^y^-i-^33)U-5—X(D
\=yT5-'f-0^y/y
rIW(5rE»(:iOt+«ii,. *M«JïL.tiL4'6iSi|4-i1i
Mtlf.SHUtM/v,
i-t. rkt--t
rrm a i •r. mwAiM -t.
tr, il*UTJ:<ffl(#t.+s
*--x*o*¥t)i*4-t:fc'
l/t. X—T-'PMMKffflu» h—
xwviy. '\'s*<—rcn
JlUO-tf-cfc0
t$ ix. f-i. X th L x' i LT
3ft i -t5 A.' 11 i cl fiC ïft. fah
•t<nt'. fcl-lSfrlXox-y,,
X'!i. iOittrx*ïl:.
tttxiT.
^T*L. >x>)
1rklt.Xti1t-t.x-T4 xffM
12
Met gerichte campagnes laat het Nederlands Zuivelbureau de Japanners kennis
maken met de culinaire mogelijkheden van de Nederlandse kaas.
selprijzen zijn daarom hoog. De steun
maatregelen bestaan uit inkomens- en
prijssubsidies, importquota en in min
dere mate invoerheffingen. De graad
van protectie is een van de hoogste ter
wereld. De steunmaatregelen hebben
geleid tot een hoge graad van zelf
voorziening voor rijst, groenten, fruit,
vlees en zuivelprodukten. Hierbij dient
wel te worden opgemerkt dat de hoge
prijs van deze produkten de consump
tieve vraag beperkt. Grote binnen
landse tekorten zijn er ten aanzien van
tarwe, sojabonen en suiker. De gemid
delde zelfvoorzieningsgraad voor voed
sel bedraagt nog slechts zo'n 70%.
De GATT, de organisatie ter bevorde
ring van de vrije wereldhandel, heeft
onlangs op Amerikaans verzoek voor
10 van de 22 categorieën landbouwpro-
dukten waarvoor in Japan importquota
gelden, onderzocht. De Japanse be
lemmeringen bleken inderdaad in strijd
te zijn met de GATT-regels. Het betreft
onder andere zuivel- en vleesproduk-
ten, verwerkt fruit, verwerkte groenten
en peulvruchten. Japan overweegt nu
de kwantitatieve restricties hiervoor te
vervangen door tarieven die wel pas
sen binnen de GATT-afspraken. Voorts
wil het land de exportsubsidies voor
landbouwprodukten in de komende ja
ren opheffen. Daarentegen wordt het
door Japan wel gerechtvaardigd geacht
de landbouw te blijven subsidiëren en
enige ruimte te laten voor importbeper
kingen. Zo geldt voor rijst praktisch een
importverbod, dat volgens Japan be
doeld is om de zelfvoorziening voor dit
basisvoedsel te behouden. Bij de rijst-
handel speelt de Japanse overheid een
sleutelrol en zij betaalt voor dit produkt I
niet minder dan acht maal de wereld-
marktprijs. Wel is onlangs de garantie
prijs voor het eerst sinds de Tweede
Wereldoorlog verlaagd, hetgeen be
schouwd kan worden als een eerste te
ken voor het afbrokkelen van de macht
van de landbouwsector.
Afgezien van het feit dat de hoge rijst
prijs niet bepaald consumentvriendelijk
is te noemen, is deze ook frustrerend
voor de aankoop van landbouwgrond,
welke mede hierdoor excessief duur is
geworden. Dit bemoeilijkt de vorming
van grotere landbouwbedrijven sterk.
Niet alleen door de garantieprijs is de j
rijstprijs hoog, ook het distributiesys
teem is hieraan debet. Rijst passeert
vijf a zes tussenschakels in de handel
alvorens de consument te bereiken. In
het algemeen worden produkten in
Japan vier maal gekocht en verkocht
voordat ze in de winkel liggen. In an
dere landen is het gemiddeld aantal
tussenschakels duidelijk lager en daar
mee ook de handelsmarge.
De Japanse consumenten betalen een
veelvoud van de wereldprijs voor hun j
voedsel. Toch waren zij tot nog toe vrij
onverschillig ten aanzien van de be- j
voorrechte economische positie van de j
boeren. Mede door de depreciatie van
de koers van de Amerikaanse dollar ten
opzichte van de Japanse yen in de
afgelopen jaren zijn de agrarische im-
portgoederen fors goedkoper geworden j
en hiervan willen de consumenten nu
ook profiteren.
Naast het buitenland en de consumen
ten streeft ook de Keidanren, de Japan-
se werkgeversorganisatie, naar libera-
lisatie van de landbouwsector. Zij ver
wacht daarvan een verlaging van de j
voedselprijzen, waardoor de consu- j
menten meer geld voor industriepro-
dukten te besteden hebben, dalende
grondprijzen (goed voor de investerin
gen met name in de bouwnijverheid),
een geringer overheidstekort door min- I
der subsidies en tenslotte minder kritiek
van de handelspartners.
De noodzakelijke herstructurering wordt
opgehouden door de binnenlandse poli
tieke situatie. De zes miljoen boeren
zijn goed georganiseerd en vormen een
sterk tegenwicht tegen hervormingen.
De regeringspartij, de Liberale Demo
cratische Partij, is sterk afhankelijk van i
de agrarische stemmen, vanwege het