^y^-i-^33)U-5—X(D \=yT5-'f-0^y/y rIW(5rE»(:iOt+«ii,. *M«JïL.tiL4'6iSi|4-i1i Mtlf.SHUtM/v, i-t. rkt--t rrm a i •r. mwAiM -t. tr, il*UTJ:<ffl(#t.+s *--x*o*¥t)i*4-t:fc' l/t. X—T-'PMMKffflu» h— xwviy. '\'s*<—rcn JlUO-tf-cfc0 t$ ix. f-i. X th L x' i LT 3ft i -t5 A.' 11 i cl fiC ïft. fah •t<nt'. fcl-lSfrlXox-y,, X'!i. iOittrx*ïl:. tttxiT. ^T*L. >x>) 1rklt.Xti1t-t.x-T4 xffM 12 Met gerichte campagnes laat het Nederlands Zuivelbureau de Japanners kennis maken met de culinaire mogelijkheden van de Nederlandse kaas. selprijzen zijn daarom hoog. De steun maatregelen bestaan uit inkomens- en prijssubsidies, importquota en in min dere mate invoerheffingen. De graad van protectie is een van de hoogste ter wereld. De steunmaatregelen hebben geleid tot een hoge graad van zelf voorziening voor rijst, groenten, fruit, vlees en zuivelprodukten. Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat de hoge prijs van deze produkten de consump tieve vraag beperkt. Grote binnen landse tekorten zijn er ten aanzien van tarwe, sojabonen en suiker. De gemid delde zelfvoorzieningsgraad voor voed sel bedraagt nog slechts zo'n 70%. De GATT, de organisatie ter bevorde ring van de vrije wereldhandel, heeft onlangs op Amerikaans verzoek voor 10 van de 22 categorieën landbouwpro- dukten waarvoor in Japan importquota gelden, onderzocht. De Japanse be lemmeringen bleken inderdaad in strijd te zijn met de GATT-regels. Het betreft onder andere zuivel- en vleesproduk- ten, verwerkt fruit, verwerkte groenten en peulvruchten. Japan overweegt nu de kwantitatieve restricties hiervoor te vervangen door tarieven die wel pas sen binnen de GATT-afspraken. Voorts wil het land de exportsubsidies voor landbouwprodukten in de komende ja ren opheffen. Daarentegen wordt het door Japan wel gerechtvaardigd geacht de landbouw te blijven subsidiëren en enige ruimte te laten voor importbeper kingen. Zo geldt voor rijst praktisch een importverbod, dat volgens Japan be doeld is om de zelfvoorziening voor dit basisvoedsel te behouden. Bij de rijst- handel speelt de Japanse overheid een sleutelrol en zij betaalt voor dit produkt I niet minder dan acht maal de wereld- marktprijs. Wel is onlangs de garantie prijs voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog verlaagd, hetgeen be schouwd kan worden als een eerste te ken voor het afbrokkelen van de macht van de landbouwsector. Afgezien van het feit dat de hoge rijst prijs niet bepaald consumentvriendelijk is te noemen, is deze ook frustrerend voor de aankoop van landbouwgrond, welke mede hierdoor excessief duur is geworden. Dit bemoeilijkt de vorming van grotere landbouwbedrijven sterk. Niet alleen door de garantieprijs is de j rijstprijs hoog, ook het distributiesys teem is hieraan debet. Rijst passeert vijf a zes tussenschakels in de handel alvorens de consument te bereiken. In het algemeen worden produkten in Japan vier maal gekocht en verkocht voordat ze in de winkel liggen. In an dere landen is het gemiddeld aantal tussenschakels duidelijk lager en daar mee ook de handelsmarge. De Japanse consumenten betalen een veelvoud van de wereldprijs voor hun j voedsel. Toch waren zij tot nog toe vrij onverschillig ten aanzien van de be- j voorrechte economische positie van de j boeren. Mede door de depreciatie van de koers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de Japanse yen in de afgelopen jaren zijn de agrarische im- portgoederen fors goedkoper geworden j en hiervan willen de consumenten nu ook profiteren. Naast het buitenland en de consumen ten streeft ook de Keidanren, de Japan- se werkgeversorganisatie, naar libera- lisatie van de landbouwsector. Zij ver wacht daarvan een verlaging van de j voedselprijzen, waardoor de consu- j menten meer geld voor industriepro- dukten te besteden hebben, dalende grondprijzen (goed voor de investerin gen met name in de bouwnijverheid), een geringer overheidstekort door min- I der subsidies en tenslotte minder kritiek van de handelspartners. De noodzakelijke herstructurering wordt opgehouden door de binnenlandse poli tieke situatie. De zes miljoen boeren zijn goed georganiseerd en vormen een sterk tegenwicht tegen hervormingen. De regeringspartij, de Liberale Demo cratische Partij, is sterk afhankelijk van i de agrarische stemmen, vanwege het

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 14