- iU-,
Mk
!W
lB=f
22
'De Stijl', karakteristiek voor
helderheid en visie
De wereldwijde bekendheid van de werken van Piet Mondriaan - recentelijk aangeduid als de Rembrandt van
de twintigste eeuw - werd onlangs bevestigd en versterkt door enkele toonaangevende exposities in Tokio en
andere steden in Japan (25 juli - 20 december 1987) en in de Sydney Janis Gallery (foto) in New York
(4 januari - 14 februari 1988).
meestal ontwikkelt - van uitsluitend
naambekendheid tot een attitude te
genover de onderneming - zijn via on
derzoektechnieken meetbaar.
Hoewel Rembrandt met zijn signatuur
grote verdiensten voor de bekendheid
van onze organisatie heeft gehad, is nu
toch de tijd gekomen voor een nieuw
concept. De uitkomsten van het eerder
genoemde communicatie-onderzoek,
alsook andere signalen vanuit de bui
tenlandse markten leidden tot de con
clusie, dat een voortzetting van het
Rembrandt-thema géén voldoende ba
sis meer kon bieden, om de verdere
ontwikkeling van het buitenlandbedrijf
op een toekomstgerichte wijze te on
dersteunen.
Bovendien diende de doelstelling van
de campagne - verhoging van het be
kendheidsniveau - te worden omgebo
gen naar meer inhoudelijke aspecten.
De kernfilosofie achter de uitbouw van
ons buitenlandbedrijf - buitenland dient
binnenland - moest daarnaast zijn uit
straling blijven vinden in het nieuwe
campagneconcept.
Met behoud van de positieve elemen
ten uit de Rembrandt-campagne - stijl
vol en typisch Nederlands - zou het
nieuwe concept vooral kracht en soli
diteit moeten uitstralen: een grote Ne
derlandse bank (zie onze triple A sta
tus) met kennis en ervaring op interna
tionale markten, met name in de agri-
business.
Het ontwikkelingsproces heeft uitein
delijk geleid tot de keuze van 'De Stijl -
campagne met de symboliek van het
karakter en de filosofie van onze orga
nisatie, vertaald in de volgende tref
woorden: clarity, vision, strength, dedi-
cation.
Toetsing van de campagne bij banken
en bedrijven in New York en Singapore
heeft uitgewezen dat het nieuwe con
cept aan haar verwachtingen beant
woordt. Het basisconcept werd als
helder en onderscheidend gewaar
deerd.
Het emotionele ('art') element bleek in
de gekozen combinatie verschillende
markten aan te spreken.
Vertaling naar verschillende
markten
In het campagneconcept is voldoende
flexibiliteit ingebouwd om specifieke in
vulling van de inhoud van de adverten
ties mogelijk te maken, afhankelijk van
de doelstellingen van met name de
kantoren in het buitenland en de mark
ten, waarin zij opereren.
De campagne zal worden geplaatst in
toonaangevende internationale finan
ciële en business media zoals Financial
Times, The Economist, Business
Week, Euromoney en Wall Street Jour
nal.
Door inschakeling van nationale media
in het buitenland kan rechtstreeks on
dersteuning worden gegeven aan de
activiteiten van de buitenlandse kan
toren.
In direct-marketing activiteiten zal -
voorzover mogelijk en gewenst - ook
een relatie worden gelegd met de cam
pagne-thematiek.