Goede positie De bedrijfsinvesteringen in 1988 zuilen zich stabiliseren op het peil van 1987. minder zijn dan in het vorige jaar. Dit jaar zal de detailhandel in dit deel van het midden- en kleinbedrijf het verlies van marktaandeel waarschijnlijk be perkt weten te houden. Dienstverlening De dienstverlening is de afgelopen ja ren in betekenis toegenomen. Zowel in termen van aantal ondernemingen, werkgelegenheid als toegevoegde waarde is het belang van deze sector groot. De dienstensector is een hetero gene groep bedrijfstakken. Op basis van de kenmerken van de aangeboden diensten kan een onderverdeling wor den gemaakt in consumentendiensten, kennis-kundediensten. toeleverings/ad- viesdiensten en facilitaire diensten. Tot de consumentendiensten behoren onder meer horeca en kappers. De ge meenschappelijke kenmerken van deze bedrijfstakken zijn: finale leveringen, geörienteerd op mensen, locatiegebon den, zwakke concurrentiepositie en weinig geautomatiseerde bedrijven. Over het algemeen is er sprake van een kapitaalextensieve bedrijfsvoering. De gemiddelde ondernemingsomvang is klein (omzet f 0,3 a f 0,4 miljoen per jaar, 4 werkzame personen). Het koopgedrag van de consument be- volumestijgingen) Industrie Groothandel Detailhandel voedingsmiddelen Detailhandel duurz. consumptiegoederen Consumentendiensten Kennis/kundediensten Toelevering/adviesdiensten Facilitaire diensten Midden- en kleinbedrijf totaal Bron: EIM/Rabobank paalt in sterke mate de afzetmogelijk heden van deze groep dienstverleners. De achterliggende jaren hebben aange toond, dat conjuncturele invloeden in afgezwakte mate bij deze consumen tendiensten een rol hebben gespeeld. Zo heeft het koopkrachtherstel slechts tot een geringe omzetstijging geleid. Een belangrijke oorzaak hiervan zit in het feit, dat de consument veel alterna tieve aanwendingsmogelijkheden voor zijn gulden heeft, variërend van de aan schaf van duurzame consumptiegoede ren tot vakanties in het buitenland. Voorbeelden van kennis- en kunde- diensten zijn makelaars, reclamebu reaus en reparatiebedrijven. Kenmer ken daarvan zijn: weinig substitutiemo gelijkheden voor de afnemer, relatief veel automatiseringstoepassingen, in de tijd gelijkmatig verspreide omzet, een hoge arbeidsproduktiviteit en over wegend dienstverlening op maat. Het leveren van kennis- en kundedien- sten is in het algemeen aan specialis ten voorbehouden. Daardoor hebben de individuele bedrijven hun markt goed afgeschermd en bezitten ze een sterke concurrentiepositie. De kennis- en kundediensten hebben de afgelopen periode een behoorlijke 1987 1988 2,5 2 3,5 2 0,5 - 0,5 4 2,5 1 0,5 5 3 1,5 1 2 1,5 2,5 1,5 groei gehad, met name de computer dienstverlening. Maar ook de reparatie branche heeft zich hersteld (oorzaak: herstel autobranche) en in de onroe- rend-goedsector gaat het weer beter. Automatiseringsontwikkelingen (infor matietechnologie) hebben een grote in vloed op de kennis- en kundediensten. Ze leiden tot een hogere efficiency en een betere prijs/kwaliteits/prestatiever- houding. De toeleverings- en adviesdiensten (uitzendbureaus, accountants, schoon maakbedrijven) worden gekenmerkt door veel alternatieve aanbieders, ar beidsintensiteit van de produktie, conti nue levering van diensten en een hoge concentratiegraad. De diensten die de ze groep levert, zijn vrijwel uitsluitend afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten van de afnemers. De conjunctuur heeft een grote invloed op de toeleverings- en adviesdiensten. Het economisch herstel is dan ook in deze branche sterk merkbaar geweest. Evenals bij de kennis- en kundedien sten zullen automatiseringsontwikkelin gen ook de toeleverings- en advies dienstensector ten goede komen. In combinatie met de gunstige gevolgen van verzelfstandigings- en privatise ringsprocessen kan gesteld worden dat de toeleverings- en adviesdienstensec tor over het algemeen de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien. De facilitaire diensten (vervoer, ver huur) zijn in feite een vorm van uitbe steden. De produktie is niet locatiege bonden en er is in het algemeen sprake van een behoorlijke automatiserings graad. De facilitaire dienstverleners zijn voor het merendeel sterk op de be drijfsmatige afnemer gericht. De verbe terende conjunctuur heeft een positieve invloed op deze groep dienstverleners. Meer bedrijvigheid betekent meer vraag naar vervoersdiensten. Ook het verzelf standigen en uitbesteden van diensten komt de facilitaire dienstensector ten goede. Vooral de transportsector is sterk op de export van diensten gericht. In het inter nationale handelsverkeer wordt de transportsector echter regelmatig ge hinderd door (nationale) beschermings maatregelen, waardoor het werkgebied in de praktijk begrensd is. Het geheel overziende kan worden ge concludeerd, dat het midden- en klein bedrijf vanuit een vrij goede positie aan 1988 is begonnen. Het afgelopen jaar was sprake van behoorlijke stijgingen van de omzet, terwijl ook de winstmar ges konden verbeteren. Alhoewel in de ze opzichten 1988 minder uitbundig zal verlopen, is er nog geen reden tot pes simisme. Met name het feit dat de con sumptieve bestedingen redelijk op peil blijven, is gunstig voor het midden- en kleinbedrijf. Afzet (verwachtingen) midden- en kleinbedrijf

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 10