De informatietechnologieën heeft het mogelijk gemaakt de voor naamste factoren die een rol spelen in de ontwikkeling van de werkgelegen heid boven tafel te kijgen en op hun waarde te schatten. Commerciële activiteiten en nieuwe diensten vormen de toonaangevende factor in die zin, dat alle banken die een toeneming in deze activiteiten nastre ven, een groeiend personeelsbestand hebben. De stijging in de produktiviteit door de informatica - hoewel aanzien lijk als het gaat om de gangbare trans acties - is minder groot voor gespeciali seerde diensten en voor de commercië le dienstverlening aan de clientèle. Daarom zorgen alle banken ervoor hun commerciële basis goed te bescher men door aanvullende diensten te ont wikkelen die traditioneel onder verzeke ringen of financiële diensten buiten de banksector vielen. Daarbij zijn de ban ken tevens bezorgd over de mogelijk heden die dienstverleners uit andere sectoren op hun terrein krijgen. De toe genomen concurrentie die in alle Euro pese landen wordt gevoeld, zal echter slechts van invloed zijn op de werkgele genheid indien de banksector het over het algemeen minder goed doet dan de sectoren die bedreigend zijn. En daar van is momenteel geen sprake. De effecten van de nieuwe informatie technologieën op de ontwikkeling van de werkgelegenheid laten zich blijkens het onderzoek op redelijke wijze in schatten. Bankautomaten Veel banken kennen een eerste ontwik keling van de zelfbediening dank zij au tomatische loketten (geldautomaat, printers). Dit heeft voor de werkgele genheid een daling van het aantal ba liemedewerkers en kassiers tot gevolg. De mogelijke besparing zou tussen 0,5 en 1 persoon per automaat liggen. Toepassing van informatica op grote schaal Wanneer de toepassingen reeds sedert enige jaren bestaan, is de invloed op de werkgelegenheid in de bankkanto ren klein. Er is enkel een ontwikkeling te bespeuren van de 'raadplegingsin strumenten' en een steeds verdergaan de verschuiving van het centrale intoet sen van de gegevens naar het inbren gen op de lokale bankkantoren zelf. Binnen de grote lokale bankkantoren gebeurt dit intoetsen bij de bron en maakt het bijvoorbeeld deel uit van het werk aan de balie. Daardoor verminde ren of verdwijnen arbeidsplaatsen. In elk geval is het een factor die leidt tot vermindering van de zuiver administra tieve arbeidsplaatsen in de bankkanto ren. Volgens sommige schattingen met 0,2 a 0,5 plaatsen per terminal. Wanneer de informatisering minder ver is doorgevoerd dan mogelijk was ge weest, verwacht men grotere perso- neelsbesparingen omdat men rekent op vermindering van het administratief per soneel en arbeidsverlichting voor het gehele personeel. Dit verschijnsel is des te duidelijker wanneer het gaat om een omvangrijk bankkantoor dat een groot aantal diensten verleent en een aanzienlijk deel van de behandeling van de dossiers zelf verzorgt. In de administratieve centra houden de nieuwe informaticaketens in elk geval een besparing in van uitvoerend perso neel (opzoeken, intoetsen, eenvoudige administratieve verrichtingen) en het aantal weggevallen arbeidsplaatsen in de oudere centra is vaak groot (20 a 30% van het totale personeel). Kantoorautomatisering Hier gaat het om de invoering van za ken als tekstverwerking, microcompu ters, elektronische post, enzovoort. Tekstverwerkers moeten het mogelijk maken tussen 0,5 en 2 typisten te be sparen in de grote lokale bankkantoren. De microcomputers met de bijbehoren de uitrusting moeten volgens sommige voorspellingen de behandeling van dossiers vergemakkelijken. De poten tiële besparingen worden grotendeels teniet gedaan door de introductie van nieuwe produkten en door de decentra lisatie van bewerkingen naar de lokale bankkantoren in plaats van bewerking in de regionale of nationale centra. De elektronische berichtendiensten moe ten het mogelijk maken in de grote kan toren personeel te besparen. De informatica- en telematicanetten De situatie in de diverse landen met be trekking tot netwerken loopt zeer uit een. Frankrijk loopt bijvoorbeeld voorop op het gebied van thuisbankieren, De nemarken loopt voor in terminals op servicepunten. In totaal zal het effect op de arbeidsplaatsen pas merkbaar zijn na 1990 en voor sommige landen zelfs na 1995. Bovendien zou de ver mindering in werkgelegenheid weieens gecompenseerd kunnen worden door aanvullende dienstverlening, zoals het kasbeheer van kleine en middelgrote bedrijven, gesimuleerde belastingbere keningen, enzovoort. De oprichting van een interbankennet waardoor cheques niet meer hoeven te circuleren, zal naar verwachting het grootste effect hebben op de werkgele genheid. Maar deze mogelijkheid wordt bijna nergens voor 1990 en meestal zelfs niet voor 1995 voorzien. Over het algemeen bestaat er een ster ke wisselwerking tussen technologie en groei van de activiteiten, aangezien ve le nieuwe diensten, zoals automaten, terminals thuis of op verkooppunten, te lematicadiensten, enzovoort, juist voort vloeien uit nieuwe technologieën. Indi rect schept de informaticatechnologie door diversificatie en beschikbaarstel ling van steeds talrijkere diensten meer activiteiten en daarmee werkgelegen heid. Intern overleg en herstructurering Alle grote banken verwachten aanzien lijke wijzigingen van hun tot dusver ho mogene net: ontwikkeling van automati sche loketten, duidelijker onderscheid tussen verkooppunten met beperkte dienstverlening en regionale centra, oprichting van gespecialiseerde kanto ren ten behoeve van een bijzondere cliëntèle, instelling van ondersteunende diensten voor meer ingewikkelde dienstverlening, enzovoort. In het verle den leidden reorganisaties vaak tot per soneelsinkrimping (met name in het Verenigd Koninkrijk). Het effect van de toekomstige herstructureringen op de werkgelegenheid staat niet vast, ook al spreken de vakbonden in dit verband veelvuldig hun ongerustheid uit. In feite is de keuze tussen het opheffen van een vestigingspunt met een kleine mar ge of het handhaven ervan, en dus al dan niet weerstand bieden aan de con currentie teneinde de cliëntèle te be houden, niet altijd gemakkelijk. De be slissing zal sterk afhangen van de alge mene winstpositie en de strategie van het gehele bedrijf. Daarentegen gaan concentraties altijd gepaard met personeelsvermindering, met name in de functionele diensten en in administratieve en informaticacentra. Dergelijke schaalvoordelen zijn juist een van de voornaamste redenen voor die concentraties. Sociaal beleid: opleiding, mobiliteit en versoepeling van de arbeidstijd Het werkgelegenheidspeil hangt even eens af van de manier waarop binnen de bedrijven sociaal beleid en contrac tuele verplichtingen, reglementering en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 12