De beurspolis dekt de schade Uitslaande brand legt fabriek in de as De kwaliteit van de verzekering blijkt pas als je schade hebt. Een gevleugelde uitdrukking, die haar geldigheid regelmatig bewijst. Een verzekering is immers in feite 'uitgestelde dienstverlening Daarom zijn bij het afsluiten van verzekeringsovereenkomsten vakmanschap en vertrouwen in een goede belangenbehartiging belangrijke criteria. In sterke mate geldt dat voor de vaak gecompliceerde verzekeringen voor de bedrijvenmarkt, waar het aanmeten van een passende verzekering een hoge deskundigheid vereist. Omdat standaardpolissen in die gevallen meestal geen toereikende dekking bieden, zal vaak een beroep worden gedaan op een assurantiemakelaar die door middel van een beurspolis maatwerk levert. De makelaar construeert een polis waarbij rekening wordt gehouden met de aard, omvang en dekking van het risico. Op de assurantiebeurzen wordt deze post vervolgens op de best mogelijke voorwaarden bij ver zekeraars ondergebracht. Meestal zijn het meerdere maatschappijen, die op deze wijze bij de dekking van het risico worden betrokken. Een opmerkelijk detail is dat de assurantiemakelaar altijd uitsluitend optreedt namens de verzekerde, de vragende partij. Hij onderscheidt zich daarmee van bijvoorbeeld onroerend-goedmakelaars, die hetzij in op dracht van de vragende, dan wel van de aanbiedende partij kunnen optreden. Uiteraard blijkt het vakmanschap van de makelaar niet alleen uit het leveren van de polis, ook - en vooral - bij de begeleiding van brand- schadegevallen bewijst de makelaar als belangenbehartiger van de verzekerde zijn waarde. In bijgaand artikel wordt dit aanschouwelijk gemaakt aan de hand van een authentiek praktijkgeval. De auteur is verbonden aan Bruns ten Brink Co, die als dochteronderne ming deel uitmaakt van de Rabobankorganisatie. p een zaterdagmorgen ont vangt één van de directiele den van Bruns ten Brink Co thuis een telefoontje van de assurantie-adviseur van een plaatselijke Rabobank. Hij maakt melding van een brand, die 's morgens vroeg plaatsvond op een bedrijfscomplex. Via de plaatselijke Rabobank had Bruns ten Brink als beursmakelaar de brand verzekeringen verzorgd. Snel handelen Omdat er naar een eerste indruk van de assurantie-adviseur van de Rabo bank sprake is van een omvangrijke schade, die wel eens 'in de miljoenen zal kunnen lopen', wordt toegezegd dat een functionaris van Bruns ten Brink binnen twee uur ter plekke op het schade-adres zal zijn; snelle dienstver lening is geboden. Bovendien zal door de makelaar worden voorzien in de be noeming van experts. Op weg naar het schade-adres wordt eerst het kantoor van Bruns ten Brink Co aan de Herengracht te Amsterdam aangedaan om de noodzakelijke polis informatie te raadplegen. Daarbij blijkt dat de schademelding een hout- en metaalbewerkingsbedrijf van redelijke omvang betreft: met een totaal ver zekerd bedrag van ca. f 6 miljoen op het gebouw en de inhoud. De verzeke ring van opstal en bedrijfsinventaris is gebaseerd op een voortaxatie ex. art. 275 Wetboek van Koophandel. Met an dere woorden: de verzekerde waarde werd door een extern, beëdigd taxateur vastgesteld, en vormt daarmee de ba sis voor de schadebepaling. De verze kerde onderneming blijkt tevens een dekking te hebben voor het risico van bedrijfsschade, zodat de financiële ge volgen van bedrijfsstilstand en omzet verlies ten gevolge van (o.m.) brand eveneens gedekt zijn. G. H. M. Hesselink Bruns ten Brink Co

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 23