In 1988 komen er nieuwe mestvoorschriften bij. Uit
gereden mest dient in 1988, althans voor bouwland,
ondergewerkt te worden. In het najaar van 1988 gaan
regels gelden die het uitrijden verbieden in bepaalde
perioden van het jaar. Dan zal er ook voldoende op
slagcapaciteit moeten zijn op de melkvee-, varkens-
en pluimveehouderijbedrijven met eigen grond. Er
wordt volop gebouwd. De afschaffing van de WIR-mi-
lieutoeslag betekent voor veel bedrijven een
tegenslag. De overheid (Landbouw en Milieuhygiëne)
stelt ongeveer f 90 min. subsidie beschikbaar. Dat
tegenover een geschatte totaalinvestering in opslag
van ongeveer 1 miljard gulden. Het overgrote deel
van de milieu-investeringen komt uit de sector zelf,
dat wil zeggen uit de inkomens van vele duizenden
gezinnen in de veehouderij. Het beginsel 'de vervuiler
betaalt' is in de landbouw volop praktijk. Die inspan
ning mag best weieens vermeld worden, wanneer
vermesting en verzuring aan de orde zijn.
Trouwens ook bij de mestverwerking worden inspan
ningen geleverd. In Helmond wordt de proeffabriek
Promest gebouwd; voor Oost-Nederland liggen de
tekeningen klaar voor een mestfabriek nabij Deven
ter. Landbouworganisties en coöperaties zijn daarbij
de initiatiefnemers.
Verzuringsfonds
De verzuring komt overigens steeds meer in beeld als
het om de mestproblemen gaat. De huidige mestwet
geving richt zich op de uitspoeling van mestbestand-
delen naar de bodem en het grondwater. Bij verzuring
gaat het vooral om de verspreiding via de lucht van
verzurende stoffen, die dan op andere plaatsen neer
slaan en daar voor problemen zorgen. Daarvoor zijn
grote investeringen nodig. In de experimenteerfase
kunnen die niet alleen door de betrokkenen worden
opgebracht. Het vormen van fondsen waarbij over
heid en bedrijfsleven ieder een bijdrage leveren, zou
een goede aanpak kunnen zijn. Wat dit betreft is het
door premier Lubbers gelanceerde idee van een soort
verzuringsfonds niet bij voorbaat te veroordelen. Van
uit industriële kringen is er echter nogal negatief op
gereageerd. Het verhoogt de lasten voor het bedrijfs
leven. Maar het kan ook stimulerend werken om
sneller tot milieuverbeteringen te komen. De land
bouw, die voor grote milieu-investeringen staat, kan
bovendien best een extra financiële ruggesteun ge
bruiken. De heffingen die aan de mestoverschotbe-
drijven worden opgelegd, zouden als eerste bijdrage
vanuit de landbouw aan zo'n verzuringsfonds kunnen
gelden.