Heldere beeldvorming in internationale markten 'De Stijl'-campagne: In deze weken presenteert onze organisatie zich binnen de inter nationale financiële wereld en be- drijvenmarkten in het buitenland met een nieuw visitekaartje. De publiciteitscampagne, die de bekendheid van onze organisatie in het buitenland ondersteunt wordt in een nieuwe vormgeving gestoken. Het 'Leitmotiv' is gebaseerd op de heldere, ingetogen stylering van De Stijl -groep met als exponent Piet Mondriaan. Hiermede verdwijnt een - in de loop der jaren opgebouwd - vertrouwd beeld in de inter nationale financiële media: de campagne waarmee de Rabobank geassocieerd wordt met Rembrandt. edragen door het thema 'Rembrandt country is Rabo bank Country' werd einde jaren zeventig gestart met een wereldwijde advertentie campagne, vooruitlopend op een zorgvuldig afgewogen vestigingsbeleid in het bui tenland. Primaire doelstelling daarbij was, de bekendheid van onze organi satie binnen de internationale financi- A. J. C. van Iperen Publiciteit Buitenland ele wereld en in een later stadium ook binnen de grotere (agri-)bedrijven-sec- toren in korte tijd op te bouwen. In wezen is bekendheid een eerste vereiste, om met succes relaties aan te kunnen knopen met banken in het bui tenland en om hen de weg aan te geven naar de Rabobankorganisatie met in het verlengde daarvan haar leden en cliënten. Kerndoelstelling van de campagne was, de Rabobank in het buitenland te profileren als een grote, solide Neder landse bank met internationale aspi raties. Dat voor een duidelijke en kwalitatief adequate vertaling van deze ogen schijnlijk eenvoudige formule Rem brandt als themadrager werd gekozen, mag als een briljante vondst worden beschouwd van het reclamebureau. Rembrandt stond immers wereldwijd bekend voor Nederland, kwaliteit en distinctie. De eerste, in het buitenland gehouden communicatie-onderzoeken, bevestigden de juistheid van deze keuze. Naarmate het buitenlandbedrijf zich ontwikkelde en het kantorennet in het buitenland werd uitgebreid, heeft regel matig bijsturing van de campagne plaatsgevonden. Het zwaartepunt van de boodschap werd in de loop van de jaren verlegd naar meer concrete en gedifferen tieerde informatie over de organisatie en de kantoren in het buitenland; de Rembrandt-thematiek verschoof vanuit een centraal naar een vooral onder steunend element in de advertenties. Met dank aan Rembrandt Door het zich onderscheiden en door consistente toepassing heeft de the matiek van de campagne een sterke herkenbaarheid en associatie met onze organisatie kunnen leggen. Piet Mondriaan in Tokio, New York en Den Haag Zoals via verschillende publikaties is aangekondigd, zal de grote Mondriaan-tentoonstelling In het Haags Gemeentemuseum - van 20 februari tot en met 29 mei a.s. - mede worden gesponsored door onze orga nisatie. Zoals uit het internationale bekend heids- en imago-onderzoek van eind 1986 bleek, is het bekendheidsniveau van onze organisatie binnen de finan ciële wereld in het buitenland inmiddels sterk toegenomen. Door de onder vraagden werd onze organisatie geken schetst als een betrouwbare, grote Ne derlandse bank met specialisme in de agri-business. Corporate advertising: het creëren van een gunstig beeld Corporate advertising kan misschien het beste worden aangeduid met 'het uitdragen van de persoonlijkheid', 'de eigenschappen van de onderneming' met als doelstelling het creëren van een gunstig beeld bij relevante doel groepen. Een gunstig imago immers vergemakkelijkt het aangaan van nieuwe transacties. Het spreekt voor zich, dat advertising - als afgeleide van de commerciële doel stellingen - slechts één van de elemen ten is in het totaal van activiteiten en signalen, die gezamenlijk de beeldvor ming over een onderneming in de markt bepalen, zoals de dienstverle ning, contacten met de pers, deskun digheid van medewerkers, de inrichting van gebouwen, house-style etc. De identiteit dient niet alleen te worden uitgedragen naar externe (doelgroe pen, maar zeker ook naar alle interne betrokkenen op alle niveaus. De stadia, waarlangs deze beeldvorming zich

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 21