22 Betere planning en controle door informatietechnologie De informatietechnologie is bovendien een belangrijk hulpmiddel bij het vast leggen en ordenen van bedrijfseco nomische en financiële gegevens. Zo kan snel Inzicht verkregen worden in het verloop van kosten, opbrengsten, de economische ontwikkeling van de fi nanciële resultaten en positie. Daar door kan tijdiger worden ingegrepen in dien de bedrijfsuitkomsten teruglopen en liquiditeitsproblemen dreigen te ont staan. De gegevens omtrent de tech nische verhoudingen in het produktie- proces en de economische en finan ciële gevolgen daarvan bij verschil lende prijsverhoudingen kunnen boven dien een grondslag vormen voor een planning van het bedrijf op korte en lange termijn. Het koppelen van planning aan con trole is een grondprincipe van het ma nagement. Bij de planning worden de verwachte en de nagestreefde resulta ten van het bedrijfsbeleid zichtbaar ge maakt en bij de controle worden de uit komsten daaraan afgemeten. Ook daar bij staan de ondernemer tal van ge computeriseerde systemen ter beschik king. Dat geldt vooral voor de planning op langere termijn; van één tot meer dere jaren. Het ontbreekt bij deze be geleidingssystemen echter nog vaak aan mogelijkheden voor planning op kortere termijn. Ook hiervoor geldt weer dat in dit opzicht de veehou derijsectoren en de geconditioneerde teelten door hun meer procesmatige karakter betere mogelijkheden bieden dan de opengrondsteelten. De informatietechnologie kan de onder nemer bovendien betere toegang ver lenen tot algemene informatie ten be hoeve van het management zoals bij voorbeeld over het marktverloop en marktprognoses, de weersverwachting en de kansen op het optreden van ziekten en plagen. De veranderende rol van het management Men kan zich natuurlijk afvragen wat er nog overblijft van de functie van boer en tuinder als ondernemer en bedrijfs leider. Dat is een vraag die ook werd gesteld bij de overschakeling op mo derne bedrijfssystemen waarbij de be werkingen sterk werden gemechani seerd en geautomatiseerd en de boer en tuinder veel werk uit de hand werd genomen. Door toepassing van de informatietech nologie wordt de boer en tuinder niet alleen werk uit de hand maar ook uit het hoofd genomen. Daarvoor komt echter ander 'hoofdwerk' in de plaats, dat andere en veelal hogere eisen stelt. Er is meer inzicht nodig in de weten schappelijke grondslagen van de pro- duktieprocessen, meer deskundigheid in het gebruik van de benodigde appa ratuur en systemen en meer scherpte in het bedrijfseconomisch en financieel beleid. Dit werk vraagt ook tijd. Ook voor dit gebruik van informatietechnolo gie geldt dat naarmate men meer aan dacht (en dus tijd) aan dit werk be steedt, er betere resultaten zijn te ver wachten van omvang en de kwaliteit van de informatie. De extra opbreng sten hiervan kunnen - ook als men de kosten van de toerusting en van de tijdsbesteding aftrekt - aanzienlijk zijn. De veranderende omgeving Land- en tuinbouwbedrijven zijn klein schalig van opzet. Ze bieden geen ruimte voor het in dienst nemen van gespecialiseerde deskundigen. De werkzaamheden, waarvoor de beno digde toerusting binnen het bedrijf niet lonend is te exploiteren, moeten wor den afgestoten of in samenwerking met andere worden uitgevoerd. Dit afstoten van activiteiten vindt trouwens ook bij grote industriële ondernemingen steeds meer plaats. Die concentreren zich ook steeds sterker op hun kernactiviteiten en schakelen steeds meer gespeciali seerde toeleverings- en dienstverle- ningsbedrijven in. De ondernemer in land- en tuinbouw moet daarvoor ech ter persoonlijk een uitgebreid net van zakelijke contacten onderhouden en heeft de zorg voor een goede coördi natie met dienstverlenende en advise rende bedrijven en instanties. Hij moet in verband daarmee voldoende kennis en inzicht hebben om de behoeften van het bedrijf te onderkennen en om een goede en doelmatige afstemming daar op door adviserende en dienstverlenen de bedrijven te verzekeren. De noodzaak tot het onderhouden van contacten en het verkrijgen van infor matie strekt zich ook uit tot de leveran ciers en afnemers van het bedrijf en tot de diverse instanties van overheid en georganiseerd bedrijfsleven. Het aantal regelingen ten aanzien van kwaliteits voorschriften, ruimtelijke ordening, mi lieubescherming, belastingen, sociale lasten, uitkeringen, subsidies en der gelijke neemt gestaag toe. Dat houdt zowel verband met de toenemende maatschappelijke eisen die aan de pro- duktie worden gesteld en de noodzaak om het aanbod af te laten stemmen op de koopkrachtige vraag, alsook met de eisen in verband met een goede aan passing van de agrarische produktie aan de eisen van een doelmatige toe levering, verwerking en afzet. Het on derhouden van een uitgebreid net van communicatie met de buitenwereld - deels op basis van persoonlijke relaties - is daardoor een belangrijk en tijdver- gend onderdeel geworden van het ma nagement. Het stelt aan de onderne mers in land- en tuinbouw hoge eisen wat betreft kennis en inzicht en het ne men van initiatieven. Goede communi catieve en sociale vaardigheden zijn daartoe voorwaarden. Door middel van training kan dit vermogen tot het verkrij gen en selecteren van informatie van anderen worden aangescherpt. In het vervolgonderwijs wordt daaraan tegen woordig terecht veel aandacht ge schonken. De moderne ondernemer Van de moderne ondernemer in de land- en tuinbouw wordt dus een brede oriëntatie gevraagd op verschillende terreinen. Daarbij moet veel informatie worden verwerkt. Het probleem daarbij is niet dat er een tekort aan informatie is. Eerder dat er een teveel is en dat door doelmatig schiften en ordenen van informatie een overmaat - en dat is in wezen een gebrek - aan informatie moet worden voorkomen. Daarbij komt dat de ontwikkeling in de maatschappij in het algemeen in een snel tempo plaatsvinden, ook in de technische en economische verhoudin gen waarbinnen de bedrijven werken. Deze scheppen problemen waarbij het voortbestaan van het bedrijf op het spel staat, maar - naar gehoopt moet wor den - ook nieuwe mogelijkheden tot aanpassingen in de bedrijfsvoering en bedrijfsopzet worden geopend. De essentie van het ondernemerschap is, om dreigende gevaren en nieuwe mogelijkheden tijdig te onderkennen en nieuwe wegen tijdig in te slaan. Een voortdurende toetsing van de onderne mersvisie aan de ontwikkelingen bin nen en buiten het bedrijf is daardoor vereist. Dat vraagt tijd en aandacht. Naarmate men echter een dieper en nauwkeuriger inzicht ontwikkelt, is men beter voorbereid en kan men ook tijdi ger en doelmatiger reageren. De mo derne mogelijkheden van verwerving van kennis en inzicht kunnen daarbij een belangrijke ondersteuning geven. Het is echter slechts een hulpmiddel en geen wonderolie ter vervanging van slagvaardig ondernemerschap en effi ciënt management

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1988 | | pagina 22