- iU-, Mk !W lB=f 22 'De Stijl', karakteristiek voor helderheid en visie De wereldwijde bekendheid van de werken van Piet Mondriaan - recentelijk aangeduid als de Rembrandt van de twintigste eeuw - werd onlangs bevestigd en versterkt door enkele toonaangevende exposities in Tokio en andere steden in Japan (25 juli - 20 december 1987) en in de Sydney Janis Gallery (foto) in New York (4 januari - 14 februari 1988). meestal ontwikkelt - van uitsluitend naambekendheid tot een attitude te genover de onderneming - zijn via on derzoektechnieken meetbaar. Hoewel Rembrandt met zijn signatuur grote verdiensten voor de bekendheid van onze organisatie heeft gehad, is nu toch de tijd gekomen voor een nieuw concept. De uitkomsten van het eerder genoemde communicatie-onderzoek, alsook andere signalen vanuit de bui tenlandse markten leidden tot de con clusie, dat een voortzetting van het Rembrandt-thema géén voldoende ba sis meer kon bieden, om de verdere ontwikkeling van het buitenlandbedrijf op een toekomstgerichte wijze te on dersteunen. Bovendien diende de doelstelling van de campagne - verhoging van het be kendheidsniveau - te worden omgebo gen naar meer inhoudelijke aspecten. De kernfilosofie achter de uitbouw van ons buitenlandbedrijf - buitenland dient binnenland - moest daarnaast zijn uit straling blijven vinden in het nieuwe campagneconcept. Met behoud van de positieve elemen ten uit de Rembrandt-campagne - stijl vol en typisch Nederlands - zou het nieuwe concept vooral kracht en soli diteit moeten uitstralen: een grote Ne derlandse bank (zie onze triple A sta tus) met kennis en ervaring op interna tionale markten, met name in de agri- business. Het ontwikkelingsproces heeft uitein delijk geleid tot de keuze van 'De Stijl - campagne met de symboliek van het karakter en de filosofie van onze orga nisatie, vertaald in de volgende tref woorden: clarity, vision, strength, dedi- cation. Toetsing van de campagne bij banken en bedrijven in New York en Singapore heeft uitgewezen dat het nieuwe con cept aan haar verwachtingen beant woordt. Het basisconcept werd als helder en onderscheidend gewaar deerd. Het emotionele ('art') element bleek in de gekozen combinatie verschillende markten aan te spreken. Vertaling naar verschillende markten In het campagneconcept is voldoende flexibiliteit ingebouwd om specifieke in vulling van de inhoud van de adverten ties mogelijk te maken, afhankelijk van de doelstellingen van met name de kantoren in het buitenland en de mark ten, waarin zij opereren. De campagne zal worden geplaatst in toonaangevende internationale finan ciële en business media zoals Financial Times, The Economist, Business Week, Euromoney en Wall Street Jour nal. Door inschakeling van nationale media in het buitenland kan rechtstreeks on dersteuning worden gegeven aan de activiteiten van de buitenlandse kan toren. In direct-marketing activiteiten zal - voorzover mogelijk en gewenst - ook een relatie worden gelegd met de cam pagne-thematiek.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 22