De beurspolis dekt de schade
Uitslaande brand legt fabriek in de as
De kwaliteit van de verzekering blijkt pas als je schade hebt. Een
gevleugelde uitdrukking, die haar geldigheid regelmatig bewijst. Een
verzekering is immers in feite 'uitgestelde dienstverlening Daarom zijn
bij het afsluiten van verzekeringsovereenkomsten vakmanschap en
vertrouwen in een goede belangenbehartiging belangrijke criteria. In
sterke mate geldt dat voor de vaak gecompliceerde verzekeringen voor
de bedrijvenmarkt, waar het aanmeten van een passende verzekering een
hoge deskundigheid vereist. Omdat standaardpolissen in die gevallen
meestal geen toereikende dekking bieden, zal vaak een beroep worden
gedaan op een assurantiemakelaar die door middel van een beurspolis
maatwerk levert.
De makelaar construeert een polis waarbij rekening wordt gehouden met
de aard, omvang en dekking van het risico. Op de assurantiebeurzen
wordt deze post vervolgens op de best mogelijke voorwaarden bij ver
zekeraars ondergebracht. Meestal zijn het meerdere maatschappijen, die
op deze wijze bij de dekking van het risico worden betrokken.
Een opmerkelijk detail is dat de assurantiemakelaar altijd uitsluitend
optreedt namens de verzekerde, de vragende partij. Hij onderscheidt zich
daarmee van bijvoorbeeld onroerend-goedmakelaars, die hetzij in op
dracht van de vragende, dan wel van de aanbiedende partij kunnen
optreden.
Uiteraard blijkt het vakmanschap van de makelaar niet alleen uit het
leveren van de polis, ook - en vooral - bij de begeleiding van brand-
schadegevallen bewijst de makelaar als belangenbehartiger van de
verzekerde zijn waarde. In bijgaand artikel wordt dit aanschouwelijk
gemaakt aan de hand van een authentiek praktijkgeval.
De auteur is verbonden aan Bruns ten Brink Co, die als dochteronderne
ming deel uitmaakt van de Rabobankorganisatie.
p een zaterdagmorgen ont
vangt één van de directiele
den van Bruns ten Brink
Co thuis een telefoontje van
de assurantie-adviseur van
een plaatselijke Rabobank.
Hij maakt melding van een
brand, die 's morgens vroeg
plaatsvond op een bedrijfscomplex. Via
de plaatselijke Rabobank had Bruns
ten Brink als beursmakelaar de brand
verzekeringen verzorgd.
Snel handelen
Omdat er naar een eerste indruk van
de assurantie-adviseur van de Rabo
bank sprake is van een omvangrijke
schade, die wel eens 'in de miljoenen
zal kunnen lopen', wordt toegezegd dat
een functionaris van Bruns ten Brink
binnen twee uur ter plekke op het
schade-adres zal zijn; snelle dienstver
lening is geboden. Bovendien zal door
de makelaar worden voorzien in de be
noeming van experts.
Op weg naar het schade-adres wordt
eerst het kantoor van Bruns ten Brink
Co aan de Herengracht te Amsterdam
aangedaan om de noodzakelijke polis
informatie te raadplegen. Daarbij blijkt
dat de schademelding een hout- en
metaalbewerkingsbedrijf van redelijke
omvang betreft: met een totaal ver
zekerd bedrag van ca. f 6 miljoen op
het gebouw en de inhoud. De verzeke
ring van opstal en bedrijfsinventaris is
gebaseerd op een voortaxatie ex. art.
275 Wetboek van Koophandel. Met an
dere woorden: de verzekerde waarde
werd door een extern, beëdigd taxateur
vastgesteld, en vormt daarmee de ba
sis voor de schadebepaling. De verze
kerde onderneming blijkt tevens een
dekking te hebben voor het risico van
bedrijfsschade, zodat de financiële ge
volgen van bedrijfsstilstand en omzet
verlies ten gevolge van (o.m.) brand
eveneens gedekt zijn.
G. H. M. Hesselink
Bruns ten Brink Co