van nieuwe aanpassingen waarbij investeringen een grote rol spelen. Het is dan ook begrijpelijk dat de landbouworganisa ties de regering en de verschillende fracties in de Tweede Kamer bestookt hebben met argumenten om voor de land- en tuinbouw voldoende compensatie te bieden. Niet alleen de beëindiging van de WIR-basis- premie gaf aanleiding tot een landbouwcompensatie. Ook de verhoging van het lage BTW-tarief met één punt, zonder aanpassing voor het landbouwforfait, een rekensysteem bij de BTW, vond plaats. Uiteinde lijk bleek de politiek bereid f 100 miljoen op jaarbasis beschikbaar te stellen specifiek voor de landbouw. Voor nog een tweede f 100 miljoen per jaar werd een krachtige aanbeveling gedaan, in de vorm van een breedgesteunde motie van de Tweede Kamer. Niet zo zeer de hoogte van het bedrag als wel de aandacht in de politiek voor de landbouw is niet zonder betekenis. Deze toezeggingen van extra steun, in plaats van de vroegere faciliteiten, geven toch weer enige ruimte voor nieuw beleid in de land- en tuinbouw. Dit beleid wordt in de komende maanden inhoud gegeven. Zon der twijfel zal in de compensatiemaatregelen de steun aan investeringen niet geheel ontbreken. Binnen het Landbouwschap en het Ministerie wordt wel gedacht aan een soort 'landbouw-WIR'. Een gericht investe ringsbeleid in de sfeer van milieu, mest en arbeids omstandigheden. Zaken die op zich vaak niet renda bel, maar uit algemeen oogpunt erg gewenst zijn. Het is min of meer de afronding van een jaar lang druk op 'Den Haag' uitoefenen door de georganiseerde land bouw. De vraag of de belangenbehartiging succesvol was, zal in het najaar, wanneer in de boerenvergade- ringen de strategie voor het komende jaar aan de orde is, worden beantwoord. Voorlopig is er werk ge noeg. Niet alleen op het land na de ongekend slappe, natte winter. Ook achter de tafel om nieuwe initiatie ven uit te werken, na te rekenen en te realiseren. Zoals het versterken en het herstructureren van de akkerbouw, het oplossen van het mestvraagstuk en het verbeteren van de marktoriëntatie van produktie en afzet. Voorbereiden op 1992 Een nieuw elan voor de landbouw is meer dan nodig. In 1992 wordt de EG een echte open markt met zo-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 28