Met een verwonderd oog... aDit wordt dan mijn laatste Zandloper. Want per 1 maart treed ik als 62-jarige toe tot de rijen van de Vutters. Ja. eigen vrije keus. Maar. als je vroeger zelf de VUT het beste middel genoemd hebt voor meer werkgelegenheid en doorstroming, kun je ook moeilijk anders kiezen. Eerlijk gezegd: die uitgetreden sta tus van straks lokt mij wel. Maar de Rabobank met alles erop en eraan, zal ik nog hard missen! Ik voel me, net als zo vele anderen die ik ken of heb gekend, een echte Rabo-man. Wanneer dat gevoel voor het eerst kwam, weet ik niet. Vermoedelijk eerder maanden dan jaren na mijn indiensttreding. Eigenlijk ging dat vanzelf. Het kon immers niet missen of je kwam er snel achter, dat jouw bank iets aparts had. In doelstelling, werkwijze en, ongrijpbaar, ook in denkwijze. Je ontdekte, dat niet alles om het winst maken draaide, maar we winst nodig hadden als middel om ons doel te bereiken. Dat was dan de behartiging van de financiële belan gen van onze leden en cliënten. En je raakte geboeid door het coöpereren van velen, die toch weer een een heid bleken te vormen. Vooral fascineerde het je, hoe zo'n bancaire samenwerking telkens weer de energie en vindingrijkheid opbracht om nieuwe uitdagingen de baas te worden. Ik heb het 31 volle jaren meegemaakt en kijk er nu nog met een verwonderd oog op terug. Laat ik maar nuchter blijven. De Rabobank is voor aller oog een grote, machtige bankinstelling en niemand zal erop zitten te wachten van mij te horen, hoe ik het daar naar mijn zin heb gehad. Wel zullen velen willen weten in hoeverre naar mijn ervaring door de Rabobank de goede gedragsregels in haar contact met anderen in acht genomen worden. Een bank doet in geld en de algemene opvatting is nog steeds: geld is macht, wekt begeerte en afgunst. Trekt dat de verhouding tussen de bankier en zijn cliënt niet altijd scheef? Zal die bankier niet, zodra zijn eigen belang maar even in het geding komt, geneigd zijn misbruik te maken van zijn machts positie? Trekt hij zich wel iets aan van de ethiek van het bankieren Openhartig: in mijn hele loopbaan heb Ik ervaren, dat in onze hele organisatie enorm veel gewicht aan de ethische kant van het bankieren wordt gehecht: je besluit moet rechtvaardig en billijk zijn tegenover het lid of de cliënt! Daarover wordt ook nauwelijks gepraat, want het is vanzelfsprekend. Met ons coöperatieve doel en een man als Raiffeisen als inspirerend voorbeeld mag dat ook niet anders: je moet de aan jou toevertrouwde belangen behartigen. Dat is voor mij een echt Rabo-woord: economisch en zakelijk bezig zijn, maar met hart voor de belangen, die je dient. Ondertussen is de Rabobank, meer dan welke bankinstelling ook, een organisatie van mensen. Honderdduizenden leden, duizenden be stuurders en tienduizenden mannen en vrouwen die erin werken. Ons bankieren is mensenwerk. Je komt fraude tegen en, waar het me thans om gaat. onver mijdelijk ook gevallen, waarin een cliënt onjuist wordt behandeld. Zelf heb ik dat in al die tijd slechts zeer incidenteel meegemaakt en nooit in mijn naaste omgeving. Maar het doet pijn! Ook al weet je, dat de cliënten ook niet altijd heilige boontjes zijn. Pijn, omdat juist de Rabobanken tot een rechtvaardige en billijke afweging van de belangen van leden en cliënten willen komen. De kredietkraan dichtdraaien of nog openhouden Zoiets is bij ons vaak een hele moeilijke beslissing. Dan gaat het er echt om: wat mag en moet de bank gezien de aard van het geval doen? Dat is in de grond der zaak ook een ethische overweging. Gouache 'Zien' uit de serie A-project Annelott Grezel-Strathmann.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 4