wm Technologische vooruitgang doet behoefte aan specialistische dienstverlening ontstaan. Computertechnologie plus communica tietechnologie geeft informatietechnolo gie. De opkomst van de informatietech nologie heeft voor de dienstensector geheel andere gevolgen dan voor de produktiesectoren. Veel dienstverle ningsprocessen voeren informatie als produkt, of als produktiemiddel. Informatietechnologie biedt de moge lijkheid informatie goedkoop op te slaan (bijvoorbeeld in databanken), te ver werken (computerprogramma's) en te verspreiden (datacommunicatienetwer ken). Informatietechnologie neemt dus een van de knelpunten van diensten (produktie consumptie) weg. Dat leidt ertoe dat diensten ook (beter) (interna tionaal) verhandelbaar worden. In de produktiesector sorteert de infor matietechnologie een ander effect. In formatietechnologie vermindert daar de tijd/opslagfunctie. Een voorbeeld daar van is de opzet van netwerken van componenten- en materiaalleveranciers (toeleveringsindustrie) en 'just-in-time' verkoop en produktie. Op langere ter mijn zou dat er toe kunnen leiden dat de internationale handel in goederen optimaal wordt afgestemd op de vraag. Overbodige voorraden worden dan voorkomen. Data-distributie (glasvezelnetten) neemt in dat geval de plaats in van fysieke distributie (wegen). Het bankwezen is een goed voorbeeld om de effecten van informatietechnolo gie te illustreren. Het bankwezen is een van de belangrijkste toepassingsgebie den van informatietechnologie, die daar tot procesvernieuwing leidt. Bancaire computercentrales maken immers een veel efficiënter betalingsverkeer moge lijk. Daarnaast is ook de mogelijkheid ontstaan van het creëren van nieuwe bankdiensten, zoals elektronisch ban kieren. Hoewel de arbeidsproduktiviteit in de dienstensector niet altijd even goed meetbaar is, blijkt uit onderzoek dat de informatietechnologie bijdraagt aan de verhoging van de arbeidsproduktiviteit in de informatiegebonden bedrijfstak ken in de dienstensector. De uitkom sten van de verschillende produktivi- teitsberekeningen in het bankwezen wijzen op een relatief hoge groei van de arbeidsproduktiviteit gedurende de afgelopen 25 jaar. Deze verhoging van de produktiviteit was in de jaren '60 en '70 een gevolg van het proces van au tomatisering van het betalingsverkeer en het kantoorwerk. In de loop van de jaren '70 en in de jaren '80 is het pro ces van automatisering overgegaan in informatisering, het samengaan van computertechnologie en communicatie technologie. Ook in andere opzichten bestaat er een verhouding tussen de dienstensector en technologische ontwikkelingen. De (zakelijke) dienstverlening speelt een belangrijke rol bij de verspreiding van innovatie. De snelheid van verspreiding van een nieuwe technologie wordt overigens niet alleen bepaald door de techniek zelf en de economische voordelen er van. Het zijn meestal de organisatori sche aanpassingen die de versprei dingssnelheid bepalen. Een deel van de zakelijke dienstverleners is speciaal op veranderingsprocessen gericht, bij voorbeeld op het gebied van perso neelsorganisatie, bedrijfsorganisatie, fi nanciën en marketing. Deze groep speelt een grote rol bij het begeleiden van veranderingsprocessen in een be drijf, zeker indien er van een geheel nieuwe technologie sprake is. Stroom versnelling Hoewel op zich geen nieuwe sector, is de dienstverlening in een stroomver snelling terecht gekomen, waarvan het einde nog niet in zicht is. Binnen de dienstensector zelf kunnen de vooruit zichten uiteenlopen, wat voornamelijk te maken heeft met de (toekomstige) vraag van de verschillende afnemers groepen. De op de consument gerichte dienstverlening heeft op zich goede perspectieven, niet in het minst vanwe ge demografische ontwikkelingen (denk aan de vergrijzing) en de verschuivin gen van de kwartaire naar de tertiaire sector. Een gevaar schuilt echter in het arbeidsintensieve karakter van deze diensten, in combinatie met de geringe mogelijkheid om arbeidsbesparende nieuwe technieken door te voeren. Juist in de op de consument gerichte dienst verlening is vraaguitval door informele dienstverlening groot. De dienstensector wordt voor ons land van steeds grotere betekenis. Nieuwe technieken, vooral op het gebied van informatie en communicatie, spelen de dienstensector in de kaart. Vooral de kennis- en informatiediensten zien hier door hun horizon - letterlijk en figuurlijk - verlegd. In het verleden heeft de gunstige geo grafische ligging van ons land de han dels- en vervoersbranche gestimuleerd. De goede infrastructuur heeft daaraan bijgedragen. Nu is het zaak om behalve aan de fysieke infrastructuur (wegen, kanalen, zee- en luchthavens) aan dacht te geverwaan de communicatie infrastructuur, zodat de groeipotentie van de dienstensector volledig uitgebuit kan worden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 28